بررسي رابطه بين سن نام تجاري و ترجيح نام تجاري (مورد: مايع ظرفشويي ريكا)
نويسندگان:
دكتر محمد دوستار
استاديار دانشگاه گيلان
دكتر محسن اكبري
استاديار دانشگاه گيلان
فاطمه مكارمي
استاديار دانشگاه گيلان
دانشجوي كارشناسي ارشد MBA گرايش بازاريابي پرديس دانشگاهي دانشگاه گيلان
MAKAREMI_FRC@YAHOO.COM
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سن نام تجاري بعنوان مشخصه اجتماعي و جمعيت شناختي نام تجاري بيان مي شود.اين مشخصه با اولين شروع مصرف كالا يا خدمت توسط مصرف كننده آغاز شده و ايفا گر نقش مهمي در ذهنيت مصرف كننده از جنبه هاي فيزيكي اين نام تجاري ، مي باشد. هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين سن نام تجاري و ترجيح نام تجاري توسط مصرف كننده مي باشد. روش پژوهش از نوع توصيفي – همبستگي است. جامعه آماري اين تحقيق شامل مصرف كنندگان مايع ظرفشويي ريكا است. داده هاي اين پزوهش از طريق پرسشنامه و نمومنه اي متشكل از 400 نفر از مصرف كنندگان و به روش تصادفي ساده جمع آوري شده است. جهت تجزيه و تحليل اطلاعات بدست آمده از روش هاي آماري ، ضريب همبستگي پيرسون و مدلسازي معادلات ساختاري استفاده شده است. نتايج بدست آمده نشان داد كه ميان متغير هاي پژوهش رابطه معناداري وجود دارد .
واژگان كليدي: سن نام تجاري، ترجيح نام تجاري، همبستگي پيرسون
مقدمه:
امروزه شاهد افزايش چشمگير حيطه ، تنوع و فزوني چالش هاي پيش روي بازاريابان و بنگاه هاي توليدي خدماتي هستيم. بنگاه ها براي ايجاد و حفظ مزيت رقابتي خود نيازمند جذب و نگهداشت مشتريان خود هستند كه اين خود يك چالش عمده اي براي سازمان ها پديد آورده است.
در سال هاي اخير توجه محققان بازارشناسي به توانمندي ها و صفات منحصر به فرد نام هاي تجاري و اهميت تاثير محيط ها و خاطرات مثبت و منفي از نام تجاري، معطوف است و صرف داشتن امكانات و تكنولوژي هاي پيشرفته ، مهارت ها و تجربه هاي شغلي و تعاملات اجتماعي ، موفقيت سازمان ها و بنگاها تضمين نمي شود بلكه صفات مثبت نام تجاري و تداعي آن در ذهن مصرف كننده موضوع حائز اهميت تري است . ارتباط سن نام تجاري با ترجيح نام تجاري توسط مصرف كننده اهميت و توجه بسياري را در قرن بيست و يكم به خود اختصاص داده است. در دنياي كنوني، سازمان ها به منظور رقابت موثر ، نه تنها به دنبال پايداري در دنياي رقابت هستند بلكه مي خواهند از طريق ساختن خاطرات و تداعي هاي مثبت در ذهن مصرف كننده ، ترجيح مصرف كننده را به سمت خود بكشانند كه در اين ميان تاثير سن برند از اهميت بالايي برخوردار است. زيرا هرچه سن برند بيشتر باشد بهتر ترجيح مصرف كننده را به سمت خود جذب مي كند.