درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 21 اردیبهشت 1403 - 10:13   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر

  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست

  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مرگ عکاسی استوک؟
  اسرائیل الجزیره را ممنوع می‌کند، آمریکا تیک‌تاک را. ما می‌دانیم چرا
  چت‌بات قدرتمند هوش مصنوعی جدید به طور مرموزی در نیمه شب بازگشته است
  یافته‌های کلیدی گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال ۲۰۲۴ برای متخصصان روابط‌عمومی
  اگر می خواهیم بهترین خود در عرصه روابط‌عمومی باشیم باید به استقبال چالش ها و کارهای نو برویم
  اخبار منفی را دنبال کنیم یا نه؟
  چشم‌انداز جستجوی مدرن
  5 مرحله ایجاد انگیزه در یک محیط حرفه‌‌‌ای
  معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی
  ۹ راه برای ایجاد احترام بدون گفتن یک کلمه
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 52173صفحه نخست » اخبار روابط‌عمومیپنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403 - 21:13
معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی
امروزه بسیاری معتقدند که پایه و اساس تحقیقات و پژوهش‌های علمی بر مدارک و مستندات و سوابق متکی بوده و هر چه این مستندات کامل‌تر و پربارتر باشد، به همان اندازه موفقیت صاحبان خرد در زمینه پیشرفت و پژوهش در علوم مختلف افزایش خواهد یافت.
  

عنوان کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی
نویسنده: مهدی باقریان
ویرایش: زهرا بابازادگان

 


مقدمه
«نگارش» و «ثبت» دقیق مطالب به ویژه مطالب علمی همواره از اهمیت بسیار بسیار زیادی برخوردار بوده است. به همین دلیل از روزهای آغازین حیات بشری این مسأله یعنی مستندسازی و ثبت سوابق و نگهداری مدارک همیشه مورد توجه بوده هر چند به لحاظ فرم و کارآیی بسیار ابتدایی بوده است، ولی برای صاحبان خرد دارای همان ارزش و هدفی بوده که هم‌ اکنون نیز دارد.


پیامبر عظیم‌الشان ما (ص) می‌فرمایند:
هرگاه مومنی بمیرد و از او تنها یک ورق که بر آن علمی نگاشته شده باشد باقی بماند، همان یک ورق سپری بین او و آتش جهنم خواهد بود.


در این باره امام صادق (ع) می‌فرمایند:
کتاب‌های خود را حفظ کنید زیرا بزودی به آن‌ها نیازمند خواهید شد.


امام حسن (ع) درباره لزوم نگارش دانش می‌فرمایند:
دانش را فرا گیرید پس هر کدام از شما که قدرت دارد آن را حفظ کند، آن را بنگارد و در خانه‌اش جای دهد.


در جای دیگر، رسول اکرم (ص) می‌فرمایند:
علم را از اشتباهات محفوظ نگهدارید. پرسیدند: چگونه؟ فرمود: نگارش.


رسول اکرم (ص) در خصوص اهمیت نگارش چنین می‌فرمایند:
دانش چون شکار است و نوشتن جون‌بندی بر پای آن.


ایشان می‌فرمایند چهار چیز بر صاحبان خرد از امت من واجب است:
شنیدن دانش، ثبت آن، انتشار آن و به کار بستن آن.


با توجه به این فرمایشات و رشد چشمگیر و برق‌آسای دانش بشری در سال‌های اخیر که رفته رفته شتاب بیشتری نیز به خود می‌گیرد در این نکته تردیدی وجود ندارد که ثبت دقیق و کامل مطالب علمی و به عبارتی، مستندسازی، خدمت بزرگی به جامعه آموزشی و علمی هر کشور است.


امروزه بسیاری معتقدند که پایه و اساس تحقیقات و پژوهش‌های علمی بر مدارک و مستندات و سوابق متکی بوده و هر چه این مستندات کامل‌تر و پربارتر باشد، به همان اندازه موفقیت صاحبان خرد در زمینه پیشرفت و پژوهش در علوم مختلف افزایش خواهد یافت.


نگاهی به اصول راهنما در مجموعه‌های استاندارد سازمان استاندارد جهانی می‌تواند تا حدود زیادی بیانگر ارزش و اهمیت ویژه «نگارش» و به موازات آن «مستندسازی» فعالیت‌های علمی باشد.


لطفاً به این اصول راهنما توجه بفرمایید:
• آنچه را انجام می‌دهید، بیان کنید.
• آنچه را می‌گویید، انجام دهید.
• آنچه را که انجام شده است، ثبت کنید.


اصول راهنمای مذکور به ما می‌آموزد که دوران انباشت دانش فردی سپری شده و به سوی دورانی شتابان در حال حرکت هستیم که به آن دوره ثبت و نگهداری دانش به سوی منفعت کلی می‌گویند: یعنی دوره نظام‌یافته مدارک و سوابق و تجربیات ارزشمند و انتقال صحیح آن به سایرین در ابعاد وسیع برای جلوگیری از تکرار روش‌های خوب قبلی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه، بهره‌گیری از دانش و تجربیات گذشته، کیفی‌سازی فعالیت‌ها و در نهایت بهبود عملکرد و بالا بردن کیفیت زندگی.


اما وضع و حال مستندسازی در حوزه گرانقدر روابط‌عمومی به گونه دیگری است و متأسفانه باید اقرار کرد که در سال‌های اخیر، این موضوع به صورت هدفمند و روشمند مورد توجه کارگزاران روابط‌عمومی واقع نشده است. همچنین این امر موجب گردیده تا ثبت و ضبط فعالیت‌ها و مطالب ارزشمند مورد غفلت قرار گیرد.


در حالی که امروزه غالب کشورهای مترقی در حوزه روابط‌عمومی، ارزش و اهمیت ویژه‌ای برای مستندسازی قائل بوده و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این بخش انجام می‌دهند.

فهرست مطالب
مقدمه
بخش اول: مستندسازی و کلیات آن
گفتار نخست: تعریف مستندسازی

تحقق مستندسازی مستلزم
 

گفتار دوم: مستندسازی الکترونیکی
تعریف اسناد الکترونیک
ویژگی‌های اساسی و اهداف مورد انتظار از سیستم اسناد الکترونیک
ویژگی‌های سیستم نگهداری اسناد الکترونیک
معایب و تهدیدات اسناد الکترونیک
ابزارها و روش‌های کاهش تهدیدات اسناد الکترونیک
گفتار سوم: اهمیت و ضرورت مستندسازی
 

گفتار چهارم: اهداف و مزایای مستندسازی
1. اهداف مستندسازی
2. کارکردهای مستندسازی
3. مزایای مستندسازی
 

گفتار پنجم: انواع مستندات
1. سند و مدرک
1-1- تعریف سند در لغت‌نامه‌ها
1-2- تعریف سند در قانون مدنی ایران
1-3- تعریف سند در حقوق اسلامی
1-4- تعریف سند در قوانین مالی ایران
1-5- تعریف سند در حسابداری
1-6- تعریف سند در علم کتابداری
1-7- سندشناسی نوین، ویژگی‌های آن
2. سابقه
2-1- تعریف سابقه
2-2- مدیریت سوابق
2-3- سیستم سوابق
2-4- فواید مدیریت سوابق
2-5- محیط قانونی
3. خط‌مشی
4. نظام‌نامه
5. روش‌های اجرایی
5-1- مزایای روش اجرایی
5-2- برنامه‌ریزی تهیه روش اجرایی
6. دستورالعمل‌های کاری
 

گفتار ششم: مراحل و فرایند مستندسازی
1. تعیین اهداف
2. تعیین ابعاد و زوایا
3. تعیین شیوه ثبت و طبقه‌بندی اطلاعات و داده‌ها
4. تعیین بازار
5. جدول زمان‌بندی
6. تعیین جریان و شرح وظایف
7. شروع روند مستندسازی
8. تحلیل نتایج و استخراج ملزومات
9. پاداش مستندسازی


گفتار هفتم: قوانین و معیارهای مستندسازی
گفتار هشتم: مدیریت مستندات
1. اصول مستندسازی
2. ویژگی‌های یک مستند خوب
3. روش‌های مدون نمودن
4. اصلاح اشتباهات
5. پیاده‌سازی نظام مستندسازی
6. بایگانی


بخش دوم: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی
گفتار نهم: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی

1. کار مستندسازی را کی انجام می‌دهد؟
2. فعالیت مستند چگونه انجام می‌گیرد؟
 

گفتار دهم: انواع مستندسازی در روابط‌عمومی
1. مستند سازی در نظام مدیریت کیفیت
اهداف اصلی مستندسازی در یک سازمان
مزایای اجرای مستندسازی
2. مستندسازی فرایند فعالیت‌ها و برنامه‌های روابط‌عمومی
3. مستندسازی تجربیات مدیران
الف) مستند سازی تجارب
ب) اهمیت و ضرورت مستندسازی
پ) معیارها و روش‌های مستند سازی
ت) منافع و مزایای مستندسازی تجارب
ث) شکل و محتوای مستندات باید به چه صورتی باشد؟
ج) ویژگی‌های یک تجربه خوب تدوین شده چیست؟
چ) چه مواردی را می‌توان به عنوان دانش نوشت و مستند نمود؟
ح) گام‌های تجربه نگاری
خ) جداول و فرم‌های راهنمای دانش نویسی
4. مستندسازی پروژه
اهداف مستندسازی فنی
خدمات جانبی
5. مستندسازی مدیریت بحران
6. مستندسازی رویدادها
7. مستندسازی فایل‌های صوتی و تصویری
8. مستندسازی پیشنهادها
9. مستندسازی جلسات
10. ایجاد بایگانی مستند
مستندسازی مکاتبات اداری
11. مستندسازی عملکرد سازمان
 

گفتار یازدهم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها
1. ایجاد سامانه نظام مستندسازی
2. تشکیل کمیته مستندسازی
منابع و مأخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  معرفی کتاب: فرهنگ جامع واژگان روابط‌عمومی


  ده فیلم سینمایی برای مدیران روابط‌عمومی


  ۹ راه برای ایجاد احترام بدون گفتن یک کلمه


  اگر کسی به ما حرف بدی می‌زند چه‌کار کنیم؟


  معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی


  چشم‌انداز جستجوی مدرن


  اضطراب اطلاعاتی


  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


  روابط‌عمومی در عصر ابهام


  ادغام رسانه‌های اجتماعی و روابط‌عمومی‌: چند نکته


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد