شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، آلمان برنامه ريزي گستردهاي براي استفاده از فناوري اينترنت اشيا به عمل آورده و در اين زمينه آمريكا و ديگر كشورهاي رقيب اروپايي را پشت سر گذارده است. به نقل از بيزينس اينسايدر، بسياري از شركتها و موسسات بزرگ آلماني قصد دارند، از دستاوردهاي ديجيتالي دنياي اينترنت اشيا بهمنظور ارتقاي خدمات و توليدات خود استفاده كنند. نتايج بررسيهاي BCG كه از طريق مصاحبه با بيش از 300 مدير ارشد در آلمان و آمريكا به دست آمده نشان ميدهد كه بسياري از آنها براي استفاده از قابليتهاي اينترنت اشيا در محصولات توليدي خود در حال برنامهريزي هستند و آلمانيها در بسياري از زمينهها از آمريكاييها پيشي گرفتهاند.
در مجموع 17 درصد از شركتها و كارخانههاي آلماني و آمريكايي چندسالي است كه از برخي قابليتهاي اينترنت اشيا استفاده ميكنند، اما 40 درصد از آلمانيها قصد دارند اين كار را ظرف يك تا دو سال آينده انجام دهند. اين رقم در مورد آمريكاييها تنها 24 درصد است. همچنين 14 درصد از كارخانهها و شركتهاي تجاري بزرگ آلمان هماكنون از روباتهاي خودكار و باهوش و سيستمهاي كمكي هوشمند استفاده ميكنند، اما 39 درصد ظرف يك تا دو سال آينده و 27 درصد ظرف دو تا پنج سال آينده كاربر اين سيستمها خواهند شد، اما اين ارقام در آمريكا به ترتيب 8/ 20 و 24 درصد است. ازجمله حوزههايي كه آلمان در آنها بر آمريكا پيشي گرفته ميتوان به استفاده از خدمات واقعيت افزوده و مجازي براي آموزش، كاربرد اينترنت اشيا براي توليد محصولات ديجيتال و لوازم خانگي، نگهداري و پشتيباني هوشمند، استفاده از روباتهاي خوديادگير، راهاندازي فروشگاههاي هوشمند با قابليت كنترل خودكار محصولات، استفاده از رسانههاي اجتماعي در حوزه كسب و كار و مديريت آني و سيار عملكرد اشاره كرد. هزاران شركت و كارخانه بزرگ در جهان كه اتومبيل، مواد شيميايي، كالاهاي بادوام و محصولات برقي توليد ميكنند، در سه سال اخير سرمايهگذاري سنگيني براي استفاده از اينترنت اشيا به عمل آوردهاند. براساس بررسيهاي موسسه مشاوره TATA اين امر به افزايش 8/ 25 درصدي درآمد شركتهاي استفاده كننده از اين فناوري طي سالهاي 2013 تا 2014 منجر شده است. پيشبيني ميشود سرمايهگذاري در حوزه اينترنت اشيا از 29ميليارد دلار در سال 2015 به 70 ميليارد دلار در سال 2020 افزايش يابد.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3800