درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 14:10   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51202صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیسه شنبه، 20 دی 1401 - 16:09
درخت روابط‌عمومی؛ ساختار ذهنی من از روابط‌عمومی
محمد عباسی‌فرد مدیر روابط عمومی زرین‌پال - ثمرهٔ تمام تلاش‌های ما در روابط‌عمومی یعنی تعامل و ارتباط دو طرفه با مخاطبان است. اینکه پیام ما به درستی به آنها برسد و حرف‌های آنها به درستی شنیده شود. هر سازمانی مخاطبان خاص خودش را دارد. ذی‌نفعان یک سازمان تعریف شده هستند. هرگونه چرخهٔ معیوب از ریشه تا برگ‌های این درخت می‌تواند باعث خشک شدن، زرد شدن و افتادن برگ‌ها یا همان ذی‌نفعان و مخاطبان سازمان از درخت شود.
  

 

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| هر بار با این پرسش مواجهه می‌شوم که روابط‌عمومی چیست، ساختار منسجمی در ذهن ندارم که بر اساس آن به چیستی روابط‌عمومی بپردازم. نزدیک‌ترین تعریف از روابط‌عمومی در ذهنم را به زبان می‌آورم و دنباله آن را با شاخ و برگ دادن از دنیای روابط‌عمومی ادامه می‌دهم.

در همین وبلاگ هم در یادداشت‌های مختلفی از روابط‌عمومی گفته‌ام.از تعریفی که برای روابط‌عمومی دارم در یادداشت «عبارتِ دارای روابط‌عمومی بالا، بَلای جانِ مفهوم روابط‌عمومی»، همچنین چگونه تعریف کردن OKR برای روابط‌عمومی و برنامه‌ریزی و استراتژی در روابط‌عمومی، انواع مسئولیت اجتماعی، مدیریت بحران در روابط‌عمومی و یادداشت‌هایی که هر کدام یکی از ابعاد روابط‌عمومی را شامل می‌شود. اما با این وجود ذهنم نسبت به این ابعاد بسیار بی‌نظم است. البته بود.

نتیجه حل این مسئله با توجه به تجربه‌های شخصی و دانشی که از متخصصان روابط‌عمومی و مقاله‌ها کسب کردم، ترسیم درخت روابط‌عمومی شد. احتمالا همه ما از روابط‌عمومی ساختار و مدل ذهنی‌ مختص به خودمان داریم. نه تنها روابط‌عمومی، بلکه مدل‌سازی هر موضوعی می‌تواند به فهم بهتر آن کمک کند. در ادامه، شرح درخت روابط‌عمومی را خواهم گفت و خوشحال می‌شوم ضعف‌ها و ایرادهای این ساختار و درخت روابط‌عمومی را در بخش نظرات بنویسید. بدون شک نظرات شما باعث ارزشمندتر شدن این مطلب و یادگیری من و خواننده‌های این یادداشت خواهد شد.


ارتباطات؛ ریشه�" روابط‌عمومی

من فکر می‌کنم زیربنا و فونداسیون
روابط‌عمومی زنجیره و شبکه ارتباطات است. ارتباطات رسانه‌ای، ارتباطات صنفی، ارتباطات حاکمیتی، ارتباطات داخلی و سازمانی و هر نوع ارتباطی که شکل‌گیری آن، منجر به خلق یک ارزش و اتفاق اثربخش شود. این ارتباط کاملا یک ارتباط انسانی است. به همین دلیل است که لازمه فعالیت در روابط‌عمومی داشتن مهارت در برقراری ارتباط و تعامل مستمر با آدم‌های گوناگون است که هر کدام تیپ شخصیتی خاص خودشان را دارند. نکته کلیدی در همین تعامل با تیپ‌های شخصیتی مختلف است.

ارتباط با رسانه و دوستان خبرنگار یکی از ستون‌های مهم ارتباطی در روابط‌عمومی است. بدون وجود چنین ارتباطی قطعا یک جای کار خواهد لنگید. همچنین یکی از ارتباطات موثر در پیش بردن اهداف و اقدامات سازمان، ارتباط با فعالان آن صنف و صنعت است. از پس این ارتباط و فعالیت‌های صنفی و انجمن‌ها، صدای شما رساتر و گیراتر خواهد بود. لابی‌گری بیشتر گره خورده است با ارتباطات حاکمیتی که این باب از ارتباطات در سازمان هم در جای خودش بسیار ضروری است. ارتباطات داخلی (internal communication) را معمولا در واحد منابع انسانی تعریف می‌کنند که مهارت‌های ارتباطی و دانش منابع انسانی لازمه بازیگر این نقش در سازمان است.

ریشه�" روابط‌عمومی با توجه به این توضیحات از نظر من ارتباطات است و اگر لایه اول و این ریشه دواندن اتفاق نیافتد، روابط‌عمومی سر و شکل درستی به خود نخواهد گرفت و درختی از دل این ریشه‌ها قد نمی‌کشد.


پیام و محتوا؛ تنه�" روابط‌عمومی

انتقال پیام، مفهموم و ادبیاتی است که با روابط‌عمومی و محتوا گره خورده است. احتمالا این را کسانی که در حوزه محتوا و روابط‌عمومی کار می‌کنند، به وفور شنیده‌اند. انگار تبدیل به قوت لایموت فعالان این حوزه در مکالمات‌شان شده است. اما با هر تفسیر، انتقال پیام یکی از کارکردهای اساسی محتوا و روابط‌عمومی است.

برای من که کار خودش را با محتوا شروع کرد و به روابط‌عمومی چرخش کرد، اما همچنان و همواره با محتوا عجین است، محتوا را در این دو ستون مهم می‌بینم که هرکدام به تنهایی بنای درستی از محتوا نمی‌سازد. پیام و فرم محتوا. برای همین یادداشت من علاوه بر نوشتن متنی که شرح درخت روابط‌عمومی است، آن را در فرم تصویرسازی نیز ترسیم کردم که به انتقال پیام کمک کند.

روابط‌عمومی به عنوان یکی از بازو‌های منتقل‌کننده پیام، می‌تواند در فرم‌های مختلف این کار را انجام دهد. برگزاری رویداد‌های حضوری و آنلاین، ترتیب دادن یک مصاحبه، برگزاری نشست خبری، انتشار بیانیه، انتشار گزارش، انتشار خبر، انتشار مقالات تخصصی در مجلات چاپی و آنلاین، برگزاری نشست و گفتگو تخصصی چه به صورت میزگرد و حضوری و چه به صورت آنلاین در کلاب‌هاوس یا هر پلتفرم دیگری، اسپانسر شدن در یک رویداد، سخنرانی در یک رویداد و انواع فرم‌هایی که هر کدام می‌تواند پیام ما را به بهترین شکل و بهینه‌ترین حالت به مخاطب برساند.

در واقع تنه�" این درخت روابط‌عمومی همان جایی است که سوژه‌ها و خوراک‌ها، ایده‌ها، محتوا و پیام باید پردازش شوند تا خروجی آن از طریق شاخه‌ها یا همان کانال‌های درست به دست برگ‌ها یا همان مخاطبان برسند.


کانال‌های ارتباطی؛ شاخه‌های روابط‌عمومی

ایجاد ارتباطات و آماده‌سازی پیام در فرم درست، بدون انتخاب کانال ارتباطی درست، مصداق عینی ضرب‌المثل «هرچی رشته کردیم پنبه شد» است. پیام برای دسته‌ای از افراد طراحی می‌شود. اینکه چگونه این پیام به دست این افراد برسد، دقیقا همان انتخاب درست کانال و راه ارتباطی است.

فرض کنید می‌خواهید پیام‌تان به گوش مدیران یک نهاد و سازمان حاکمیتی برسد. به نظرتان از چه راه ارتباطی و کانالی می‌توان این کار را به خوبی انجام داد. رسانه‌های جمعی مثل روزنامه‌ها و تلویزیون، رسانه‌های آنلاین مثل خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و رسانه‌های تخصصی، شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرها، مجلات آنلاین و چاپی، اعضا و مدیران انجمن و صنف و… اینها تعدادی از کانال‌های مرسوم در روابط‌عمومی هستند. اما فکر می‌کنم برای این فرض و سوالی که مطرح کردم هیچ کدام از این کانال‌ها اثربخشی بالایی نداشته باشد. من احتمالا برای این مورد از طریقی، مثلا کارمندان روابط‌عمومی آن نهاد و سازمان حاکمیتی، پیامم را در قالب خبر و در بولتن ارسالی برای مدیران آنجا به گوش مدیران‌شان می‌رساندم.


مخاطبان؛ برگ‌های درخت روابط‌عمومی

ثمره�" تمام تلاش‌های ما در روابط‌عمومی یعنی تعامل و ارتباط دو طرفه با مخاطبان است. اینکه پیام ما به درستی به آنها برسد و حرف‌های آنها به درستی شنیده شود. هر سازمانی مخاطبان خاص خودش را دارد. ذی‌نفعان یک سازمان تعریف شده هستند. هرگونه چرخه�" معیوب از ریشه تا برگ‌های این درخت می‌تواند باعث خشک شدن، زرد شدن و افتادن برگ‌ها یا همان ذی‌نفعان و مخاطبان سازمان از درخت شود.

در واقع ریشه‌های درخت با ارتباط‌سازی تقویت می‌شوند و برگ‌های آن با حفظ ارتباط سبز می‌مانند.


مسئولیت اجتماعی؛ گُل‌ کردن روابط‌عمومی

من شکوفه زدن و گل کردن‌های درخت روابط‌عمومی را به مسئولیت اجتماعی تشبیه کردم. در اینجا مفصل‌تر درباره مسئولیت اجتماعی نوشته‌ام. من فکر می‌کنم انجام درست اقداماتی از جنس مسئولیت اجتماعی، می‌تواند خستگی را از تن فعالان روابط‌عمومی بیرون کند. درست مانند کشاورزی که هنگام ثمره دادن و میوه دادن درختان باغش همچین حسی را تجربه می‌کند.

مشارکت در حل مسئله‌های زیست محیطی، اقتصادی و کسب‌وکاری، اجتماعی، انسان‌دوستانه و اخلاقی علاوه‌بر تسهیل‌گری در رفع این معضلات، می‌تواند در جایگاه‌سازی مثبت سازمان بسیار اثربخش باشد. به قول معروف هم دنیا را دارید و هم آخرت را.


مدیریت بحران؛ مهار آتش در روابط‌عمومی

مدیریت بحران یکی از موضوعات مهم و همیشگی در روابط‌عمومی است. جالب اینجاست که حتی خیلی‌ها کارکرد روابط‌عمومی را صرفا در همین قسمت می‌دانند. بسیاری از مدیران صرفا به وقت بحران سراغ روابط‌عمومی می‌روند.

از آنجایی که آتش گرفتن یک درخت مساوی است با نابودی آن و از بین رفتن آن، مهار آتش در درخت روابط‌عمومی را هم ردیف مدیریت بحران مدل‌سازی کردم. اگر این آتش به درستی مهار و مدیریت شود، کمترین ضرر و آسیب متوجه برند و سازمان خواهد شد. اما چگونگی مهار آتش و مدیریت بحران را می‌توانید در این یادداشت بخوانید.


در پایان

همانطور که در ابتدای مطلب گفتم، من برای حل این مسئله که از روابط‌عمومی ساختار مشخص و مدل ذهنی‌ای نداشتم، به این مدل یعنی درخت روابط‌عمومی رسیدم. ترسیم کلی این درخت در ذهن من، هربار به من زوایای مختلف روابط‌عمومی را تداعی می‌کند. بسط دادن هر کدام از بخش‌های این درخت، دنیایی از موضوعات و حرف‌هاست که می‌توان مفصل درباره‌شان صحبت کرد. من هم سعی می‌کنم در مطالب مختلف به حالت زوم شده روی بخش‌های مختلف این درخت روابط‌عمومی بپردازم و با نظرات ارزشمند شما عزیزان به یادگیری بهتر یکدیگر کمک کنیم.
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  چالش بازاریابی: از رقبا پیشی بگیرید


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  کریستوفر بلر، ترول لیبرال، علیرغم سرکوب فیس‌بوک و هوش مصنوعی، به پیشروی خود ادامه می‌دهد


  تأثیر شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در آینده شغل روابط‌عمومی


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد