قربانی کردن انسانها و الگوی تجارت دیجیتال
خاموش شدن گفتگوهای آزاد ممکن است در کوتاهمدت نوعی ضرر سیاسی به نظر آید اما آنچه خطری به مراتب بیشتر دارد، تسلط منطق قربانیسازیِ سودجویانه بر تمام حیطههای زندگی بشر است، منطقی که تحت تسلط خدایان خالق بسترهای تعامل دیجیتال و روحانیون آنهاست. اما آیین قربانی همیشه حالت چرخه دارد و هرگز پیشرونده نیست. آیین قربانی یک راهحل موقت برای بحرانی واقعی ارائه میدهد که در آن قربانیان به نحوی نمادین جایگزین مشکلاتی بزرگ و چندجانبه میشوند.
|
سه شنبه، 30 دی 1399 - 01:22
|
آشنایی با روابط عمومی
اصطلاح روابط عمومی که اکنون ما به کار می بریم ترجمه کلمه به کلمه اصطلاح انگلیسی (public relations) است. این اصطلاح در ایران برای نخستین بار در شرکت نفت به کار گرفته شد و سازمان ها و موسسات دیگر کشورمان سال ها پس از شرکت نفت شروع به ایجاد واحدی بنام روابط عمومی در تشکیلات خود نمودند.
|
جمعه، 27 شهریور 1394 - 21:24
|
الگوی سازگاری با «دورکاری»
بیماری کووید-۱۹ بخش اعظمی از نیروی کار جهان را به کار از خانه واداشته که این یعنی تقریبا حذف کامل رفتوآمدها به محل کار. سوالی که اینجا مطرح میشود این است که آن دسته از کارمندانی که ماههاست رفتوآمد نمیکنند (به محل کار و خانه)، این زمان را به چه چیزی تخصیص دادهاند؟ سوال کلیتر این است که این گذار اجباری به دورکاری، چه تاثیری بر نحوه کار و تعامل کارکنان با یکدیگر داشته؟ و آیا تاثیرات بر مدیران و افرادی که مدیر نیستند، متفاوت است؟
|
دوشنبه، 15 دی 1399 - 03:32
|
کتاب راهنمای روابطعمومی بحران: درسهایی که از بحرانهای اخیر گرفتیم
با نگاهی به بحرانهای اخیر روابطعمومی، چگونگی تأثیر آنها بر برندهای مربوطه و درسهایی که از این بحرانها گرفته شده، دریچه ای مقابل ما گشوده می شود. در اینجا به برخی از بحرانهایی که برندهای بزرگ با آن روبرو شده اند اشاره کردیم و متخصصان روابطعمومی می توانند از آنها درس بگیرند:
|
جمعه، 12 دی 1399 - 08:05
|
بهبود مهارتهای مدیریتی
جان اف. کندی روزی گفته بود «مدیریت و آموزش از همدیگر جداییناپذیر هستند.» هر کارآفرین شایسته باید این نکته را به خوبی با خود تکرار کند: مدیریت و آموزش.
|
شنبه، 30 دی 1391 - 23:38
|
چگونه یک ایده را به واقعیت تبدیل کنیم
اندیشیدن به یک ایده تنها یک آغاز است، اما آنچه در این زمینه اهمیت دارد اجرا یا عملیکردن همان ایده است. این نکتهای است که همه ما از ماجرای ایدهپردازی تا اجرای فیسبوک توسط مارک زوکربرگ آموختیم.
|
چهارشنبه، 20 دی 1391 - 08:14
|
روابطعمومی در ارتباطات سلامت و ریسک
در بسیاری از مطالعات و بررسیهای علمی صورت گرفته در زمینه روابطعمومی بر این موضوع تاکید شده و میشود که روابطعمومی درست میتواند بهخوبی بر مورد پذیرش قرار گرفتن علم و یافتههای علمی بهطوری عام و دانشمندان و سازمانهای علمی بهطوری خاص از سوی مردم تاثیر مثبت گذاشته و آن را تسهیل نماید.
|
یکشنبه، 7 دی 1399 - 08:19
|
بر زمینت میزند نادان دوست روابطعمومی
متخصص روابطعمومی یک دودو (نوعی پرنده) نیست که برخی فکر می کنند. آنها نوابغی هستند که به عمق روابط پی می برند و به اندازه همکاران خود در بررسی جامعه و ارتباطات قد علم می کنند ...
|
سه شنبه، 25 آذر 1399 - 09:42
|
نقش روابط عمومی در آشکارسازی مسائل
نقش روابط عمومی به عنوان بازوی مدیریت مجموعه، در دریافت بازخورد و کشف و آشکارسازی مسائل به دلیل رسالت و وظایفش، مهمتر از سایر بخشها است.
|
سه شنبه، 9 خرداد 1391 - 05:58
|
مسیر روابط عمومی و ارتباطات در سال 2021
همه اخبار صرفا بد نیستند. امسال سالی بود که با کرونا و فجایع آب و هوایی همراه بود و اعتراضات ناشی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری اوضاع را بدتر کرد. اما فرصت های جدیدی را برای متخصصان حوزه ارتباطات فراهم آورده است. در این قسمت برخی از مشاهدات مربوط به آنچه می توانیم در سال 2021 انتظار داشته باشیم ارائه شده است:
|
دوشنبه، 10 آذر 1399 - 08:25
|
بازتعریف ابعاد تعامل با مشتری
استقبال از مکالمه جدید با مصرفکننده، به شرکتها این فرصت را میدهد تا با زیر پا گذاشتن توافق سنتی بین هزینه و ارتباطات، با ایجاد واکنشپذیری و انعطاف فراوان حتی در زمان ابهام، و با ایجاد حس عمیق تعلق و وابستگی در میان مصرفکنندگان، به یک مزیت رقابتی اساسی برسند.
|
شنبه، 8 آذر 1399 - 13:48
|
هشدار نائومی کلاین نسبت به سودجوییِ شرکتهای فناوری از ویروس کرونا
مدتها پیش از اینکه آمریکاییها به خطر کووید-۱۹ پی ببرند، اشمیت به شدت سرگرم کارزار چانهزنی و روابط عمومی بود و دقیقاً همان تصوری از جامعه را ترویج میکرد که پیشتر در مجموعهی تلویزیونی «آینهی سیاه» ترسیم شده بود.
|
جمعه، 7 آذر 1399 - 12:10
|
سه نکته که متخصصان روابط عمومی باید در مورد تجزیه و تحلیل احساسات بدانند
پردازش زبان طبیعی را می توان زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی توصیف کرد که به کامپیوترها توانایی پردازش، درک و تفسیر زبان انسان را می دهد. به همین ترتیب، NLP به متخصصان روابط عمومی توانایی تجزیه و تحلیل میلیون ها توییت و سایر پست های نوشتاری رسانه های اجتماعی می دهد تا موضوعات اصلی بحث و یا ارزیابی احساسات مخاطبان (مثبت، منفی یا خنثی) شناسایی شود – همچنین به آنها در ارزیابی افکار عمومی درباره مارک ها یا مشتریان خود کمک می کند.
|
چهارشنبه، 5 آذر 1399 - 12:05
|
رفتار روابط عمومی ها در فضای مجازی
رفتار روابط عمومی ها در فضای مجازی، به دلیل حذف ارتباطات چهره به چهره و زبان بدن در فرایند ارتباطات، تفاوت های فرهنگی، جغرافیایی و زبانی، ممکن است با تعارضاتی مواجه شود.
|
سه شنبه، 4 آذر 1399 - 14:43
|
بررسی نقش روابطعمومی در مدیریت بحران
نقش روابطعمومیها هنگامی میتواند به عنوان شیوه مطلوب برای جهتدهی روشنگرانه به افکارعمومی، مقابله با شایعات و حتی چگونگی اتخاذ تصمیم برای مقابله با بحران، تلقی شود که بر اصول مدیریت ارتباطات و اخبار در حیطههای درون و برون سازمان، پایهریزی شود.
|
سه شنبه، 4 آذر 1399 - 08:26
|
کرونا متشکریم! روابطعمومی، هوشمند میشود
شرایط جدید سبب ایجاد تغییراتی در ارتباطات و روابطعمومی نیز میشود. با دیجیتالی شدن جامعه، روابطعمومی فراتر از استفادههای ساده از ابزارهای هوشمند خواهد شد. از الگوریتمها استفاده خواهد شد که عناصر حیاتی هوش مصنوعی را در خود جای داده است.
|
دوشنبه، 3 آذر 1399 - 11:48
|
سواد رسانهای و تحصیلات عالی در دوران همهگیری کووید:19
یکی از مهمترین کارکردهای رسانهها به آموزش افراد و تقویت دیسیپلین و انضباط اجتماعی مربوط میشود و از این منظر میتوان ادعا کرد که رسانهها به مانند پلی بین قانونگذاران و شهروندانی که انتظارات، انتقادها و پیشنهادات خود را از طریق رسانهها بیان میکنند، تبدیل میشود.
|
یکشنبه، 2 آذر 1399 - 08:04
|
امارات: کرونا، امنیت و نفش روابطعمومیها
در مورد خاص مقابله با ویروس کرونا، روابطعمومی شرکتها و نهادهای امنیتی فعال در این کشور نقش فعالی را در آموزش راههای مقابله و محدودسازی شیوع ویروس کرونا بازی کردند و باعث شدند تا اثربخشی این آموزشها با کمک نیروهای امنیتی آموزش دیده به کل جامعه منتقل شود.
|
جمعه، 30 آبان 1399 - 12:02
|
آینده دورکاری در دوران پساکرونا
تسهیل و تسریع گفتمانهای اجتماعی و فرابخشی بین سیاستگذاران و همه ذینفعان تاثیرگذار و تاثیرپذیر در حوزه دورکاری و خانهکاری از جمله اولویتهای اصلی در دوران پساکرونا محسوب میشود که در نهایت میتواند تهدیدهای برآمده از همهگیری کووید-19را به فرصتهای بی نظیری برای دگرگون ساختن ساختارهای سنتی کار تبدیل نمود.
|
سه شنبه، 26 اسفند 1399 - 01:46
|
دورکاری؛ تمرکز بر روی ارتباطات
مطمئن شوید که همه کارکنان میدانند که چگونه و چه موقع میتوانند از راه دور با مافوق مستقیمشان ارتباط بگیرند و بهترین و مناسبترین زمان برای برقراری ارتباط و گزارش دادن به او چه زمانی است. در این میان بهتر است که اولویتهایی را برای برقراری ارتباط بر اساس میزان اهمیت موضوع مطروحه در نظر گرفت و به کارکنان راجع به آن اطلاعرسانی نمود.
|
سه شنبه، 26 اسفند 1399 - 01:51
|
رویکرد بحران – فرصت در برخورد با همهگیری کووید 19
دیالکتیک بحران و فرصت چیزی است که هم در فلسفه غرب مصداق دارد و هم در فلسفه شرق و در هر دوی آنها اعتقاد کلی بر آن است که در دل هر بحرانی، فرصتی برای اصلاحات و بهتر شدن نهفته است. در حقیقت، بسیاری از ابداعات و نوآوریها در سیستمهای اجتماعی و تکنولوژیها به واسطه واکنش نشان دادن بشر نسبت به بحرانها شکل گرفتهاند.
|
دوشنبه، 26 آبان 1399 - 08:06
|
نقش روابطعمومی در مدیریت بحران همه گیری ویروس کرونا
برای غلبه بر این ابهامات و سردرگمیها، متخصصان و پژوهشگران عرصه روابطعمومی دست به تحقیقات گستردهای زدند که خروجی آنها یک سری اصول کلیدی برای روابطعمومی است که بر اساس آنها روابطعمومی چیزی است که با واقعیتها و حقایق سر وکار دارد و نه با شایعات و دروغها و ادعاهای پوچ و اینکه روابطعمومی خدمتی است که با منافع عمومی مردم پیوند خورده است و نه منافع شخصی و گروهی.
|
یکشنبه، 25 آبان 1399 - 09:52
|
عصر «بدون میز»
«هات دسکینگ» (hot-desking) به معنای این است که هیچ کس در اداره میز یا صندلی مخصوص به خود ندارد و میزهای مشترک و فضاهای اشتراکی اولویت دارد.
|
شنبه، 24 آبان 1399 - 17:04
|
شخصیت و خصوصیات لازم برای کارشناس روابطعمومی
کسی که به کار روابطعمومی میپردازد باید کسی باشد شیرین سخن و باهوش و نکته سنج و لطیفه گو و دارای تجارب وسیع. شخصی باشد خوش پوش اما نه به حد جلاهت – و شایسته احترام و اعتماد. آدمی باشد نه تنها صاحب فکر و نظر بلکه قادر باشد که به افکار بکر و بدیع خود جامة عمل بپوشاند و برای مؤسسه ای که کار می کند کسب آبرو و اعتبار نماید.
|
جمعه، 23 آبان 1399 - 18:54
|
تاریخ اجمالی روابط عمومی
روابط عمومی جدید وقتی آغاز شد که مؤسسات بزرگ اقتصادی متوجه شدند که رفتار و طرز فکر مردم طبقات مختلف در سرنوشت آنان مؤثر می باشد. پس آنها موضوع روابط عمومی را کار جدی تلقی کردند و بازار فعالیتهای روابط عمومی را رونق بخشیدند دولت ها نیز در مواقع دیگر به فعالیتهای روابط عمومی توجه کردهاند پس روابط عمومی ریشه قدیمی دارد آنچه جدید است ابزار وادوات روابط عمومی و توجه فوقالعادهای است که امروز به این قبیل فعالیتها مبذول می گردد.
|
پنجشنبه، 22 آبان 1399 - 17:49
|
روابط عمومی جزئی از مدیریت برند است نه همه آن
مدیر برند واقعی در سطح مدیرعامل باید آشنایی و اثرگذاری بر تمامی ارکان سازمان داشته باشد و این یعنی هم از استراتژیهای کلان سازمان یا کسبوکار بداند و در تعیین یا بهبود آنها اثر داشته باشد و هم از مارکتینگ، فروش و جایگاهسازی در بازار اطلاعات داشته و روی استراتژیهای بازاریابی تاثیر بگذارد و نهایتا در زمینه خلق، مدیریت و ارتقای هویت برند (یا تصویر مطلوب برند) تخصص داشته و با استفاده از ابزار و روشهای ارتباطات و تبلیغات و از جمله روابط عمومی به بهترین شکل آنچه درون سازمان وجود دارد را با خلاقیت و تاثیرگذاری بالا به مخاطبان و مشتریان منتقل کند.
|
چهارشنبه، 21 آبان 1399 - 01:25
|
اهمیت روابطعمومی برای استارتاپها
برنامه ریزی زمانی فعالیتها و اقدامات روابط عمومی باید از ابتدای راه اندازی شرکت آغاز شود. تأثیر اقدامات روابط عمومی پس از دوام کسب و کار و در دنیای واقعی مشخص می شود و بسیار باارزش است.
|
سه شنبه، 20 آبان 1399 - 10:36
|
استراتژی شرکتی چیست؟
بهترین تعریفی که از استراتژی میتوان ارائه داد، عبارت است از اینکه «چگونه یک سازمان در بازار تولیدی ویژه، ارزش آفرینی میکند و این ارزش را تسخیر میکند.». طبق تجربه خودم، این تعریف هم از نظر محتوایی بهاندازه کافی دقیق است و هم به حدی جامع است که آنچه اکثر مردم بخشی از یک مفهوم بسیار مهم میدانند را در خود میگنجاند.
|
جمعه، 10 آذر 1391 - 16:17
|
نتایج یک پژوهش/ نقشه برداری از تحقیقات مسئولیت اجتماعی شرکت در ارتباطات
ارتباطات مسئولیت اجتماعی شرکتی یک منطقه تحقیقاتی در حال گسترش و بلوغ است، اما برای رسیدن به بلوغ به زمان نیاز دارد.
|
دوشنبه، 19 آبان 1399 - 08:40
|
نتایج یک پژوهش/ رفتارهای ارتباطی کارمندان در شرایط بحران: نقش رابطه و ارتباط متقارن
رابطه مثبت با سازمان کارکنان را تشویق می کند تا شناخت بیشتری نسبت به بحران داشته باشند (به عنوان مثال، شناختن بحران سازمانی به عنوان یک مسئله جدی، اعتقاد بر این که این بحران شخصاً برای آنها مهم است و اطمینان بیشتر در ایجاد تغییر در حل مشکلات بحران)
|
یکشنبه، 18 آبان 1399 - 08:30
|