شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اساس علم بازاریابی در تأثیر گذاری بر رفتار انسان هاست. بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی – اجتماعی تعریف می شود که به وسیله آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر ، به امر تأمین نیازها و خواسته های خود اقدام می کنند . انسانهایی در بازار بسیار اثر گذارند که خوب میدانند در ورای همه منطقهای ریاضی و علمی نیروی الهام و احساس کارساز است. نیرویی که از بشر اولیه تاکنون همواره همراه بوده است و ما را نیز که در سر خط حرکت تاریخ قرار داریم همان گونه یاری مینماید که اجداد اولیهمان را یاری میکرد. در واقع مدیران موفقی که ساختار علمی بازار را میشناسند و هوش هیجانی را همچون خون بدان تزریق مینمایند شگفتی میآفرینند.
در این مقاله سعی شده است تا نقش و اهمیت هوش هیجانی در بازاریابی مورد بحث قرار گیرد. در ابتدا با مفهوم هوش هیجانی وارد بحث شده و سپس اهمیت هوش هیجانی در مدیریت بازار و اثربخشی بازاریابی شرح داده می شود.
واژگان کلیدی: هوش هیجانی، مدیریت بازار، اثربخشی بازاریابی.
مقدمه:
هوش هیجانی عامل مهمی در عملکرد فرد در زندگی و محیط کاری است. گلمن در کتاب "هوش هیجانی" بیان می نماید که IQ تنها 20% در موفقیت فرد در زندگی می تواند تأثیر داشته باشد و 80% بقیه را هوش هیجانی تعیین می نماید. (گلمن، 1995). هوش هیجانی کاربرد زیادی در بسیاری از رشته ها از جمله علم مدیریت و بازاریابی دارد. از آنجا که هوش هیجانی مفهومی است که بر مسائل شناختی و رفتاری تأثیر مستقیم می گذارد، از اینرو در زمینه بازاریابی می تواند تأثیر بگذارد.
پژوهشهای اخیر در حوزه بازاریابی به اهمیت هوش هیجانی به عنوان یک عامل موثر در بازاریابی اثربخش اشاره دارند. هوش هیجانی یا هوش عاطفی در واقع یک ویژگی شخصیتی است که دارای مولفه هایی چون : شناخت عواطف شخصی، به کار بردن درست هیجان ها ، برانگیختن خود، شناخت عواطف دیگران و برقراری رابطه با دیگران می باشد. مهمترین نیاز یک بازاریاب موفق برقرارری ارتباطات اجتماعی مناسب است، تحقیقات نشان داده اند که افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، ارتباطات موفقی برقرار می کنند، چرا که درک مناسبی از طرف مقابل و همچنین درک درست از احساسات و کنترل هیجانات خود دارند.
در دهه های قبل از 1990، انسان های موفق، انسان های باهوش تلقی می شدند و آینده کسی که ضریب هوشی بالایی داشت با موفقیت همراه بود. اما امروزه در کنار هوش پدیده ای دیگر به نام هوش هیجانی مطرح است که بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هیوم عقیده داشت، تکانه های هیجانی همه اعمال را بر می انگیزند و عقل چیزی بیش از توجه به حقایق و ایجاد منابع ارجاعی، درباره ی دنیای اطراف و اولویت دادن به دستوراتی که توسط هیجانات تعیین می شوند نیست. (صمدی و کیوان، 1392).
نویسنده:
نجیبه عباسی رستمی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان
دانلود مقاله با لینک مستقیم
منبع: TMBA
|