از : دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و مولف کتاب مهارتهای زندگی.
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| فرض کنید شما را به یک وزیر معرفی کرده اند تا مثلا مدیر کل روابطعمومی آن وزارتخانه شوید و قرار است فردا با وزیر مربوطه نیز ملاقات و گفتگویی داشته و مصاحبه شوید.
خوب! آیا اصلا برای جلسه فردا چه طراحی دارید؟ اصلا فکر کرده اید که چه لباسی بپوشید؟ چطور وارد دفتر وزیر شوید؟ با چه کلماتی سلام و احوالپرسی خود را شروع میکنید؟ فکر کرده اید که آیا کجا باید بنشینید؟ چگونه بنشینید؟ با چه جملاتی قرار است رزومه خود را شرح دهید؟ دقت کرده اید که علایق ؛ سلایق و انتظارات وزیر چیست؟ آیا خودتان از رزومه وزیر؛ شخصیت و خلق و خوی وزیر خبر دارید؟ آیا فکر کرده اید که در یک زمان کوتاه چگونه میتوانید توجه وزیر را به توانمندیهای خود جلب کنید؟ دهها و صدها سوال در این میان وجود دارند که شما باید به آنها پاسخ دهید.
علت مهم ناکامی افراد در عدم موفقیت آنها در کسب و کار ؛ در بازاریابی؛ در فروش؛ در مصاحبه؛ در جلسات چالشی و... آن است که آنها مهارت طراحی گفتگو را نیاموخته اند. این مهارت برای سایر شئونات زندگی ما نظیر خواستگاری و آغاز گفتگو در فضای مجازی با افراد مختلف و... بسیار ضروری است. شاید این جملات را زیاد شنیده باشید :
فلانی عجب خوش روست .
فلانی چه دهن گرمی داره.
فلانی چقدر به دل میشینه.
فلانی چقدر زود جوش میخوره با آدم.
فلانی مهره مار داره. همه رو جذب میکنه. مخ همه رو میزنه.
فلانی ده تا دختر کور داشته باشه همه رو شوهر میده.
فلانی رو بندازید جلو ؛ حتما موافقت رئیس رو میگیره.
و...
این عبارات نشان میدهند که برخی افراد مهارت طراحی گفتگو دارند و میدانند که با کلمات چگونه دلبری و جادوگری کنند تا حداقل یک بازی را برد - برد تمام کنند.
فراگیری اصول و فنون سخنوری و فن بیان به شما میآموزد که برای جلسات و مصاحبه ها و مذاکرات و ارتباطات انسانی چگونه یک گفتگوی خوب و موثر را طراحی نمایید. در این مسیر کمک حال شما خواهیم بود.
|