درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 09:49   

واقعیت با فرم طولانی در مدل های زبان بزرگ" و سیستم اس‌اِی‌ف‌ئی

  واقعیت با فرم طولانی در مدل های زبان بزرگ" و سیستم اس‌اِی‌ف‌ئی


ادامه ادامه مطلب یک

آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟

  آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟


ادامه ادامه مطلب دو

چند نکته برای موفقیت در یک دوره کمپین روابط‌عمومی

  چند نکته برای موفقیت در یک دوره کمپین روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت

  مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  رسانه در عصر پست‌ مدرن؛ از مرگ سوژه تا ستیز با واقعیت
  جامعه‌شناسی ارتباطات
  استراتژی سیاه روابط‌عمومی
  قدرت تحول‌آفرین روابط‌عمومی فراتر از روابط رسانه‌ای
  چه کسی پشت جنبش هوش مصنوعی مدرن است؟
  احساس طبیعت: عکاسی خلاقانه
  سه تصور غلط رایج در مورد روابط‌عمومی
  حمله و دفاع ظالمانه
  جادوی روابط‌عمومی
  روانشناسی رنگ‌ها و کاربرد آن در روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 212صفحه نخست » آموزش روابط عمومییکشنبه، 2 شهریور 1399 - 10:05
پوستر و انتقال پیام به بیننده
استاد محمود مختاریان - گرافیک را می‎ توان پیام رسانی تصویری نیز تعریف کرد. انتقال پیام از طریق رسانه‎ های بصری، کارکرد اصلی گرافیک است.
  

گرافیک را می‎ توان پیام رسانی تصویری نیز تعریف کرد. انتقال پیام از طریق رسانه‎ های بصری، کارکرد اصلی گرافیک است. یکی از بحث‎ هایی که در این رشته همیشه مطرح بوده، این است که جمله‎ ها و کلمه‎ ها در کنار تصویر به ایجاز استفاده شوند و اثر گرافیک با ترکیب‎ بندی طرح و رنگ خود پیام ‎رسان باشد. بدیهی است که گرافیک را نمی ‎توان از حروف و متن و یا در کارهای نمایشی از صدا تهی ساخت ولی اصل بر این است که تصویرها خود گویا و رسا باشند.

 

این نیز بدیهی است که هر اثر گرافیکی متناسب با موضوع و پیام و همچنین ویژگی ‎های مخاطبان خود، کمتر یا بیشتر از حروف بهره می‎ گیرد، اما جالب است که طراح گرافیک حروف را نیز جزئی از ترکیب‎ بندی طرح خود می‎ داند و نوع قلم، اندازه، نحوه جاگیری و رنگ حروف را متناسب با کار مورد نظر انتخاب و تعیین می‎ کند، چه بسا طراحان برای انتقال بهتر پیام و زیباسازی طرح، حروف جدیدی طراحی می ‎کنند.

 

در سه دهه آخر قرن نوزدهم بر اثر تحولات مصورسازی و پیوند بین نقاشی و چاپ، پدیده تازه ‎ای موسوم به پوستر آفیش یا پلاکارت به وجود آمد. امروز پوسترهای مصور با بهره‎ گیری از حروف متنوع، طراحی، نقاشی و عکاسی نمونه کامل هنر گرافیک نوین شناخته می‎ شوند. پوسترسازی ساخته از هنر گرافیک است و نزدیک به 100 سال از عمر آن می‎ گذرد.

 

پوستر، آفیش و پلاکات نام‎ های انگلیسی، فرانسه و آلمانی نوعی اعلان هستند که معمولاً بر دیوار و یا جاهای مخصوصی که در معابر برای آن تهیه شده است نصب می‎ شود و در واقع به آن اعلان دیواری میگویند.

 

پوستر سیاه و سفید مصور توسط ادوارد مانه و پوستر رنگی توسط ژول شره بنیان گذارده شد. از سال 1930 به بعد پوسترسازی تبلیغات تجاری به عنوان شاخه جدیدی از پوسترسازی وارد بازار شد و از ‎آغاز جنگ جهانی اول و در جنگ جهانی دوم اوج استفاده از عکس‎ ها و پوسترهای سیاسی بود. در قرن نوزدهم عموم تئاترهای اروپایی با نصب پوستر و نقاشی، هنرپیشه‎ ها و استفاده از حروف ‎های درشت بر روی آنها رهگذران را دعوت به دیدن نمایش ‎های خود می‎ کردند.

 

در اولین برخورد، اندازه و قطع اعلان دیواری جلب نظر تماشاچی را می‎ کند. اندازه اعلان اهمیت ویژه ‎ای در دیده شدن آن دارد، زیرا در جاهایی نصب می‎ شود که ابعاد بزرگی دارند. مانند دیوارهای عمومی، تابلوها و پانل‎ های بزرگ مخصوص نصب اعلان و غیره و لذا باید اندازه آن طوری باشد که در کنار بقیه اندازه‎ ها کاملاً دیده شود. اندازه اعلان تابع قواره‎ های استاندارد کاغذ و ماشین چاپ نیز هست. ماشین‎ های چاپ در ایران اندازه معینی را می‎ توانند چاپ کنند.

 

خصوصیات پوستر به این شرح می‎ باشد:

1- برای یک هدف اصلی تهیه شده باشد (سمینار، نمایشگاه، بزرگداشت، پیام تجاری و...)
2- متناسب با آداب و رسوم منطقه تهیه شود و با احساسات آن مردم سر و کار داشته باشد.
3- از علایمی استفاده شود که حتی برای افراد بی سواد قابل فهم باشد.
4- از رنگ‏ هایی استفاده شود که جلب توجه کند و خیلی متنوع نباشد.
5- پیام به صورت طراحی، نقاشی و عکس به مخاطب منتقل می‎ شود.
6- عنوان پوستر کوتاه و ساده باشد.
7- پوستر اگر در رابطه با موضوعی منطق ه‎ای و یا جهانی باشد، حتماً باید از زبان دیگری استفاده شود.
8- پیام خود را دقیق و روشن بیان کند.
9- به اندازه کافی بزرگ باشد تا با یک نگاه دیده شود (حتی از فاصله 2 تا 3 متری قابل رویت باشد).
10- متناسب با سطح معلومات عمومی مردم تهیه شود.
11- زمان و مکان اگر مربوط به سمینار یا مراسم خاصی باشد، حتماً ذکر شود.
12- (تیپوگرافی) استفاده هماهنگ از ترکیب و هارمونی نوع حروف و صفحه نسبت به هم، اندازه کار، نوع قلم حروف، رنگ نوشته‎ ها (تمپلات) یا ترام ‎ها.
13- سوژه (نگاه اصلی) علمی، آموزشی، عاطفی، هنری، سیاسی و فرهنگی حتماً مشخص باشد. اندازه‎ های پوستر عموماً در بازار ایران 3 ورقی 90×60 سانتی‎متر و چهار و نیم ورقی 70×100 می‎باشد.
 

سوژه (نگاه اصلی) علمی، آموزشی، عاطفی، هنری، سیاسی و فرهنگی حتماً مشخص باشد. اندازه‎ های پوستر عموماً در بازار ایران 3 ورقی 90×60 سانتی‎ متر و چهار و نیم ورقی 70×100 می‎ باشد.

 

در ابعاد زیر نیز پوستر در ایران 70×50 سانتی‎ متر، 60×45 سانتی ‎متر، 50×35 سانتی‎ متر و 45×30 سانتی ‎متر نیز چاپ می‎ شود.

 

این اندازه ‎ها را با نامگذاری‎ های دیگری که بر اساس انواع قطع ماشین‎ های چاپی گوناگون چون فتوکپی و زیراکس تا ماشین‎ های بزرگ چاپخانه ‎ها تعیین شده‎ اند نیز می‎ شناسند و به سه عنوان با قطع کلی نامیده می‎ شوند.

 

 

گروه A

گروه B

اندازه A = 1189×841 میلی‎متر

B = 1414×1000 میلی‎متر

اندازه A1 = 841×594

B1 = 1000×707 (معادل چهار و نیم برگی)

اندازه A2 = 594×420

B2 = 707×500 (معادل قطع نیم لیستی)

اندازه A3 = 420×297

B3 = 500×353

اندازه A4 = 297×210 (قطع کاغذهای نامه‎ نگاری)

B4 = 353×250 (قطع رقعی)

اندازه A5 = 210×148 (قطع رقعی)

B5 = 250×176 (قطع وزیری بزرگ)

اندازه A6 = 148×105 (قطع جیبی)

B6 = 176×125 (قطع جیبی)

 

 

گروه C

 

اندازه C = 1297×917 میلی‎متر

اندازه C1 = 917×648 (معادل قطع سه و نیم برگی)

اندازه C2 = 648×458

C3 = 458×324

C4 = 324×229 (قطع تعدادی از مجلات)

C5 = 229×162 (معادل قطع رقعی)

C6 = 162×114 (قطع جیبی)

 

 

 

 

 

علاوه بر این اندازه ‎ها، قطع دیگری به نام لیست در ایران مصطلح است و بیشتر برای اندازه اعلان‎ های سینمایی به کار برده می‎ شود و دقیقاً مأخذ این نام مشخص نیست.

 

در ایران اعلان‎ های از سه لیستی به بالا به وسیله ماشین‎ های چاپ سیلک اسکرین چاپ می‎ شوند و معمولاً آنها را بر سر در سینماها نصب می‎ کنند.

 


[1] - تیپوگرافی به معنی لی اوت کردن متنی به یک شیوه مطلوب به صورتی که فکر به راحتی به مخاطب منتقل شود، طراحی حروف مختلف (هویت بصری حروف) تیپوگرافی به معنی شخصی که طراحی و دیزاین حروف را به عهده دارد.

[2] - تمپلات به معنی رنگ تخت

 

 

منبع: شارا (شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران)

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  راز رهبری مؤثر: الهام بخشیدن، توانمندسازی و ایجاد ارزش


  سه تصور غلط رایج در مورد روابط‌عمومی


  احساس طبیعت: عکاسی خلاقانه


  قدرت تحول‌آفرین روابط‌عمومی فراتر از روابط رسانه‌ای


  جادوی روابط‌عمومی


  روانشناسی رنگ‌ها و کاربرد آن در روابط‌عمومی


  جامعه‌شناسی ارتباطات


  استراتژی سیاه روابط‌عمومی


  بازی‌هایی برای ارتقای سطح سواد رسانه‌ای جوانان


  چه کسی پشت جنبش هوش مصنوعی مدرن است؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد