شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| منوچهر- محمد شمیرانی- یکی از ویژگی های تکنولوژی های نوین امروزی این است که منتظر بی حرکتی و یا کندی هیچ جامعه ای نمی مانند و با سرعت هر چه تمام تر، به سوی ارتباط نزدیک تر و ساده تر و لحظه ای تر پیش می روند. به همین دلیل است که اگر روابطعمومی های سنتی ایران ، پوست نیندازند و سرعت کافی برای رسیدن به روابطعمومی دیجیتال را نداشته باشند قافیه را به مردم و مخاطبان خود خواهند باخت .
روابطعمومی نوین
انجمن بینالمللی روابطعمومی، با توجه به ضرورت و اهمیت اطلاعات در دنیای امروز، در تعریف اخیر خود، روابطعمومی نوین را، یک روابطعمومی " اطلاع مدار" می نامد و معتقد است در دنیایی که همه ابعاد آن، به سرعت رنگ کهنگی به خود می گیرد و با اطلاعات تازه تر همه چیز، هر لحظه نو می شود روابطعمومی باید از عملکرد و شکل اولیه و سنتی خود فاصله گرفته و با درک ضرورت های زمانه، اطلاع یاب، اطلاع شناس و اطلاع رسان خوبی باشد.
در این ارتباط، برای این که روابطعمومی ها بتوانند از شکل سنتی به شکل مدرن برسند سیر تحول آن ها را می توان در سه مرحله روابطعمومی الکترونیک، روابطعمومی آنلاین و روابطعمومی سایبر تصویر کرد.
در روابطعمومی الکترونیک، اطلاع رسانی از طریق راه اندازی وب سایت انجام می شود و مخاطبان، صرفا مصرف کننده هستند و تعامل کمی وجود دارد.
در روابطعمومی آنلاین، امکان مشارکت کاربران فراهم شده و آنان می توانند هم مصرف کننده و هم، تولید کننده باشند.
روابطعمومی سایبر، کامل ترین و جامع ترین وضعیت برای روابطعمومی الکترونیک است. در این وضعیت، مخاطب در جایگاه اول اهمیت قرار دارد. در این شکل از روابطعمومی، هیچ نامه و انتقادی بدون پاسخ نمی ماند و کارکنان روابطعمومی، نه تنها در ساعات اداری، بلکه در تمام مدت شبانه روز و در تمام ایام هفته، به انجام وظایف خود می پردازند.
در اصل باید گفت روابطعمومی دیجیتال، شکل تکامل یافته روابطعمومی سنتی است که هنوز، با وجود گسترش شبکه های اجتماعی، همچنان به دلیل عدم آشنایی مدیران ارشد، عدم آموزش مدیران روابطعمومی و کارکنان آن با روابطعمومی دیجیتال، نتوانسته است خود را از قید و بندهای روابطعمومی سنتی رها کند.
نکته ای که لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که اگر نخواهیم و یا نتوانیم تبدیل از روابطعمومی سنتی به دیجیتال را، در مدت زمان کوتاهی در کشورمان انجام دهیم با توجه به سرعت رشد پیشرفت های تکنولوژی در جهان و لزوم همراهی و هماهنگی روابطعمومی ایران با این تغییرات، در مدت زمان کوتاهی، از قافله روابطعمومی روز جهان دور خواهیم شد.
دیجیتال شدن روابطعمومی
قبل از هر چیز باید گفت راه اندازی کانال در فضای مجازی و یا سامانه پیام کوتاه را نمی توان نشانه ای از دیجیتال شدن روابطعمومی دانست. روابطعمومی دیجیتال، نیازمند تسلط به دانش روز بوده و ترکیبی از روابطعمومی سنتی، تولید محتوا و انتشار در رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی می باشد.
برای دیجیتال شدن روابطعمومی ها، استفاده از:
شبکه های اجتماعی ، وب سایت ها و وبلاگ های مرتبط با موضوع فعالیت سازمان، رسانه های خبری آنلاین، تولید محتوا در قالب پادکست( فایل صوتی ) ، وبینار، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، تولیدات چند رسانه ای ویدیو، اسلاید، کتاب الکترونیکی و استفاده از کلاب هاوس و ... لازم و ضروری است و برای تحقق آن، می بایست از ارتباط و شبکه سازی با خبرنگاران و بلاگر ها بهره برد. در غیر این صورت و گذر نکردن از شکل سنتی به دیجیتال، باید منتظر بروز بحران جدی در روند فعالیت روابطعمومی های کشورمان باشیم.
مشکلات تحقق دیجیتال شدن
از یک طرف، تحقق جامعه اطلاعاتی و تلاش جهانی برای رسیدن به روابطعمومی دیجیتال، با شدت و سرعت در حال پیگیری است و از سوی دیگر، مشکلات بسیاری برای دیجیتال شدن روابطعمومی وجود دارد که از بین آن، می توان موارد زیر را برشمرد:
یک، عدم اطلاع کافی مدیران سازمان ها از ضرورت دستیابی به جامعه اطلاعاتی و روابطعمومی دیجیتال.
دو، لزوم بستر سازی و ایجاد فرهنگ متناسب با شرایط جامعه اطلاعاتی و دیجیتال.
سه، عدم وجود زیرساخت های مورد نیاز مانند وجود و گسترش اینترنت با سرعت کافی و عدم آموزش های لازم به مدیران و دست اندرکاران شکل گیری روابطعمومی دیجیتال.
به هر حال، با توجه به این که در سال های اخیر تلاش های نه چندان کافی، برای گذر از جامعه سنتی به جامعه اطلاعاتی نظیر طرح اجرای تحول اداری و برگزاری چند همایش صورت پذیرفته است ولی باید با درک ضرورت و حساسیت تهیه و تدارک زیرساخت های مناسب جهت ورود به مرحله روابطعمومی دیجیتال ، مسئولان با همراهی و همکاری کارشناسان و متخصصان عرصه روابطعمومی دیجیتال ،این گذار را سهل تر و سریع تر به انجام برسانند.
منبع: asriran
|