شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| پیگیری و تلاش مداوم دست اندرکاران حرفه روابطعمومی، سرانجام پس از سالها به نتیجه رسید و جامعه بزرگ روابطعمومی ایران، صاحب یک روز ملی بنام روابطعمومی و ارتباطات در تقویم شد؛ روزی که از حسن اتفاق و سلیقه، مصادف با روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی در سطح جهانی انتخاب شده است و بدیهی است که اساساً تعیین روزی مختص حرفه روابطعمومی، در گستره جهانی و همگامی تصمیم گیران کشور ما با آن، بیش از هر چیز، نشانه اجماعی بین المللی در خصوص نقش برجسته و مهم روابطعمومی در سازمانها و نهادهای بخش های عمومی و خصوصی است.
روابطعمومی ترجمه واژه انگلیسی public relations به عنوان آینه تمام نمای سازمان قابل تعریف است؛ تعریفی کلاسیک و کوتاه از روابطعمومی که مفاهیم مهمی در خود نهفته دارد و از همه مهمتر، همان آینه گی؛
آینه گی، صفتی است بایسته روابطعمومی که بیش از هر چیز، یادآور و گوشزد کننده لزوم رعایت صداقت و رو راستی با مخاطبان سازمانها در هر رده خدماتی، تولیدی، دولتی و خصوصی است؛ مخاطبانی که می توانند دایره محدود مشتریان یک موسسه کوچک خدماتی تا مخاطبانی به وسعت چند ده میلیونی یک برند محبوب یا گستره مخاطبان یک دستگاه بزرگ دولتی را شامل شود.
در راستای ایفای وظایف روابطعمومی که در تعریف مزبور مستتر است، وظیفه یک واحد روابطعمومی، انتقال نظریات و توقعات مردم از سازمان به مدیریت و بالعکس، انتقال نظرات و گزارش عملکرد مجموعه و ریاست سازمان به مردم است؛ وظیفه ای که از ابتدای شکل گیری روابطعمومی ها در حال انجام است و در این مسیر تنها روش و ابزار انجام آن تنوع و گسترش یافته است.
حرفه روابطعمومی در عصر کنونی همزمان با پیشرفت تکنولوژی های الکترونیکی ارتباطی، وارد دوره ای جدید شده که می توان آن را روابطعمومی نوین نامید؛ دوره ای که سرعت و زمان انتشار اطلاعات در آن حرف اول را می زند.
در این راستا، اهمیت، نقش و کارکردهای اطلاع رسانی در روابطعمومی بیشتر آشکار می شود. امروزه روابطعمومی ها با ایجاد محتوای جدید امیدوار هستند که شاید اطلاع دیگری به اطلاعات موجود بیفزایند و گامی دیگر در راستای شفاف سازی و اطلاع رسانی بردارند.
اطلاع رسانی، ضرورت انکار ناپذیرروابطعمومی است اما صداقت و امانت داری در انتقال و انعکاس اخبار یکی از مهمترین شاخص ها و ویژگیهای روابطعمومی های کارآمد و موفق محسوب می شود.
روابطعمومی ها باید در اطلاع رسانی، بالاترین استانداردهای صداقت را در نظر بگیرند، بدون توجه به اینکه دیگران چه می کنند. این بدان معناست که باید روابطعمومی ها در تصمیم گیری هایشان شفاف بوده و صداقت در اولویت کارشان قرار داشته باشد، و آنچنان که آرتور دابلیو پیج اشاره می کند: حقیقت را بگویند و آن را با عمل ثابت کنند.
استانداردهای اخلاقی در جریان اطلاع رسانی روابطعمومی، ما را به سمت حفاظت و پیشرفت جریان آزاد اطلاعات درست و قابل اعتماد هدایت می کنند، از تضاد علایق دور کرده و اطلاعاتی را آشکار می نمایند که عموم مردم برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه به آن نیاز دارند.
امید است با بکارگیری رویه صداقت و شفافیت در حوزه اطلاع رسانی، بتوان این فرهنگ را در مخاطبان و در سطح بالاتر در کل جامعه گسترش داد.
|