درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 07:06   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50938صفحه نخست » فناوری نو و هوش مصنوعیسه شنبه، 13 دی 1401 - 16:40
خبرنگاری با تلفن همراه هوشمند
خبرنگاری با موبایل، گونه ای از خبر رسانی دیجیتال است که در آن، ابزار اصلی برای تهیه و ساخت گزارش (گرفتن و ویرایش عکس و فیلم، نوشتن متن، فرستادن گزارش…) تلفن هوشمند است. 
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| خبرنگاری با موبایل -- که به معنای جامع‌تر، استفاده از ابزار سیار هوشمندی است که تلفن همراه در رأس آنهاست -- به رکن مهم و گاه لاینفکی از خبرنگاری مدرن بدل شده است. آنچه می خوانید، نخستین بخش از مطالبی پیرامون خبرنگاری با تلفن همراه هوشمند است که به برخی ویژگی‌ها و مزایای آن پرداخته است.

در سال‌های اخیر رسانه‌ها گواه تغییرات بنیادی بوده‌ اند و از نوآوری‌ های خارق‌العاده فن‌ آوری بهره های بسیار برده اند. این پیشرفت و دگرگونی، رسانه‌ های سنتی را وادار می سازد که با تغییرات مستمر در این زمینه همراه شوند. 

ظهور تلفن‌ های هوشمند، فن آوری دیجیتال و اینترنت پر سرعت در حرفه روزنامه نگاری تغییرات ژرفی ایجاد کرده اند که همچنان ادامه دارند. 

بنابراین، امروزه گوشی هوشمند تنها ابزاری برای دریافت خبر نیست، بلکه به یک مرکز رسانه ای کوچک برای خبرنگاران مبدل شده است. 


خبرنگاری با موبایل چیست؟

خبرنگاری با موبایل، گونه ای از خبر رسانی دیجیتال است که در آن، ابزار اصلی برای تهیه و ساخت گزارش (گرفتن و ویرایش عکس و فیلم، نوشتن متن، فرستادن گزارش…) تلفن هوشمند است. 

برخی از خبرنگاران ابرازهای دیگری را مانند دوربین های کوچک پیشرفته و لپ‌تاپ به تلفن های هوشمندشان وصل می کنند؛ اما ابزار اصلی در قلب خبرنگاری با موبایل، همانا تلفن هوشمند است. 


پیشینه خبرنگاری با موبایل

عکس‌برداری خبری با موبایل نخستین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی مطرح شد؛ زمانی که Time Magazine یک مجموعه عکس را به نام Firsts منتشر کرد. این ۴۶ عکس از زنانی برداشته شده بودند که نخستین زنان در حرفه خود بودند. این تصویرها را Louisa Dorr، یک عکاس برزیلی گرفته بود. 

تهیه گزارش های رادیویی با موبایل پیشینه درازتری داشته است؛ اما به بازار آمدن اپلیکیشن های تدوین صدا برای موبایل در سال ۲۰۱۱ میلادی به این معنا بود که خبرنگاران در این زمینه آزادی بیشتری دارند.  

به‌کارگیری تلفن های هوشمند برای گزارش های تلویزیونی هم از سال ۲۰۱۸ میلادی رواج وسیع یافت و حالا به گونه گسترده تری از آن استفاده می شود. 


چرا خبرنگاری با موبایل؟ 

در سال‌های اخیر، خبرنگاری با موبایل نقش مهمی در توانمندسازی روزنامه نگاران حرفه ای و شهروند - خبرنگاران داشته است و به آنان کمک کرده که بر برخی از مشکلات و چالش ها غلبه کنند. شیوه به‌کارگیری این ابزار به گسترش آزادی بیان و دسترسی بیشتر به اطلاعات انجامیده است. 

خبرنگاری با موبایل امروزه از روش های پیشتاز در این حرفه به حساب می رود؛ زیرا به خبرنگاران این امکان را می دهد که رویدادهای مهم را به موقع و به شیوه ای ایمن تر پوشش بدهند. 

در گذشته، هنگام وقوع بلایای طبیعی یا درگیری های مسلحانه، پوشش خبری رویدادها، به خصوص خبرهای فوری، به منابع انسانی و مالی زیادی نیاز داشت.

ابزارهای سنگین و گران‌قیمت باید جا به جا می شد. خبرنگاران که در رویدادهایی مثل درگیری های مسلحانه و تنش ها معمولاً آسیب پذیرتر هستند در هنگام پوشش این رویدادها بسیار جلب توجه می کردند. اما خبرنگاری با موبایل می تواند این چالش ها را کاهش دهد.

خبرنگاران با داشتن تلفن‌های هوشمند دیگر نگران اتصال کابل، استفاده از دوربین های بزرگ و ابزار دیگر نیستند. خبرنگاران امروز می توانند از محل رویداد، بدون جلب توجه بسیار، خبررسانی کنند. 

تلفن های هوشمند علاوه بر سهولت در استفاده و انتقال، مزایای دیگری نیز دارند. این تلفن ها دوربین های پیشرفته و با کیفیت بالا و برنامه های کاربردی مختلفی دارند و با تجهیزات اضافی کوچکی قابلیت های بیشتری نیز خواهند یافت. این تحولات سبب شده که از تلفن های هوشمند نه تنها در شرایط اضطراری یا پرخطر، بلکه برای تولید محتوای با کیفیت مثل گزارش های خبری برای شبکه های اجتماعی و تلویزیون و رادیو، و حتی تولید مستند، استفاده شود. 

مختصر آنکه، سهولت در انتقال، ایمنی بیشتر، ضبط تصویر و صدای با کیفیت، سرعت و کارآیی، امکان پخش مستقیم و گسترده بودن زمینه خلاقیت از مهمترین مزایای خبرنگاری با موبایل است.

یکی از دیگر از ویژگی های مهم خبرنگاری با موبایل، دسترسی داشتن مخاطبان به امکانات تهیه محتواست. این دسترسی اجازه می دهد که گونه تازه ای از خبر رسانی به وجود بیاید و در جامعه رویکرد جامع تری نسبت به خبرنگاری به وجود بیاید. 


برداشتن موانع و ایجاد خلاقیت در اتاق خبر 

در خبرنگاری با موبایل، خبرنگاران می توانند گزارش‌های شان را در تلفن هوشمند شان ویرایش کنند و مستقیماً به اتاق خبر بفرستند. آنان همچنین امکان آن را دارند که محتوای خبری را مستقیماً از محل رویداد در شبکه های اجتماعی و وبسایت رسانه شان بارگذاری کنند. 

با موبایل می توانید مصاحبه انجام دهید، تماس بگیرید و این تماس ها را ضبط کنید. پاسخگویی و ارتباط با مخاطبان از مزایای دیگر این کار است.

به همین علت می توان گفت که خبرنگاری با موبایل می تواند فاصله و حتی نیاز به داشتن بخش های گوناگون را در یک اتاق خبر (مثل بخش رسانه های اجتماعی، بخش تدوین ویدیو و…) از میان بردارد. اما برای این حصول این نتیجه، لازم است که ذهنیت خلاقانه ای در خبرنگاران به وجود بیاید تا با این گونه از خبرنگاری خو کنند. 

تهیه گزارش با تلفن همراه هوشمند را از کجا آغاز کنیم؟

مراحل ساخت گزارش با تلفن همراه هوشمند با تهیه گزارش به صورت سنتی همسان است؛ با این تفاوت که در تهیه گزارش با تلفن همراه هوشمند باید به برخی از موارد دیگر هم توجه داشت. مثلاً عمر باطری، ظرفیت حافظه و نوع فایلی که گزارش با آن ضبط می شود. 

همچنین، خبرنگاری با تلفن همراه هوشمند نیازمند سرعت بیشتری‌ست؛ به ویژه اگر خبرنگار در محل وقوع یک رویداد خشونت بار باشد و یا تصمیم بر آن باشد که گزارش مستقیماً در رسانه های دیجیتال پخش شود. 
 
مراحل تهیه گزارش با تلفن همراه هوشمند

۱- برنامه ریزی: در تهیه گزارش برای هر رسانه ای چه به صورت سنتی و چه با تلفن همراه هوشمند، بعد از آن که موضوع گزارش روشن شد، مشخص ساختن زاویه گزارش مهمترین مسئله به شمار می رود.

همچنین باید قبل از اقدام برای ضبط گزارش، منابع احتمالی، یعنی اشخاصی را که با آنها مصاحبه خواهید کرد بررسی کنید. ایده هایی برای نوشتن متن و تصویرهای احتمالی که خواهید گرفت نیز داشته باشید. 

۲- گردآوری اخبار و اطلاعات: مرحله دوم، جستجو و یافتن منابع و گردآوری و تایید اطلاعات (راستی آزمایی) است. 

۳- برداشتن تصاویر، نوشتن و ویرایش متن و تصویر: در تمام گزارش های تلویزیونی و در بیشتر گزارش های دیجیتال، تصویر (عکس و ویدیو) در گزارش شما اهمیت فراوان دارد. برداشتن تصویرهای با کیفیت (عکس/ویدیو)، انتخاب تصویرهای مناسب از بین تصویرهای برداشته شده، ضبط صدا برای گزارش، نوشتن مطابق تصویرها، ویرایش صدا، عکس و یا ویدیو و و تعیین فرمت فایل ها، از مراحل مهم تهیه گزارش با تلفن همراه هوشمند هستند. 

۴- به اشتراک گذاشتن یا نشر گزارش: پس از تهیه و کامل شدن گزارش، زمان آن فرا می رسد که آن را برای همکاران تان بفرستید تا در تلویزیون پخش شود، یا با اپلیکیشن های مربوط، برای پخش مستقیم در تلویزیون آماده شود و یا این که شما خودتان گزارش را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. 

تا به حال خبرنگاران بسیاری از تلفن همراه هوشمند برای تهیه گزارش های شان بهره گرفته اند. نمونه ای از آن، این گزارش از Nadine Dimassi، خبرنگار شبکه الجزیره عربی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی، در بریتانیا تهیه شده است. تصویربرداری و ضبط این گزارش با آیفون انجام شده بود و تصویرها با اپلیکیشن iMovie ویرایش شده بودند. 

اما تنها در تهیه گزارش های کوتاه تلویزیونی از تلفن همراه هوشمند کار گرفته نمی‌‌ شود. 

با تلفن های همراه هوشمند فیلم های کوتاه و مستندهایی نیز ساخته شده اند. مانند این فیلم کوتاه، ساخته OneSideMedia و یا این مستند که FiLMiC آن را ساخته است. 
 
ابزارهای کمکی


همان طور که یادآور شدیم، خبرنگاری با تلفن همراه هوشمند به ابزارهای جانبی زیادی نیاز ندارد و در ساده ترین حالت، یک میکروفن خوب و یک دسته، می توانند مهمترین و کاربردی ترین ابزارهای جانبی برای خبرنگار باشند. اما ابزارهایی هستند که با داشتن آنها، می توانید کیفیت گزارش های تان را افزایش دهید؛ به طوری که فرق گذاشتن میان گزارش با تلفن همراه هوشمند و گزارش هایی که با ابزارهای با کیفیت سنتی ساخته شده اند دشوارتر شود. 

این ابزارها هنگامی اهمیت بیشتری می یابند که قصد داشته باشید گزارش های طولانی بسازید. 

در اینجا به برخی از این ابزارها می پردازیم:

۱- دسته یا Handle 

برای گرفتن تصویر (عکس/ویدیو) بدون تکان بسیار مفید است. در واقع، اگر با تلفن همراه هوشمند کار خبرنگاری می کنید، تا هنگامی که مجبور نباشید، عجله نداشته باشید و خطری متوجه تان نباشد، بهتر است با دست کار نکنید و حتماً از یک دسته برای نگه داشتن تلفن هوشمند تان بهره ببرید. بهترین حالت این است که از دسته ای کار بگیرید که بتوان آن را بر روی یک سه پایه نیز نصب کرد. 

۲- میکروفن و هدفون

برای ضبط صدای با کیفیت بسیار مهم هستند. انواع مختلفی از آنها وجود دارند که می توانید با توجه به نوع تلفن همراه هوشمند تان، قیمت و کیفیت آنها، یکی را از میان آنها انتخاب کنید. 

۳- سه پایه، دسته سلفی

سعی کنید یک سه پایه کوچک و سبک به همراه داشته باشید که بتوان تلفن همراه را به سادگی به آن وصل کرد. سه پایه بیشتر در هنگام انجام مصاحبه و یا گزارش خبرنگار در مقابل دوربین به درد می خورد. دسته سلفی هم به عنوان گزینه دوم می تواند ابزار خوبی باشد. 

۴- شارژر، پاور بانک و کارت حافظه 

ظرفیت نگهداری شارژ هر تلفن همراه هوشمندی متفاوت است. برای آن که از این نظر مشکلی نداشته باشید، پاوربانکی انتخاب کنید که با قابلیت های تلفن همراه شما همخوانی داشته باشد. در عین حال، به حافظه اصلی تلفن همراه هوشمند اکتفا نکنید و همواره حافظه های کمکی اضافی به همراه داشته باشید. همچنین می توانید از حافظه های آنلاین مانند iCloud و Google Drive استفاده کنید. 

ابزارهای کوچک دیگری هم هستند که استفاده از آنها چندان ضروری نیست، اما کیفیت کار را دو چندان بهتر خواهند کرد، مانند لایت، فوم برای میکروفن، سه پایه پیشرفته، و لنزهای کوچک اما دقیق و پیشرفته.

فراموش نکنید که هدف اصلی از خبرنگاری با تلفن همراه هوشمند، سبک تر بودن، جلب توجه کمتر و سرعت بیشتر هنگام تهیه گزارش است، پس وسایل تان را به قدری زیاد و سنگین نسازید که این هدف ها بی معنا شوند.
 

نوشته محمد شبیر احمدی
Oct 26, 2022
 منبع: ijnet


 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد