شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به شكلي تغييرناپذير، هر سال سهم خود را از بحرانها و رسواييها در زمينه روابط عمومي را دارد، و سال 2014 هم از اين موضوع مستثني نيست. اين سال سهمي عظيم از رسواييها را داشت، افتضاحاتِ روابط عمومي و اپيزودهاي بسيار شرمآور در ميان برخي از شناختهترين برندهاي موجود در جهان به وقوع پيوست.
الف: رسوايي هك شركت سوني پيكچرز: افتضاح از وقتي بوجود آمد كه ايميلهاي بين اسكات رودين، تهيه كننده فيلم و ايمي پاسكال، رئيس شركت هك شدند. ايميلهاي هك شده برخي از نظرات چاپلوسانه و تمسخرآميز درباره اوباما و همچنين آنجلينا جولي و لئوناردو دكاپريو را نشان ميدادند، رودين و پاسكلال پس از اين هر دو عذر خواهي كردند، اما ضربه وارد آمده بود. اين رسوايي نشانهاي بسيار خوب است كه اگر بخواهيد مسئلهاي حساس را بگوييد، بايد اين تضمين وجود داشته باشد كه هيچ كس آن را نشنيده باشد و همه چيز در خانه تمام ميشود.
ب» رسوايي رِي رايس: اين رسوايي دومينويي بود كه ليگ فوتبال آمريكا را تا هسته به چالش كشيد. رسوايي وقتي كليد خورد كه يك ويدئو نشان داد رايس نامزد وقتِ خود، جناي را به زور از آسانسوري در آتلانتيك سيتي بيرون ميكشيد (ويديوي ديگري هم در ادامه نشان ميداد كه رايس همسرش را با ضربه بيهوش كرده است). پاسخ اوليه و ساده ليگ فوتبال- محروميت رايس تنها از دو بازي- ليگي را نشان داد كه از خشونت داخل خود ناآگاه بود، ليگي كه نياز مبرم به تغيير در فرهنگ دارد. ليگ فوتبال اخيراً قوانين جديدي درباره خشونت داخلي را وضع كرده است (كه برخي از منتقدان از آنها به دليل ناكارآمدياشان انتقاد كردهاند) اين در حالي است كه رايس در درخواست استينافش براي محروميت نامحدود برنده شد (او پس از آن جريمه شد كه ويدئو او را در حال كتك زدن جناي نشان ميداد) و دوباره به ليگ فوتبال بازگشت.
پ: گاف ساتيا نادلا، مديرعامل مايكروسافت: آيا مديرعامل و ساير مسئولين اجرايي شما ميدانند كه هميشه ميكروفن آنها روشن است (و همچنين دوربين)؟ آنها بايد مطلع باشند. ساتيا نادلا، مديرعامل مايكروسافت در جشن گراس هاپرِ نكوداشت زنان در صنعت كامپيوتر در حال سخنراني بود كه گفت زناني كه خواهان حقوق بيشتري از كارفرمايان خود نيستند در طولاني مدت و زماني كه كارِ خوب آنها ديده شود جايزه ميگيرند. نادلا به دليل اين نظراتش سخت مورد انتقاد قرار گرفت و سريعاً از موضع خود بازگشت و بعداً هم از زنان و كارمندان مايكروسافت عذرخواهي كرد. اين اظهار نظر افتضاح شايد برخي از بررسيهاي دقيق را پيرامون نگرش صنعت تكنولوژي درباره زنان را در دره سيليكان كليد زده باشد.
ت: افتضاح فراخوان جنرال موتورز: افتضاحي پيرامون اين كه بيش از ده سال طول به طول انجاميده است تا جنرال موتورز خودروهاي داراي نقص فروخته شده خود را فرا بخواند، مسئلهاي كه با مرگ حداقل 13 نفر مرتبط ميباشد، سبب ريختن آبروي جنرال موتورز شد. اين عامل مسئلهاي غمناك است كه چرا چيزي به نام بيش-برقراري ارتباط وجود ندارد، و همچنين داستانهايي درباره بحراني كه نشان داد كه مديران درباره قطعات مشكلدار خودروها با يكديگر صحبت نميكنند و در پاسخگويي ناموفقاند.
ث: رسوايي مفتضحانه دونالد استرلينگ: اين كه شخصي بينزاكت كه از نظر نژادي فاقد حساسيت است را در مركز برند يا سازمان خود قرار دهيد اصلاً ايده خوبي نيست. اسيو بالمر، مدير سابق مايكروسافت پس از رسوايي عظيم انتشار فيلمي از اظهارات نژادپرستانه استرلينگ، با فروش تيم بسكتبال كليپرز به قيمت دو ميليارد دلار موافقت كرد. متعاقباً استرلينگ هم براي هميشه از انبياي محروم شد. حالا كليپرها موظفند تا نشان دهند كه تيم چگونه قرار است تا از گذشتهاش فاصله بگيرد و روابطش با سهامداران و هوادارانش را بازسازي نمايد.
برگردان: گروه ترجمه شارا
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)
منبع: http://www.prnewsonline.com/water-cooler/2014/12/16/5-of-the-worst-pr-scandals-of-2015/?hq_e=el&hq_m=3003766&hq_l=9&hq_v=472ca672b1