شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سئو پي آر حوزه اي نو ظهور در روابط عمومي است كه از تلفيق بخش فني سئو (بهينه سازي براي موتورهاي جستجو) و پي آر (روابط عمومي) به وجود آمده است.
سئو پي آر اگرچه در ظاهر بيشتر مربوط به موتورهاي جستجو مي شود، اما در واقع آثار زيادي بر ماهيت روابط عمومي گذاشته و آن را در ابعاد مختلف متحول كرده است.
يكي از بخش هاي مهم سئو پي آر، شبكه هاي اجتماعي است. اينكه روابط عمومي بايد با در نظر گرفتن يك سري آداب وارد شبكه هاي اجتماعي شده و از آنها استفاده كند. در غير اين صورت عواقب آن گاهي برابر با از بين رفتن شهرت و اعتبار سازمان خواهد بود.
اين آداب براي مجموع شبكه هاي اجتماعي مي تواند به كار رود، اما به دليل ماهيت برخي شبكه هاي اجتماعي نظير وايبر، واتس آپ، وي چت و ... آن شبكه ها كمتر در حوزه سئو پي آر مي گنجند. بنابراين آداب حضور در شبكه هاي اجتماعي بيشتر، شبكه هايي نظير فيسبوك، توييتر، لينكداين را در بر مي گيرد. چراكه اين شبكه ها به طور مستقيم بر ميزان بازديد از سايت روابط عمومي تاثيرگذارند.
به اين موارد توجه كنيد:
1. هرچيزي را فوري share نكنيد:
گروه ها و صفحات ايجاد شده توسط روابط عمومي نبايد به محلي براي انتشار هر چيزي تبديل شود و در عين حال انتشار صرفا تخصصي نيز پيشنهاد نمي شود. به خاطر داشته باشيد كه شما مسئول چيزهايي هستيد كه در اينترنت به اشتراك مي گذاريد. اين بدين معناست كه بايد اصولي براي پذيرش و رد محتواها داشته باشيد و بر مبناي آن اصول محتوايي را توليد يا به اشتراك بگذاريد.
بيشتر محتواها در اينترنت با اهداف از پيش تعيين شده توليد مي شوند و بدين جهت كارگزار روابط عمومي اينترنتي بايد داراي سواد بصري و سواد رسانه اي باشد تا بتواند معناي پيام را به خوبي درك كرده و پس از كسب اطمينان از آن، آن را به اشتراك بگذارد.
۲. هرچيزي را هرجايي پست نكنيد:
روابط عمومي ها بايد بدانند كه هر محتوايي بايد در فضاي خاص خود منتشر شود. اين بحث از دو جهت داراي اعتبار است. اول اينكه هر شبكه اجتماعي ماهيت خاص خودش را دارد. انتشار يك خبر طولاني براي شبكه اجتماعي فيسبوك برابر با خوانده نشدن آن است و همچنين انتشار يك لينك صرف در شبكه هاي اجتماعي، برابر لايك نخوردن و به اشتراك گذاشته نشدن است. بنابراين سعي كنيد محتوايي را در شبكه هاي اجتماعي پست كنيد كه براي آن شبكه اجتماعي توليد شده باشد . دوم اينكه هر گروهي با هدف خاص فعاليت مي كند. اين مورد را بايد از مديران گروه شبكه اجتماعي بپرسيد. اينكه آيا مي توانم محتواي خود را در گروه مطرح كنم يا نه. در بسياري از موارد گروه ها تلفيقي از دوستان منتقد و اوپوزيسيون هستند. آنوقت با اشتراك گذاري محتوايتان در آن گروه صرفا خودتان را در معرض نقد قرار مي دهيد. يكي از اصول اساسي در حضور در شبكه هاي اجتماعي شناخت گروه هايي است كه در آنها فعاليت مي كنيد.
۳. لطفا از شدت آزادي بياني كه درگروههاي مجازي وجود دارد، ذوقزده نشويد:
شبكه هاي اجتماعي در فضاي ليبرال مطرح شده اند و فضايي كه ما در آن زندگي مي كنيم با اين فضا متفاوت است. موازنات اجتماعي، شرايط سياسي، فرهنگي و ... در كشور ما با اين آزادي همخوان نيست. در واقع سنخ آزادي در كشور ما با سنخ آزادي در شبكه هاي اجتماعي متفاوت است. برخي اوقات قرار گرفتن در چنين آزادي ممكن است توهم زا باشد. اينكه حال مي توانيم هر موضوعي را هر طور كه دوست داريم مطرح كنيم. در واقع ما همچنان پيام خود را در بستري ارائه مي كنيم كه اكثر مخاطبانمان با آن شرايط بيگانه هستند و ظرفيت هاي فرهنگي متفاوتي براي دريافت پيام دارند. بنابراين با دريافت عمل كنيد. مطمئن باشيد كه محافظه كاري بهترين راه حضور در شبكه هاي اجتماعي است و در غير اين صورت متحمل ضربات و خسارات سنگيني مي شويد.
۴- اول از همه، اهداف گروه تان را مشخص كنيد.
وقتي گروهي را تشكيل مي دهيد، يك بيانيه و سند ماموريت براي آن بنويسيد و آن را در بالاي يادداشت هاي گروه قرار دهيد. با اين كار به تمام افراد چارچوبي ارائه مي دهيد كه بر مبناي آن توليد محتواي خودشان را انجام دهند. معمولا اگر وقتي كسي كاري را انجام نداده به او تذكر يا برايش يادآوري كنيد، ناراحت نمي شود، اما پس از انجام كار برخوردهاي زيادي را شاهد خواهيد بود كه الزاما خوشايند روابط عمومي و سازمانش نيست. در اين بيانيه، هدف و دليل دعوت افراد ذكر شود و در كنار آن خط و مرزهاي گروه را مشخص نماييد. به عنوان مثال مي توانيد بگوييد: «انتشار هرگونه جوك براي اقوام و مليت هاي ممنوع است.» تا گروه خود را از برخورد خرده فرهنگ ها و اهانت ها دور نگه داريد.
۵. هركسي را به هرگروهي اضافه نكنيد:
اول اينكه هر كسي را به عنوان مدير گروه اضافه نكنيد. دوم اينكه هر كسي را به گروه نياوريد. گاهي اوقات افراد داراي روابط زياد و گسترده اي هستند و يادداشت هايشان پر طرفدار و پر مخالف است. در اين موارد نيز دقت داشته باشيد كه گروه شما عرصه اي براي خودنمايي ها و دعواهاي لفظي مي شود كه براي سازمان شما چيز زيادي را به همراه نخواهد داشت. بنابراين تمام تلاش خود را انجام دهيد كه آگاهانه افراد را به گروه دعوت كنيد. به خاطر داشته باشيد كه تقريبا شما بر محتواي توليد شده توسط اعضاي گروه هيچ كنترلي نداريد و بعد از انتشار فقط بايد منتظر بحران باشيد. لذا اينكه در اين موارد قدري حساس و مسئولانه عمل كنيد، از پشيماني هاي بعدي جلوگيري مي كند.
۶. حجم خبرهاي بدي را كه به اشتراك ميگذاريد خودآگاهانه و با وسواس كنترل كنيد!
خبرهاي بد معمولا مخاطبان زيادي دارند. چراكه به نياز به هيجان مردم پاسخ مي دهند اما در عين حال معمولا اين اخبار براي كساني كه آن را منتشر مي كنند وجهه خوبي ندارد. در عين حال اينكه هميشه اخبار مثبت را به اشتراك بگذاريد، چهره اي متملق از روابط عمومي شما عرضه مي كند. گاهي بهتر است كه بد باشيد. اما اين كار را از روي آگاهي انجام دهيد. روابط عمومي خوب، روابط عمومي است كه بر روي لبه تيغ راه مي رود. از يك طرف منافع مردم را در نظر مي گيرد و از طرف ديگر به منافع سازمان نيم نگاهي دارد. واقع گرايي و حقيقت گويي بهترين راه است اما در عين حال تعادل خودتان را از دست ندهيد. استفاده از اخبار منفي عليه سازمان، گاهي چهره بسيار خوبي براي شما مي سازد اما بايد بدانيد كه چه مي كنيد. اين ها دانش هايي هستند كه گاهي با تجربه و گاهي با مطالعه بدست مي آيند.
۷. گاهي تماشاگر باشيد:
در شبكه هاي اجتماعي برخورد بخشي اجتناب ناپذير است. اين برخوردها معمولا با سر و صدا همراه اند اما به زودي مي آيند و تمام مي شوند و مي روند. گاهي نيز يك يادداشت براي مدت ها صحنه منازعه مي شود. در عين حال بايد بدانيد كه گاهي اوقات ريسمان از دست شما خارج مي شود و در اين مواقع داد و بي داد كردن هيچ فايده اي ندارد و جز اينكه شما را برجسته كند، حيثيت سازمان را زير سوال ببرد، هيچ كاري انجام نمي دهد. در اين موارد بايد صرفا تماشاگر باشيد. نگاه كنيد و ببينيد كه ديگران چگونه به مسائل مي پردازند. در واقع در اين موارد روابط عمومي تجربه كسب مي كند. او مي تواند تضادها را شناسايي كند. افراد را بيشتر بشناسد و در آينده اقدامات خود را با بصيرت بيشتري انجام دهد.
۸. واكنش سريع نشان ندهيد:
در شبكه هاي اجتماعي فيسبوك، توييتر، لينكداين و ... كه تاخيري تر هستند يعني زمان بيشتري براي پاسخگويي است، شما مي توانيد تحقيق كنيد و بدون اينكه اين موضوع را اعلام نماييد پاسخ دوستان را بدهيد. در شبكه هاي فوق تعاملي وايبر، واتس آپ و وي چت، اين زمان براي شما بسيار محدود است. با اين حال دقت داشته باشيد، اگر بگوييد كه بايد تحقيق كنيد، اين مساله نشان دهنده ناداني و جهالت مسئول روابط عمومي نيست، بلكه نشان مي دهد كه اولا به مخاطبان خود اهميت مي دهيد و ثانيا اينكه فضاي دانايي را خوب مي شناسيد. واكنش سريع به يك موقعيت بسيار خطرناك است. گاهي اوقات حتي براي جايگاه هايي كه كاملا از آنها آگاه هستيد نيز بايد سكوت كنيد تا ببينيد چگونه مي توانيد مدبرانه پاسخ دهيد.
۹. هميشه حواستان باشه كه چه پست ميكنيد:
هر پيام از ابعاد گوناگون داراي بار است. رنگ ها و آبجكت هايي كه در محتوا قرار مي گيرند نيز گاهي پيام هاي ثانويه اي دارند كه ممكن است گوشه اش به افراد زيادي برخورد كند. لذا سعي كنيد كاملا در نظر داشته باشيد كه چه چيزي را در شبكه هاي اجتماعي منتشر مي كنيد. شبكه هاي اجتماعي امكان به اشتراك گذاري همزمان را فراهم مي كنند و اين بدان معناست كه وقتي پيام را منتشر كرديد، ديگر شايد به هيچ وجه نتوانيد آن را باز گردانيد. ارسال جوابيه و اشتباه نامه و ... نيز نمي تواند دردي را دوا كند. بهترين كار فقط اين است كه بر محتواي ارسالي خود كاملا اشراف داشته باشيد و سپس آن را ارسال كنيد. گاهي اوقات نيز اتفاق مي افتد كه اشتباه كنيد. حتما در اين موارد خيلي سريع عذرخواهي كنيد.
۱۰. مطالب متناسب با مخاطب پست كنيد:
مخاطبان شما در رسانه هاي اجتماعي معمولا طيف خاصي را تشكيل مي دهند. به دليل ماهيت رسانه هاي اجتماعي و بحث فيلترينگ، عده اي خاص نيز در اين رسانه ها حضور پيدا نمي كنند. بايد همه اين گروه ها شناسايي شوند. به خاطر داشته باشيد كه شناخت مخاطب در روابط عمومي از مهمترين مباحث اين حوزه است و به ويژه در شبكه هاي اجتماعي بايد محتوايي توليد كنيد كه مخاطب شما به خوبي آن را درك كند و برايش تازگي و اهميت كافي را داشته باشد. تنها با اين رويكرد به توليد محتواست كه مي توانيد نيازهاي مخاطبان خود را پاسخ دهيد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)