شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- پوستر تا سرحدامکان باید ساده و واضح باشد و عناصر تشکیل دهنده آن اعم از طرح و نوشته از فاصله مشخص آشکارا دیده شود. پوستر باید دارای طرحی خوب و مناسب باشد و نوشتاری زیبا و رنگهای گیرا و چشمگیر داشته باشد تا بتواند فوراً توجه را به خود جلب نماید و در بیننده ایجاد شوک کند به همین منظور میتوان از انواع کنتراستها استفاده کرد. هر پوستری که طراحی میشود باید از امتیاز بداعت و خلاقیت برخوردار باشد و مقصود خود را به صورتی بدیع و جالب و نوع ارایه دهد.
بهترین پوسترها، پوسترهایی هستند که در آنها سه کیفیت محتوا، ارزش هنری و تبلیغاتی را به طور همزمان بتوان دید. برای مثال پوسترها باید در ازدحام و عوامل بصری شهری خودنمایی کنند، یا این که در برخورد با عابر شتابان موفق باشند و یا به علت فرصت اندکی که در ابلاغ پیام خود دارند، می باید تاثیری سریع داشته و از وضوح و روشنی در تصویر برخوردار باشند. توجه به این خصوصیات و کارکردها، چگونگی انتخاب و نحوه به کارگیری از امکانات گوناگون عناصر و ابزارها و تکنیکها را مشخص مینماید.
امروزه در جهان ارتباطات تصویری، پوستر جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. بیان تصویری پوستر در نوع خود بهترین و رساترین پیامها را در زمانی اندک، به مخاطبین خود منتقل میکند. شاید هیچ وسیلهای نتواند در چنین زمان کوتاهی مفصلترین مطالب را به این زیبایی منتقل کند.
تصویر سازی در پوستر، هنری است که با به کاربردن امکانات مختلف از طرق گوناگون و از قوانین جدید برای بیان مفاهیم، سود میجوید.
طراحی و تصویرگری، زبانی است که هنرمند ادراک و اندیشه خود را مستقیماً به وسیله آن بیان میکند. این وسیله بیان، مانند هر زبان دیگری، دارای دستوری است که این دستورات همانند خط-علامت و کلمهها میباشند که در زبان طراحی، همان نقش را دارند که کلمات در دست یک نویسنده.
در ابتدا طراح با شناخت مفاهیم رنگها، سطوح، خطها و الگوهای یک جامعه اقدام به طراحی پوستر مینماید، اما در مرحله بعد با استفاده از تکنیکهای مختلف میتواند پیام خود را زیباتر و گیراتر ارایه دهد.
آگاهی از تکنیکهای مختلف، به هنرمند این خدمت را میدهد تا با خلاقیتهای منحصر به فرد، پیامش را به آسانی در ذهن بیننده جای دهد و دیر از خاطر بیننده برود.
|