نام کتاب: فرهنگ جامع واژگان روابط عمومی
نویسنده: پروفسور محمد حمدان بن حاجی عدنان
مدیر پروژه: مهدی باقریان
ویرایش علمی: دکتر حسینعلی افخمی
ویرایش ادبی: زهرا بابازادگان
ناشر: انتشارات کارگزار روابط عمومی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، عادل میرشاهی - کتاب فرهنگ جامع واژگان روابط عمومی، یکی از کتب مرجع در حوزه روابط عمومی است که بالغ بر 5000 واژه تخصصی روابط عمومی از انگلیسی به فارسی در آن معادل سازی شده اند.
این کتاب در 773 صفحه و با جلد شومیز منتشر شده است.
مولف کتاب سال ها کسوت استادی بر تن داشته و نتیجه تجربیات و اندوخته های علمی خویش را در این مجموعه عرضه کرده است و در آن به تمام وجوهی که به نحوی با روابط عمومی می توانست ارتباط داشته باشد، توجه نموده و با استفاده از منابع مختلف به شرح و توضیح آنها پرداخته است.
مترجمان این اثر با مراجعه به منابع فراوان سعی در مهیا کردن کتابی متناسب با خواننده ایرانی کرده اند و واژه ها را با توضیحاتی که آنها را ملموس تر می کنند، غنی کرده اند. در برخی از موارد نام ابداع کننده واژه در پاورقی نقل شده است. در برخی از موارد با آنکه در متن انگلیسی چنین موردی وجود نداشته، در پاورقی خواننده را برای آگاهی بیشتر به ذیل سایر لغات و واژه های مرتبط در کتاب ارجاع داده است.
در برخی از موارد توضیحاتی برای بعضی عبارات و واژه ها از فرهنگ های دیگر یافته شده و در پاورقی افزوده شده است.
محمد حمدان بن حاجی عدنان در دیباچه فرهنگ می گوید:
تا به امروز، مقام و جایگاه روابط عمومی به عنوان یک حرفه، متاسفانه هنوز مورد تردید است. اما شکی نیست که روزی جایگاه خود را به عنوان حرفه ای واقعی، که شایسته آن است، احراز خواهد کرد. بدنه حرفه ای روابط عمومی در کشورها و در سطح جهان قدم های لازم را برای تحقق آن بر می دارند.
یکی از معیارهای حقیق آن است که کسانی که به آن اشتغال دارند، از مجموعه دانش مطلوبی برخوردار باشند. کسانی که در کشورهای پیشرفته در روابط عمومی اشتغال دارند، ادعا می کنند از مجموعه دانشی درباره حرفه خود بهره مندند. در بریتانیا، مانند هر حرفه شناخته شده دیگری، هم اکنون قانونی وجود دارد که تعیین می کند چه کسی می تواند مدعی شود که در زمره اهل حرف روابط عمومی است. پنج کشور دیگر، از جمله برزیل و نیجریه، نیز دارای قوانینی هستند که در رابطه با حرفه روابط عمومی به اجرا درآمده است.
با حرکت سریع دنیا به سوی جهانی شدن، مطمئنا هریک از کشورها در عرصه روابط عمومی از وضع منحصر به فرد خاص خود بهره مند خواهند بود.
این کتاب مرجعی بسیار کارآمد برای کارشناسان، مدیران، اساتید و کارگزارن روابط عمومی و رسانه به شمار می رود.
منبع:
http://shara.ir
|