درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1403 - 18:15   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟

  چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  وزیر علوم خطاب به روابط‌عمومی دانشگاه‌ها؛ قبل از بحرانی شدن اعتراضات دانشجویی اطلاع‌رسانی کنید
  دو بال پرواز برای موفقیت کسب‌وکارها
  روابط‌عمومی در ایران؛ مصائب و چشم‌انداز
  چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟
  گوگل از آینده هوش مصنوعی رونمایی کرد
  پیام مدیرکل روابط‌عمومی سازمان تات به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی
  روز روابط‌عمومی مبارک
  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن
  قدرت گوش دادن فعال
  روابط‌عمومی، اهمیت افکار عمومی درون و برون‌سازمانی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 13886صفحه نخست » آموزش روابط عمومیدوشنبه، 5 آبان 1393 - 05:49
مزیت استفاده از هوش هیجانی در تبلیغات
در روابط عمومی و به ویژه تبلیغات و بازاریابی، درکی که از رفتار مخاطب وجود دارد این است که مخاطب در آخرین لحظه تصمیم خود را برای خرید یک کالا یا خدمت با استفاده از احساس خود می گیرد. این بدان معناست که روابط عمومی و تبلیغات باید بر روی هوش هیجانی مخاطبان خود کار کنند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اما سوال اینجاست که ذهن هیجانی خوب است یا نه؟ این سوال چیزی است که در این یادداشت به آن می پردازیم.


در واقع اگر ما نتوانیم از ذهن هیجانی استفاده کنیم، ذهن خردگرای ما زندگی را مقداری خشک می کند. یعنی نمی توانیم به هیجاناتی که به دنبال آن هستیم، برسیم. اما از آن طرف، خوب یا بد بودن ذهن هیجانی به این بر می گردد که ما چگونه از آن استفاده می کنیم؟


یک تعریف عملیاتی از هوش هیجانی این می شود که بتوانیم تعادل درستی متناسب با یک موضوع بین ذهن خردگرا و ذهن هیجانی بوجود بیاوریم و این در تبلیغات هم کاربرد دارد. یعنی می آیند و روی ذهن هیجانی ما کار می کنند و وقتی ما یک تبلیغ را می بینیم حتی اگر آن یک خوراکی باشد که برای ما ضرر دارد، سریع به فرزندمان می گوییم که برو و فلان چیز را بخر تا من که می خواهم فوتبال را ببینم، این را بخوریم.


در صورتی که ذهن خردگرای ما می گوید که ما میوه در یخچال داریم و می توانیم از آن استفاده کنیم که سالمتر است. پس از این ذهن هیجانی خیلی ها در تبلیغات استفاده می کنند. یکی از وظایف روابط عمومی ها، ترویج فرهنگ صرفه جویی است. برای این ترویج ما ممکن است از تبلیغات تلویزیونی استفاده کنیم. در این تبلیغات باید فاصله میان ذهن خردگرا و ذهن هیجانی آنها را پر کنیم.


امروزه همه به ظاهر خودشان می رسند، من ممکن است میلیون ها تومان پول گوشی موبایل، عینک یا کت و شلوارم باشد اما از آن طرف شاید برای دکتر رفتن خیلی هزینه نکنم.


این در واقع به من این را می گوید که ذهن خردگرای من خیلی کار نمی کند. الان زمانه ای است که من بیشتر با هیجاناتم پیش می روم. اگر ما بتوانیم در تبلیغاتی که به بحث مصرف بر می گردد، مرد را از ذهن هیجانی به ذهن خردگرا برسانیم، موفق می شویم. یعنی آن چیزی که من به اصطلاح امروزی ها کلاس کاری خودم می دانم، نوع رانندگی من هم باشد، نه فقط لباس من! نوع ایستادن در صف هم باشد. این شاید یک بحث مفصلی باشد که در تبلیغات بیشتر باید به آن بپردازیم.


اگر بخواهیم از هوش هیجانی تعریفی داشته باشیم می توانیم بگوییم: توانایی شناسایی احساسات خود و دیگران، چگونگی استفاده از این احساسات و شناخت در ارتباطات ما است. این یک تعریف آکادمیک از هوش هیجانی بود.


افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند ویژگی هایی دارند که ما هر جایی که آنها را ببینیم خوشحال می شویم. ممکن است در تاکسی، دو تا رفیق را با هم ببینیم که آنقدر صمیمی هستند که ما حسرت آن صمیمیت را می خوریم. ببین با این سن و سال کم شان چقدر با هم راحتند. رفاقت واقعی را این افراد می توانند تجربه کنند.


خود کنترلی، تعادل رفتاری و دیگر ویژگی هایی که در هر زندگی و در هر شخصی و در هر کشوری، به عنوان یک ویژگی مثبت تلقی می شود.


بعضی از افراد می گویند: آدم های نرمالی هستند. این در واقع یک جورهایی همان تعریف هوش هیجانی بالا است. دنیل گلمن هم یک تعریف چند بعدی از هوش هیجانی دارد. «ما بتوانیم احساسات خود را شناسایی کرده و احساسات دیگران را؛ و از این شناخت برای مدیریت احساسات در درون خودمان و در ارتباطاتمان استفاده کنیم.»


در روابط عمومی و به ویژه تبلیغات و بازاریابی، درکی که از رفتار مخاطب وجود دارد این است که مخاطب در آخرین لحظه تصمیم خود را برای خرید یک کالا یا خدمت با استفاده از احساس خود می گیرد. این بدان معناست که روابط عمومی و تبلیغات باید بر روی هوش هیجانی مخاطبان خود کار کنند.


استفاده از تئوری ها در عمل یکی از مسائل بسیار بزرگ پیش روی تمام بخش های اجرایی قرار دارد. اینکه ما می دانیم باید از راه احساس وارد شد و می دانیم که هوش هیجانی بایستی مد نظر ما قرار بگیرد اما چگونه آن را مورد استفاده قرار دهیم. این نکته ای است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما در یادداشت های آینده شارا به این مساله خواهیم پرداخت که چگونه می توانیم از این هوش ها به نفع فعالیت های سازمان و حتی در زندگی شخصی برای طی کردن روند عقلانی مورد استفاده قرار دهیم.

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
مریم
| 1393/8/5 - 07:43 |     0     0     |
خلاصه مقاله:
استفاده از هوش هیجانی در تبلیغات مهم است.
کاش عناوین مطالب را بهتر انتخاب کنیم. کاش عمق بیشتری به نوشته هامان بدهیم. کاش از روی رفع تکلیف مقاله ننویسیم. کاش به خود مان و به مخاطبمان بیشتر احترام بگذاریم. موفق باشید


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  فرسودگی روابط‌عمومی


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  قدرت گوش دادن فعال


  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین


  نقش روابط‌عمومی در جهش تولید با مشارکت مردم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد