بررسی رابطه بین سن نام تجاری و ترجیح نام تجاری (مورد: مایع ظرفشویی ریکا)
نویسندگان:
دکتر محمد دوستار
استادیار دانشگاه گیلان
دکتر محسن اکبری
استادیار دانشگاه گیلان
فاطمه مکارمی
استادیار دانشگاه گیلان
دانشجوی کارشناسی ارشد MBA گرایش بازاریابی پردیس دانشگاهی دانشگاه گیلان
MAKAREMI_FRC@YAHOO.COM
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سن نام تجاری بعنوان مشخصه اجتماعی و جمعیت شناختی نام تجاری بیان می شود.این مشخصه با اولین شروع مصرف کالا یا خدمت توسط مصرف کننده آغاز شده و ایفا گر نقش مهمی در ذهنیت مصرف کننده از جنبه های فیزیکی این نام تجاری ، می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سن نام تجاری و ترجیح نام تجاری توسط مصرف کننده می باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل مصرف کنندگان مایع ظرفشویی ریکا است. داده های این پزوهش از طریق پرسشنامه و نمومنه ای متشکل از 400 نفر از مصرف کنندگان و به روش تصادفی ساده جمع آوری شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از روش های آماری ، ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان داد که میان متغیر های پژوهش رابطه معناداری وجود دارد .
واژگان کلیدی: سن نام تجاری، ترجیح نام تجاری، همبستگی پیرسون
مقدمه:
امروزه شاهد افزایش چشمگیر حیطه ، تنوع و فزونی چالش های پیش روی بازاریابان و بنگاه های تولیدی خدماتی هستیم. بنگاه ها برای ایجاد و حفظ مزیت رقابتی خود نیازمند جذب و نگهداشت مشتریان خود هستند که این خود یک چالش عمده ای برای سازمان ها پدید آورده است.
در سال های اخیر توجه محققان بازارشناسی به توانمندی ها و صفات منحصر به فرد نام های تجاری و اهمیت تاثیر محیط ها و خاطرات مثبت و منفی از نام تجاری، معطوف است و صرف داشتن امکانات و تکنولوژی های پیشرفته ، مهارت ها و تجربه های شغلی و تعاملات اجتماعی ، موفقیت سازمان ها و بنگاها تضمین نمی شود بلکه صفات مثبت نام تجاری و تداعی آن در ذهن مصرف کننده موضوع حائز اهمیت تری است . ارتباط سن نام تجاری با ترجیح نام تجاری توسط مصرف کننده اهمیت و توجه بسیاری را در قرن بیست و یکم به خود اختصاص داده است. در دنیای کنونی، سازمان ها به منظور رقابت موثر ، نه تنها به دنبال پایداری در دنیای رقابت هستند بلکه می خواهند از طریق ساختن خاطرات و تداعی های مثبت در ذهن مصرف کننده ، ترجیح مصرف کننده را به سمت خود بکشانند که در این میان تاثیر سن برند از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا هرچه سن برند بیشتر باشد بهتر ترجیح مصرف کننده را به سمت خود جذب می کند.