شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، آلمان برنامه ریزی گستردهای برای استفاده از فناوری اینترنت اشیا به عمل آورده و در این زمینه آمریکا و دیگر کشورهای رقیب اروپایی را پشت سر گذارده است. به نقل از بیزینس اینسایدر، بسیاری از شرکتها و موسسات بزرگ آلمانی قصد دارند، از دستاوردهای دیجیتالی دنیای اینترنت اشیا بهمنظور ارتقای خدمات و تولیدات خود استفاده کنند. نتایج بررسیهای BCG که از طریق مصاحبه با بیش از 300 مدیر ارشد در آلمان و آمریکا به دست آمده نشان میدهد که بسیاری از آنها برای استفاده از قابلیتهای اینترنت اشیا در محصولات تولیدی خود در حال برنامهریزی هستند و آلمانیها در بسیاری از زمینهها از آمریکاییها پیشی گرفتهاند.
در مجموع 17 درصد از شرکتها و کارخانههای آلمانی و آمریکایی چندسالی است که از برخی قابلیتهای اینترنت اشیا استفاده میکنند، اما 40 درصد از آلمانیها قصد دارند این کار را ظرف یک تا دو سال آینده انجام دهند. این رقم در مورد آمریکاییها تنها 24 درصد است. همچنین 14 درصد از کارخانهها و شرکتهای تجاری بزرگ آلمان هماکنون از روباتهای خودکار و باهوش و سیستمهای کمکی هوشمند استفاده میکنند، اما 39 درصد ظرف یک تا دو سال آینده و 27 درصد ظرف دو تا پنج سال آینده کاربر این سیستمها خواهند شد، اما این ارقام در آمریکا به ترتیب 8/ 20 و 24 درصد است. ازجمله حوزههایی که آلمان در آنها بر آمریکا پیشی گرفته میتوان به استفاده از خدمات واقعیت افزوده و مجازی برای آموزش، کاربرد اینترنت اشیا برای تولید محصولات دیجیتال و لوازم خانگی، نگهداری و پشتیبانی هوشمند، استفاده از روباتهای خودیادگیر، راهاندازی فروشگاههای هوشمند با قابلیت کنترل خودکار محصولات، استفاده از رسانههای اجتماعی در حوزه کسب و کار و مدیریت آنی و سیار عملکرد اشاره کرد. هزاران شرکت و کارخانه بزرگ در جهان که اتومبیل، مواد شیمیایی، کالاهای بادوام و محصولات برقی تولید میکنند، در سه سال اخیر سرمایهگذاری سنگینی برای استفاده از اینترنت اشیا به عمل آوردهاند. براساس بررسیهای موسسه مشاوره TATA این امر به افزایش 8/ 25 درصدی درآمد شرکتهای استفاده کننده از این فناوری طی سالهای 2013 تا 2014 منجر شده است. پیشبینی میشود سرمایهگذاری در حوزه اینترنت اشیا از 29میلیارد دلار در سال 2015 به 70 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یابد.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 3800
|