درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 12:34   

نظرسنجی بررسی وضعیت هوش مصنوعی در روابط‌عمومی ایران: دور دوم آغاز شد

  نظرسنجی بررسی وضعیت هوش مصنوعی در روابط‌عمومی ایران: دور دوم آغاز شد


ادامه ادامه مطلب یک

ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


ادامه ادامه مطلب دو

نخستین راهنمای اخلاقی هوش مصنوعی در روابط‌عمومی منتشر شد

  نخستین راهنمای اخلاقی هوش مصنوعی در روابط‌عمومی منتشر شد


ادامه ادامه مطلب سه

هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات

  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نوآورترین شرکت‌های جهان در سال 2024
  چت‌بات آرنا (Chatbot Arena)
  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟
  کلود در رتبه‌بندی چت‌بات‌های هوش مصنوعی مقام اول را به دست آورد
  نظرسنجی گالوپ: اکثر آمریکایی‌ها اکنون با اقدام اسرائیل در غزه مخالفند
  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها
  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید
  خداحافظی شارون گلدمن از ونتوربیت و دنیای هوش مصنوعی
  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم
  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 14516صفحه نخست » فناوری نو و هوش مصنوعییکشنبه، 9 آذر 1393 - 21:39
آداب حضور در شبکه‌های اجتماعی در سئو پی آر
نویسنده: عادل میرشاهی (مدرس سئو پی آر) - سئو پی آر حوزه ای نو ظهور در روابط عمومی است که از تلفیق بخش فنی سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) و پی آر (روابط عمومی) به وجود آمده است. سئو پی آر اگرچه در ظاهر بیشتر مربوط به موتورهای جستجو می شود، اما در واقع آثار زیادی بر ماهیت روابط عمومی گذاشته و آن را در ابعاد مختلف متحول کرده است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  سئو پی آر حوزه ای نو ظهور در روابط عمومی است که از تلفیق بخش فنی سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) و پی آر (روابط عمومی) به وجود آمده است.


سئو پی آر اگرچه در ظاهر بیشتر مربوط به موتورهای جستجو می شود، اما در واقع آثار زیادی بر ماهیت روابط عمومی گذاشته و آن را در ابعاد مختلف متحول کرده است.


یکی از بخش های مهم سئو پی آر، شبکه های اجتماعی است. اینکه روابط عمومی باید با در نظر گرفتن یک سری آداب وارد شبکه های اجتماعی شده و از آنها استفاده کند. در غیر این صورت عواقب آن گاهی برابر با از بین رفتن شهرت و اعتبار سازمان خواهد بود.


این آداب برای مجموع شبکه های اجتماعی می تواند به کار رود، اما به دلیل ماهیت برخی شبکه های اجتماعی نظیر وایبر، واتس آپ، وی چت و ... آن شبکه ها کمتر در حوزه سئو پی آر می گنجند. بنابراین آداب حضور در شبکه های اجتماعی بیشتر، شبکه هایی نظیر فیسبوک، توییتر، لینکداین را در بر می گیرد. چراکه این شبکه ها به طور مستقیم بر میزان بازدید از سایت روابط عمومی تاثیرگذارند.
به این موارد توجه کنید:


1. هرچیزی را فوری share نکنید:
گروه ها و صفحات ایجاد شده توسط روابط عمومی نباید به محلی برای انتشار هر چیزی تبدیل شود و در عین حال انتشار صرفا تخصصی نیز پیشنهاد نمی شود. به خاطر داشته باشید که شما مسئول چیزهایی هستید که در اینترنت به اشتراک می گذارید. این بدین معناست که باید اصولی برای پذیرش و رد محتواها داشته باشید و بر مبنای آن اصول محتوایی را تولید یا به اشتراک بگذارید.
بیشتر محتواها در اینترنت با اهداف از پیش تعیین شده تولید می شوند و بدین جهت کارگزار روابط عمومی اینترنتی باید دارای سواد بصری و سواد رسانه ای باشد تا بتواند معنای پیام را به خوبی درک کرده و پس از کسب اطمینان از آن، آن را به اشتراک بگذارد.


۲. هرچیزی را هرجایی پست نکنید:
روابط عمومی ها باید بدانند که هر محتوایی باید در فضای خاص خود منتشر شود. این بحث از دو جهت دارای اعتبار است. اول اینکه هر شبکه اجتماعی ماهیت خاص خودش را دارد. انتشار یک خبر طولانی برای شبکه اجتماعی فیسبوک برابر با خوانده نشدن آن است و همچنین انتشار یک لینک صرف در شبکه های اجتماعی، برابر لایک نخوردن و به اشتراک گذاشته نشدن است. بنابراین سعی کنید محتوایی را در شبکه های اجتماعی پست کنید که برای آن شبکه اجتماعی تولید شده باشد . دوم اینکه هر گروهی با هدف خاص فعالیت می کند. این مورد را باید از مدیران گروه شبکه اجتماعی بپرسید. اینکه آیا می توانم محتوای خود را در گروه مطرح کنم یا نه. در بسیاری از موارد گروه ها تلفیقی از دوستان منتقد و اوپوزیسیون هستند. آنوقت با اشتراک گذاری محتوایتان در آن گروه صرفا خودتان را در معرض نقد قرار می دهید. یکی از اصول اساسی در حضور در شبکه های اجتماعی شناخت گروه هایی است که در آنها فعالیت می کنید.


۳. لطفا از شدت آزادی بیانی که درگروه‌های مجازی وجود دارد، ذوق‌زده نشوید:
شبکه های اجتماعی در فضای لیبرال مطرح شده اند و فضایی که ما در آن زندگی می کنیم با این فضا متفاوت است. موازنات اجتماعی، شرایط سیاسی، فرهنگی و ... در کشور ما با این آزادی همخوان نیست. در واقع سنخ آزادی در کشور ما با سنخ آزادی در شبکه های اجتماعی متفاوت است. برخی اوقات قرار گرفتن در چنین آزادی ممکن است توهم زا باشد. اینکه حال می توانیم هر موضوعی را هر طور که دوست داریم مطرح کنیم. در واقع ما همچنان پیام خود را در بستری ارائه می کنیم که اکثر مخاطبانمان با آن شرایط بیگانه هستند و ظرفیت های فرهنگی متفاوتی برای دریافت پیام دارند. بنابراین با دریافت عمل کنید. مطمئن باشید که محافظه کاری بهترین راه حضور در شبکه های اجتماعی است و در غیر این صورت متحمل ضربات و خسارات سنگینی می شوید.


۴- اول از همه، اهداف گروه ‌تان را مشخص کنید.
وقتی گروهی را تشکیل می دهید، یک بیانیه و سند ماموریت برای آن بنویسید و آن را در بالای یادداشت های گروه قرار دهید. با این کار به تمام افراد چارچوبی ارائه می دهید که بر مبنای آن تولید محتوای خودشان را انجام دهند. معمولا اگر وقتی کسی کاری را انجام نداده به او تذکر یا برایش یادآوری کنید، ناراحت نمی شود، اما پس از انجام کار برخوردهای زیادی را شاهد خواهید بود که الزاما خوشایند روابط عمومی و سازمانش نیست. در این بیانیه، هدف و دلیل دعوت افراد ذکر شود و در کنار آن خط و مرزهای گروه را مشخص نمایید. به عنوان مثال می توانید بگویید: «انتشار هرگونه جوک برای اقوام و ملیت های ممنوع است.» تا گروه خود را از برخورد خرده فرهنگ ها و اهانت ها دور نگه دارید.


۵. هرکسی را به هرگروهی اضافه نکنید:
اول اینکه هر کسی را به عنوان مدیر گروه اضافه نکنید. دوم اینکه هر کسی را به گروه نیاورید. گاهی اوقات افراد دارای روابط زیاد و گسترده ای هستند و یادداشت هایشان پر طرفدار و پر مخالف است. در این موارد نیز دقت داشته باشید که گروه شما عرصه ای برای خودنمایی ها و دعواهای لفظی می شود که برای سازمان شما چیز زیادی را به همراه نخواهد داشت. بنابراین تمام تلاش خود را انجام دهید که آگاهانه افراد را به گروه دعوت کنید. به خاطر داشته باشید که تقریبا شما بر محتوای تولید شده توسط اعضای گروه هیچ کنترلی ندارید و بعد از انتشار فقط باید منتظر بحران باشید. لذا اینکه در این موارد قدری حساس و مسئولانه عمل کنید، از پشیمانی های بعدی جلوگیری می کند.


۶. حجم خبرهای بدی را که به اشتراک می‌گذارید خودآگاهانه و با وسواس کنترل کنید!
خبرهای بد معمولا مخاطبان زیادی دارند. چراکه به نیاز به هیجان مردم پاسخ می دهند اما در عین حال معمولا این اخبار برای کسانی که آن را منتشر می کنند وجهه خوبی ندارد. در عین حال اینکه همیشه اخبار مثبت را به اشتراک بگذارید، چهره ای متملق از روابط عمومی شما عرضه می کند. گاهی بهتر است که بد باشید. اما این کار را از روی آگاهی انجام دهید. روابط عمومی خوب، روابط عمومی است که بر روی لبه تیغ راه می رود. از یک طرف منافع مردم را در نظر می گیرد و از طرف دیگر به منافع سازمان نیم نگاهی دارد. واقع گرایی و حقیقت گویی بهترین راه است اما در عین حال تعادل خودتان را از دست ندهید. استفاده از اخبار منفی علیه سازمان، گاهی چهره بسیار خوبی برای شما می سازد اما باید بدانید که چه می کنید. این ها دانش هایی هستند که گاهی با تجربه و گاهی با مطالعه بدست می آیند.


۷. گاهی تماشاگر باشید:
در شبکه های اجتماعی برخورد بخشی اجتناب ناپذیر است. این برخوردها معمولا با سر و صدا همراه اند اما به زودی می آیند و تمام می شوند و می روند. گاهی نیز یک یادداشت برای مدت ها صحنه منازعه می شود. در عین حال باید بدانید که گاهی اوقات ریسمان از دست شما خارج می شود و در این مواقع داد و بی داد کردن هیچ فایده ای ندارد و جز اینکه شما را برجسته کند، حیثیت سازمان را زیر سوال ببرد، هیچ کاری انجام نمی دهد. در این موارد باید صرفا تماشاگر باشید. نگاه کنید و ببینید که دیگران چگونه به مسائل می پردازند. در واقع در این موارد روابط عمومی تجربه کسب می کند. او می تواند تضادها را شناسایی کند. افراد را بیشتر بشناسد و در آینده اقدامات خود را با بصیرت بیشتری انجام دهد.


۸. واکنش سریع نشان ندهید:
در شبکه های اجتماعی فیسبوک، توییتر، لینکداین و ... که تاخیری تر هستند یعنی زمان بیشتری برای پاسخگویی است، شما می توانید تحقیق کنید و بدون اینکه این موضوع را اعلام نمایید پاسخ دوستان را بدهید. در شبکه های فوق تعاملی وایبر، واتس آپ و وی چت، این زمان برای شما بسیار محدود است. با این حال دقت داشته باشید، اگر بگویید که باید تحقیق کنید، این مساله نشان دهنده نادانی و جهالت مسئول روابط عمومی نیست، بلکه نشان می دهد که اولا به مخاطبان خود اهمیت می دهید و ثانیا اینکه فضای دانایی را خوب می شناسید. واکنش سریع به یک موقعیت بسیار خطرناک است. گاهی اوقات حتی برای جایگاه هایی که کاملا از آنها آگاه هستید نیز باید سکوت کنید تا ببینید چگونه می توانید مدبرانه پاسخ دهید.


۹. همیشه حواس‌تان باشه که چه پست می‌کنید:
هر پیام از ابعاد گوناگون دارای بار است. رنگ ها و آبجکت هایی که در محتوا قرار می گیرند نیز گاهی پیام های ثانویه ای دارند که ممکن است گوشه اش به افراد زیادی برخورد کند. لذا سعی کنید کاملا در نظر داشته باشید که چه چیزی را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید. شبکه های اجتماعی امکان به اشتراک گذاری همزمان را فراهم می کنند و این بدان معناست که وقتی پیام را منتشر کردید، دیگر شاید به هیچ وجه نتوانید آن را باز گردانید. ارسال جوابیه و اشتباه نامه و ... نیز نمی تواند دردی را دوا کند. بهترین کار فقط این است که بر محتوای ارسالی خود کاملا اشراف داشته باشید و سپس آن را ارسال کنید. گاهی اوقات نیز اتفاق می افتد که اشتباه کنید. حتما در این موارد خیلی سریع عذرخواهی کنید.


۱۰. مطالب متناسب با مخاطب پست کنید:
مخاطبان شما در رسانه های اجتماعی معمولا طیف خاصی را تشکیل می دهند. به دلیل ماهیت رسانه های اجتماعی و بحث فیلترینگ، عده ای خاص نیز در این رسانه ها حضور پیدا نمی کنند. باید همه این گروه ها شناسایی شوند. به خاطر داشته باشید که شناخت مخاطب در روابط عمومی از مهمترین مباحث این حوزه است و به ویژه در شبکه های اجتماعی باید محتوایی تولید کنید که مخاطب شما به خوبی آن را درک کند و برایش تازگی و اهمیت کافی را داشته باشد. تنها با این رویکرد به تولید محتواست که می توانید نیازهای مخاطبان خود را پاسخ دهید.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 2 نظر (فعال: 2 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
حمید ثمره
| 1393/9/13 - 01:22 |     0     0     |
این بحثتان بسیار جالب بود. و جالبتر این بود که من اصلا تا حالا اسم سئو پی آر را هم نشنیده بودم.

عباس
| 1394/9/9 - 10:06 |     0     0     |
باعرض سلام وخسته نباشیدمتن عالی وآموزنده ای بودتشکر


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  انسان یا ماشین؟ مرزهای مبهم هوش مصنوعی


  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چند نمونه از تکنیک‌های تقویت شناختی


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد