شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- به شکلی تغییرناپذیر، هر سال سهم خود را از بحرانها و رسواییها در زمینه روابط عمومی را دارد، و سال 2014 هم از این موضوع مستثنی نیست. این سال سهمی عظیم از رسواییها را داشت، افتضاحاتِ روابط عمومی و اپیزودهای بسیار شرمآور در میان برخی از شناختهترین برندهای موجود در جهان به وقوع پیوست.
الف: رسوایی هک شرکت سونی پیکچرز: افتضاح از وقتی بوجود آمد که ایمیلهای بین اسکات رودین، تهیه کننده فیلم و ایمی پاسکال، رئیس شرکت هک شدند. ایمیلهای هک شده برخی از نظرات چاپلوسانه و تمسخرآمیز درباره اوباما و همچنین آنجلینا جولی و لئوناردو دکاپریو را نشان میدادند، رودین و پاسکلال پس از این هر دو عذر خواهی کردند، اما ضربه وارد آمده بود. این رسوایی نشانهای بسیار خوب است که اگر بخواهید مسئلهای حساس را بگویید، باید این تضمین وجود داشته باشد که هیچ کس آن را نشنیده باشد و همه چیز در خانه تمام میشود.
ب» رسوایی رِی رایس: این رسوایی دومینویی بود که لیگ فوتبال آمریکا را تا هسته به چالش کشید. رسوایی وقتی کلید خورد که یک ویدئو نشان داد رایس نامزد وقتِ خود، جنای را به زور از آسانسوری در آتلانتیک سیتی بیرون میکشید (ویدیوی دیگری هم در ادامه نشان میداد که رایس همسرش را با ضربه بیهوش کرده است). پاسخ اولیه و ساده لیگ فوتبال- محرومیت رایس تنها از دو بازی- لیگی را نشان داد که از خشونت داخل خود ناآگاه بود، لیگی که نیاز مبرم به تغییر در فرهنگ دارد. لیگ فوتبال اخیراً قوانین جدیدی درباره خشونت داخلی را وضع کرده است (که برخی از منتقدان از آنها به دلیل ناکارآمدیاشان انتقاد کردهاند) این در حالی است که رایس در درخواست استینافش برای محرومیت نامحدود برنده شد (او پس از آن جریمه شد که ویدئو او را در حال کتک زدن جنای نشان میداد) و دوباره به لیگ فوتبال بازگشت.
پ: گاف ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت: آیا مدیرعامل و سایر مسئولین اجرایی شما میدانند که همیشه میکروفن آنها روشن است (و همچنین دوربین)؟ آنها باید مطلع باشند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در جشن گراس هاپرِ نکوداشت زنان در صنعت کامپیوتر در حال سخنرانی بود که گفت زنانی که خواهان حقوق بیشتری از کارفرمایان خود نیستند در طولانی مدت و زمانی که کارِ خوب آنها دیده شود جایزه میگیرند. نادلا به دلیل این نظراتش سخت مورد انتقاد قرار گرفت و سریعاً از موضع خود بازگشت و بعداً هم از زنان و کارمندان مایکروسافت عذرخواهی کرد. این اظهار نظر افتضاح شاید برخی از بررسیهای دقیق را پیرامون نگرش صنعت تکنولوژی درباره زنان را در دره سیلیکان کلید زده باشد.
ت: افتضاح فراخوان جنرال موتورز: افتضاحی پیرامون این که بیش از ده سال طول به طول انجامیده است تا جنرال موتورز خودروهای دارای نقص فروخته شده خود را فرا بخواند، مسئلهای که با مرگ حداقل 13 نفر مرتبط میباشد، سبب ریختن آبروی جنرال موتورز شد. این عامل مسئلهای غمناک است که چرا چیزی به نام بیش-برقراری ارتباط وجود ندارد، و همچنین داستانهایی درباره بحرانی که نشان داد که مدیران درباره قطعات مشکلدار خودروها با یکدیگر صحبت نمیکنند و در پاسخگویی ناموفقاند.
ث: رسوایی مفتضحانه دونالد استرلینگ: این که شخصی بینزاکت که از نظر نژادی فاقد حساسیت است را در مرکز برند یا سازمان خود قرار دهید اصلاً ایده خوبی نیست. اسیو بالمر، مدیر سابق مایکروسافت پس از رسوایی عظیم انتشار فیلمی از اظهارات نژادپرستانه استرلینگ، با فروش تیم بسکتبال کلیپرز به قیمت دو میلیارد دلار موافقت کرد. متعاقباً استرلینگ هم برای همیشه از انبیای محروم شد. حالا کلیپرها موظفند تا نشان دهند که تیم چگونه قرار است تا از گذشتهاش فاصله بگیرد و روابطش با سهامداران و هوادارانش را بازسازی نماید.
برگردان: گروه ترجمه شارا
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
منبع: http://www.prnewsonline.com/water-cooler/2014/12/16/5-of-the-worst-pr-scandals-of-2015/?hq_e=el&hq_m=3003766&hq_l=9&hq_v=472ca672b1
|