درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 06:48   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6581صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیسه شنبه، 7 آبان 1392 - 13:52
هوش هیجانی، خاستگاه روابط عمومی
مهندس سیدحسین قوامی روابط عمومی شرکت پتروپارس - روابط عمومی هوشمند با تعریف اهداف خود، کانال‌های ارتباطی متناسبی طراحی کرده و با بهره‌گیری از رسانه‌های نوین افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  

هوش هیجانی، خاستگاه روابط عمومی

 

هوش هیجانی، خاستگاه روابط عمومی هوشمند

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «مومن، هوشیار و دقیق و محتاط است.» یکی از اندیشمندان علم مدیریت نیز می‌گوید: «هوشمندی، رسیدن به انتها از کوتاه‌ترین راه است.» بنابراین بر اساس آموزه‌های دینی و نظریه‌های علمی، موفقیت هر انسانی در زندگی شخصی و کاری، متناسبت با میزان بهره‌گیری از هوشمندی است.

«هوشمندی» چیست؟!
در لغتنامه دهخدا، در مقابل کلمه «هوشمند» آمده است: باهوش، خداوند هوش، هوشیار و صاحب هوش. بنابراین برای شناخت «هوشمندی» و ورود به بحث هوشمندسازی در روابط عمومی، باید هوش و انواع آن را بشناسیم.
بر اساس تعاریف ارائه شده، «هوش» توانایی ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال، توانایی حلِ مساله، قدرت حافظه، تفکر انتزاعی و یادگیری را در بر می‌گیرد.
پیرو نظرات مطرح شده، تا مدت‌ها هوش افراد بر اساس ضریب هوشی یا هوشبهر (IQ) سنجیده می‌شد و انسان‌ها در دسته‌بندی‌هایی چون باهوش، کم هوش و ... تقسیم‌بندی می‌شدند. تا اینکه دانشندی به نام «دانیل گلمن» طی تحقیقاتی به این نتیجه رسید که افرادی با ضریب هوشی (IQ) متوسط، بسیار موفق‌تر از کسانی هستند که نمره‌های IQ بسیار بالاتری دارند. وی در دهه ۱۹۴۰، 95 دانشجوی دانشگاه هاروارد را تا سنین میانسالی مورد بررسی قرار داد و مشاهده کرد افرادی که بالاترین نمره‌های تحصیلی را داشتند از نظر میزان حقوق دریافتی، بهره‌وری و موفقیت شغلی، از هم‌دورهای‌های ضعیف‌تر خود موفق‌تر نبودند. آنان حتی از نظر میزان رضایت از زندگی شخصی یا رضایت از روابط دوستانه، خانوادگی و عشقی نیز وضعیتی برتر نداشتند. بنابراین نتایج تحقیقات وی و بررسی‌های دو روانشناس به نام‌های «جان مایر» و «پیتر سالووی» موجب شد تا برای اولین بار در دهه 1990 اصطلاح «هوش عاطفی» خلق شود که ارتباط ناگسستنی و عمیقی با دانش روابط عمومی دارد.
هوش هیجانی (یا هوش احساسی یا هوش عاطفی که با حروف اختصاری EQ نشان داده می‌شود) اصطلاح فراگیری است که شامل توانایی شناخت، درک و تنظیم هیجان‌ها (احساسات) و استفاده از آنها در زندگی است و موجب بهبود روابط ما با خود و دیگران می‌شود.
پایین بودن هوش هیجانی باعث عدم کارآیی، ضعف در قضاوت، تصمیم‌گیری غلط، بی‌انگیزگی و ... می‌شود. بنابراین با بررسی تحقیقات صورت گرفته از سوی روانشناسان متوجه خواهیم شد که عامل موفقیت کارکنان، 20درصد به بهره هوشی (IQ) و 80درصد دیگر به هوش هیجانی (EQ) بستگی دارد.
هوش معمولی یا همان IQ، ذاتی و ثابث است؛ اما هوش هیجانی، اکتسابی و دست‌یافتنی است و انسان‌ها قادرند مهارت‌های افزایش آن را بیاموزند. ویلیام بنیس، نویسنده مشهور بین‌المللی و کارشناس رهبری سازمان می‌گوید: «یافته‌های مطالعاتم نشان می‌دهد در تعیین رهبری سازمان، نقش هوش هیجانی در مقایسه با هوش شناختی بارزتر است». وی در ادامه می‌گوید: «هوش شناختی زیربنای همه قابلیت‌ها و پیشرفت‌هایی شناخته می‌شود که در یک زمینه یا شغل خاص باعث موفقیت می‌شود؛ ولی هیچ‌گاه از شما یک ستاره نمی‌سازد. در حالی که هوش هیجانی قادر به انجام این کار است.»
یکی از ویژگی‌های افراد با هوش هیجانی بالا، کنترل، به تاخیر انداختن یا از بین بردن تکانه‌ها یا همان فشارهایی است که مانع رسیدن به اهداف می‌شوند. آنهایی که هوش هیجانی بالا دارند، به ندرت نگرش و اهداف بلندمدت خود را رها می‌سازند.

مهارت‌های سازنده‌ی هوش هیجانی
هوش هیجانی از چهار مهارت اصلی تشکیل می شود:
1- خودآگاهی
خودآگاهی عبارت است از توانایی شناسایی دقیق هیجان‌های خود و آگاهی از آنها و کنترل تمایلات خود در نحوه واکنش به اوضاع و افراد مختلف. فردی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار است، در همان زمان که احساسی را تجربه می‌کند، نسبت به آن آگاه است و بدان اعتنا دارد. اگر بتوانیم احساسات را از قبل پیش‌بینی کنیم، قادر به اتخاذ تصمیماتی خواهیم بود که ما را به شادکامی برساند. در واقع «احساسات» صدای درونی ما هستند که ما را راهنمایی می‌کنند و تنها نیازمند گوش دادن به آنها هستیم.
2- خود مدیریتی
خود مدیریتی یعنی اینکه بتوانیم واکنش‌های هیجانی خود را در مقابل همه مردم و شرایط مختلف کنترل کنیم. کنترل هیجان‌ها سبب افزایش تحمل کافی و کنترل خشم، توانایی ابراز خشم به شیوه‌ای مناسب و بدون تبعات منفی و ... می‌شود.
3- آگاهی اجتماعی
توانایی در تشخیص دقیق هیجانات دیگران و درک اینکه دقیقاً چه اتفاقی در حال روی دادن است، نشان از آگاهی اجتماعی بالا دارد. این موضوع اغلب به این معناست که طرز تفکر و احساسات دیگران را درک می‌کنیم، حتی زمانی که خودمان همان احساسات یا تفکرات را نداریم و این همان همدلی است.
4- مدیریت رابطه
مدیریت رابطه، توانایی در به بهره‌گیری و بکارگیری آگاهانه از هیجانات دیگران به منظور موفقیت در کنترل و مدیریت تعامل‌ها است. همچنین این توانایی، ارتباط واضح با شرایط و کنترل موثر تعارض‌های دشوار را شامل می‌شود.

مهارت‌های سازنده‌ی روابط عمومی هوشمند
مهارت‌های مطرح شده در هوش هیجانی به صورت تام و تمام بر ارتباطات فردی و مدیریت روابط میان فردی تکیه دارد، بنابراین به راحتی می‌توان آنرا به یک سازمان و روابط جمعی تعمیم داد و به الگوی هوشمندسازی در روابط عمومی دست یافت. بنابراین روابط عمومی هوشمند دارای مهارت‌های زیر است:
1- خودآگاهی روابط عمومی
روابط عمومی هوشمند، خودآگاه است و توانمندی‌ها، فرصت‌ها، تهدید‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را می‌شناسد و با آگاهی کامل و متناسب با آنها عهده‌دار وظایف و مسئولیت می‌شود.
2- خود مدیریتی در روابط عمومی
روابط عمومی هوشمند دارای ماموریت مشخص و استراتژی و برنامه‌ریزی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت است و از واکنش‌های آنی و هیجانی خودداری می‌کند. بنابراین نه تنها تحمل شنیدن صدای مخالفان و منتقدان را دارد، بلکه با برقراری و تقویت ارتباط دو سویه و تعاملی، شرایطی را مهیا می‌کند تا آنها بتوانند به راحتی اظهار نظر کنند و با بهره‌گیری از نظرات آنها در راه رفع مشکلات و ارتقای سازمان خود قدم برمی‌دارد.
3- آگاهی اجتماعی
روابط عمومی هوشمند هرگز از سلیقه و نظر مخاطبان و ذی‌نفعان غفلت نمی‌کند با نظرسنجی و افکارسنجی مستمر و مطالعه و بررسی محیط پیرامون خود، زبان خود و مخاطبان را به هم نزدیک کرده و پس از همزبانی، موجب افزایش همدلی با ذی‌نفعان می‌شود و با افزایش تعاملات، قدرت پیش‌گویی خود را افزایش داده و وقایع را قبل از وقوع پیش‌بینی کرده و در جهت مدیریت آنها اقدام می‌کند.
4- مدیریت رابطه
روابط عمومی هوشمند با تعریف اهداف خود، کانال‌های ارتباطی مفید و متناسبی طراحی کرده و با بهره‌گیری از رسانه‌های نوین و تکنولوژی فن‌آوری اطلاعات، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین در مواقع بحرانی قادر است با بکارگیری رسانه‌ها، احساسات و هیجانات ایجاد شده در جامعه را کنترل کرده و تهدیدها را به فرصت تبدیل نماید و سازمان خود را به ساحل سلامت برساند.
بنابراین روابط عمومی هوشمند را متخصصان روابط عمومی با هوش هیجانی بالا می‌سازند و تا قله‌های موفقیت بالا می‌برند.
 

 المؤمن کی�'س فطن حذر


Wikipedia
Intelligence Quotient
Daniel Golman - 2001
EMOTIONAL QURIE
 

هوش هیجانی، دکتر تراویس برادبری، ترجمه مهدی گنجی، نشر ساوالان، تهران، ۱۳۸۴
دکتر بهرامعلی قنبری هاشم آبادی - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
هوش هیجانی و مدیریت در سازمان، ترجمه آرزو مبصریان
 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد