پوستر
· رسانه ای است که همراه با طرح، تصویر و نوشته علاوه بر ذهن و منطق مخاطب، احساسات و عواطف او را تحت تاثیر قرار می دهد.
· پوستر رسانه ای است ارتباطی و چاپی و الکترونیکی و لیزری همواره با بیان هنری برای انعکاس موضوع های مختلف با استفاده از شکل ها، عکس ها، نمودارها، ارقام و کلمات و مطالب خلاصه و مختصر و دیگر عناصر تزیینی در روی یک سطح صاف.
· پوستر گزینشی آزاد و اغلب طرح هنری مزینی است که به عنوان ابزاری برای بیان مفهومی روی یک سطح عمودی و افقی در شمارگان انبوه منتشر شود.
· پوستر ترکیبی از تصاویر و متن است با استفاده از رنگ ها.
· پوستر مفهومی بسیار رایج از بیان هنری است که ابزاری را برای انعکاس موضوع های فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تقدیر از شخصیت های پیشرو تاریخ در تمام زمینه ها به وسیله طرح، کاریکاتور یا تنها یک عکس زیبا فراهم می کند.
مطالب قبل از طرح پوستر
- مطالعه دقیق در مورد موضوع
- آگاهی از نقطه نظرات مسئول تبلیغات، مدیر بازاریابی، مدیر مسئول و مدیر روابط عمومی
- آگاهی از هدف
- بازدید از کالا
- مطالعه و شناخت عواملی که می تواند در طراحی پوستر مفید و مؤثر باشد.
- دیدن طرح های قبلی
- مطالعه روی مخاطبان و گروه سنی مورد نظر
- آشنایی کامل با امکانات چاپ و انواع کاغذ و کاربرد آن
- آشنایی با هارمونی های رنگ ها
- آشنایی با تمهیدات و کاربرد کامپیوتر
- همکاری با عکاس، خوشنویس، مدیر هنری و سفارش دهنده
- تهیه اتودهای مختلف
- مونیتورینگ اتودها
- اجرای نهایی
آنچه در طراحی پوستر مهم است
• توازن: ایجاد ارتباط بصری میان عناصر متشکله یک پوستر
• وحدت: ایجاد وحدت و یگانگی در بخش های پیام رسانی با استفاده از زمینه پشت
• حرکت: ایجاد حرکت و هدایت به سوی نقطه نظر طراح به طرف موضوع مورد نظر با استفاده از خطوط جهت دهنده که چشم را هدایت کند.
• تاکید: اختصاص درجات متغیر از اهمیت نسبت به عوامل متعدد تشکیل دهنده پوستر را تاکید گویند.
• با ایجاد فضای باز زیاد
• با استفاده از اشکال زمینه ای متناقض در پشت تصویر
• با ترکیب یک طرح بزرگ در طراح
انــــواع پوستر
¨ افقی
- مناسب برای مخاطبان در حال حرکت
- دارای بافت دراز مدت
- روایتگرانه
- حضور موضوع برای یک دوره زمان طولانی
- موضوع بادوام
- موضوع بزرگ
- آگهی های بادوام
- آگهی هایی که نیاز به تعمق دارد.
- کند و با تاخیر عمل می کند.
¨ عمودی
- برای آگهی های کم و بادوام
- زمان محدود
- برای زمان مشخص
- برای موضوع های کوچک
- فعال در مسائل خبری و مناسب برای کارهای خبری
کاربرد پوستر
- تبلیغات صرف
- تبلیغات سیاسی
- تبلیغات تجاری، فرهنگی و هنری، جهانگردی، اقتصادی، اجتماعی، رفاهی و بازرگانی
- فروش محصولات
- آموزش و بهداشت و ایجاد امنیت در جامعه
- اطلاع رسانی
- معرفی و تبلیغ خدمات و توسعه دادن خدمات (بیمه مسافرت و جهانگردی، خدمات بانکی و..)
- کاربرد تزئینی نیز دارد.
محسنات و مزایای پوستر
- مخاطب را مستقیماً درگیر موضوع می کند.
- باعث ایجاد کنجکاوی می شود.
- برای مدت زیادی در دسترس و دید مخاطبان است.
- محدودیت زمان ندارد.
- برای درک مطلب، مخاطب می تواند روی آن مکث و تکیه کند.
- مخاطب انبوه دارد.
- رایگان است.
- رسانه ای است برای تصمیم گیری ( تصمیم بگیرد محتوی به او مربوط است یا نه )
- کاربرد جهانی دار، در نمایشگاه ها، آتلیه ها، بی ینال ها
نکات مهم در استفاده از پوستر
- در محل های خاص و مناسب باید نصب شود به دور از رسانه های دیداری
- نور کافی داشته باشد.
- جایی نصب شود که به راحتی و بدون مزاحمت آفتاب، سرما، گرما، باد، باران ، برف، حرکت و تجمع مردم، مخاطبان بتوانند دقایقی را در ان جا صرف دیدن و درک پوستر کنند.
- پوسترها باید تمیز و سالم باشند.
- برای جلب توجه در یک محل چند پوستر نصب شود.
- اندازه و ابعاد پوستر باید به قدری بزرگ باشد که از محل نصب شده به خوبی قابل دیدن و خواندن باشد.
- مدت نصب باید مشخص و محدود باشد.
- پس از مدتی باید برداشته شود.
- بین پوستر قبلی و جدید باید آن فضا چند روز خالی باشد تا پوستر جدید نظر بینندگان را جلب نماید.
- برای حفاظت می توان از ورنی و UV استفاده کرد.
- وضعیت دیوار و محلی که پوستر روی آن نصب می شود باید مناسب باشد.
- فضا باید دور از گزند و خرابی باشد.
- فضا باید دور از بارندگی برف و باران باشد.
- باید میدان دید و زاویه ای که پوستر در آن مکان نصب می شود با دید مخاطب و زاویه حرکت او متناسب باشد.
در باره استاد: استاد قربانعلی پورمرادیان یکی از کارشناسان خبره و زبده روابط عمومی است که سال ها در این کسوت در اداره کل روابط عمومی وزارت نفت مشغول به فعالیت بوده و از خود آثار زیادی بر جای گذاشته است.
استاد پورمرادیان پس از افتخار بازنشستگی، حاصل سال ها تجربه خود را از طریق تدریس و بحث و مباحثه در دانشگاه جامع علمی کاربردی به خیل مشتاقان حرفه و دانش روابط عمومی منتقل می کند.
وی در حال حاضر در مرکز علمی کاربردی واحد 41 دانشگاه جامع علمی کاربردی مشغول به تدریس است و علاقمندان این استاد ارجمند به پاس قدردانی از تلاش وی، این مراسم تجلیل را ترتیب دادند.
|