شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تحقق روابط‌عمومي ديجيتال در ايران؛ شايد، وقتي ديگر
چهارشنبه، 13 بهمن 1400 - 15:48 کد خبر:48792
با توجه به اين كه در سال هاي اخير تلاش هاي نه چندان كافي، براي گذر از جامعه سنتي به جامعه اطلاعاتي نظير طرح اجراي تحول اداري و برگزاري چند همايش صورت پذيرفته است ولي بايد با درك ضرورت و حساسيت تهيه و تدارك زيرساخت هاي مناسب جهت ورود به مرحله روابط‌عمومي ديجيتال ، مسئولان با همراهي و همكاري كارشناسان و متخصصان عرصه روابط‌عمومي ديجيتال ،اين گذار را سهل تر و سريع تر به انجام برسانند.


 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| منوچهر- محمد شميراني- يكي از ويژگي هاي تكنولوژي هاي نوين امروزي اين است كه منتظر بي حركتي و يا كندي هيچ جامعه اي نمي مانند و با سرعت هر چه تمام تر، به سوي ارتباط نزديك تر و ساده تر و لحظه اي تر پيش مي روند. به همين دليل است كه اگر روابط‌عمومي هاي سنتي ايران ، پوست نيندازند و سرعت كافي براي رسيدن به روابط‌عمومي ديجيتال را نداشته باشند قافيه را به مردم و مخاطبان خود خواهند باخت .

روابط‌عمومي نوين

انجمن بين‌المللي روابط‌عمومي، با توجه به ضرورت و اهميت اطلاعات در دنياي امروز، در تعريف اخير خود، روابط‌عمومي نوين را، يك روابط‌عمومي " اطلاع مدار" مي نامد و معتقد است در دنيايي كه همه ابعاد آن، به سرعت رنگ كهنگي به خود مي گيرد و با اطلاعات تازه تر همه چيز، هر لحظه نو مي شود روابط‌عمومي بايد از عملكرد و شكل اوليه و سنتي خود فاصله گرفته و با درك ضرورت هاي زمانه، اطلاع ياب، اطلاع شناس و اطلاع رسان خوبي باشد.

در اين ارتباط، براي اين كه روابط‌عمومي ها بتوانند از شكل سنتي به شكل مدرن برسند سير تحول آن ها را مي توان در سه مرحله روابط‌عمومي الكترونيك، روابط‌عمومي آنلاين و روابط‌عمومي سايبر تصوير كرد.

در روابط‌عمومي الكترونيك، اطلاع رساني از طريق راه اندازي وب سايت انجام مي شود و مخاطبان، صرفا مصرف كننده هستند و تعامل كمي وجود دارد.

در روابط‌عمومي آنلاين، امكان مشاركت كاربران فراهم شده و آنان مي توانند هم مصرف كننده و هم، توليد كننده باشند.

روابط‌عمومي سايبر، كامل ترين و جامع ترين وضعيت براي روابط‌عمومي الكترونيك است. در اين وضعيت، مخاطب در جايگاه اول اهميت قرار دارد. در اين شكل از روابط‌عمومي، هيچ نامه و انتقادي بدون پاسخ نمي ماند و كاركنان روابط‌عمومي، نه تنها در ساعات اداري، بلكه در تمام مدت شبانه روز و در تمام ايام هفته، به انجام وظايف خود مي پردازند.

در اصل بايد گفت روابط‌عمومي ديجيتال، شكل تكامل يافته روابط‌عمومي سنتي است كه هنوز، با وجود گسترش شبكه هاي اجتماعي، همچنان به دليل عدم آشنايي مديران ارشد، عدم آموزش مديران روابط‌عمومي و كاركنان آن با روابط‌عمومي ديجيتال، نتوانسته است خود را از قيد و بندهاي روابط‌عمومي سنتي رها كند.

نكته اي كه لازم است مورد توجه قرار گيرد اين است كه اگر نخواهيم و يا نتوانيم تبديل از روابط‌عمومي سنتي به ديجيتال را، در مدت زمان كوتاهي در كشورمان انجام دهيم با توجه به سرعت رشد پيشرفت هاي تكنولوژي در جهان و لزوم همراهي و هماهنگي روابط‌عمومي ايران با اين تغييرات، در مدت زمان كوتاهي، از قافله روابط‌عمومي روز جهان دور خواهيم شد.

ديجيتال شدن روابط‌عمومي

قبل از هر چيز بايد گفت راه اندازي كانال در فضاي مجازي و يا سامانه پيام كوتاه را نمي توان نشانه اي از ديجيتال شدن روابط‌عمومي دانست. روابط‌عمومي ديجيتال، نيازمند تسلط به دانش روز بوده و تركيبي از روابط‌عمومي سنتي، توليد محتوا و انتشار در رسانه هاي گروهي و شبكه هاي اجتماعي مي باشد.

براي ديجيتال شدن روابط‌عمومي ها، استفاده از:
شبكه هاي اجتماعي ، وب سايت ها و وبلاگ هاي مرتبط با موضوع فعاليت سازمان، رسانه هاي خبري آنلاين، توليد محتوا در قالب پادكست( فايل صوتي ) ، وبينار، اينفوگرافيك، موشن گرافيك، توليدات چند رسانه اي ويديو، اسلايد، كتاب الكترونيكي و استفاده از كلاب هاوس و ... لازم و ضروري است و براي تحقق آن، مي بايست از ارتباط و شبكه سازي با خبرنگاران و بلاگر ها بهره برد. در غير اين صورت و گذر نكردن از شكل سنتي به ديجيتال، بايد منتظر بروز بحران جدي در روند فعاليت روابط‌عمومي هاي كشورمان باشيم.

مشكلات تحقق ديجيتال شدن

از يك طرف، تحقق جامعه اطلاعاتي و تلاش جهاني براي رسيدن به روابط‌عمومي ديجيتال، با شدت و سرعت در حال پيگيري است و از سوي ديگر، مشكلات بسياري براي ديجيتال شدن روابط‌عمومي وجود دارد كه از بين آن، مي توان موارد زير را برشمرد:

يك، عدم اطلاع كافي مديران سازمان ها از ضرورت دستيابي به جامعه اطلاعاتي و روابط‌عمومي ديجيتال.

دو، لزوم بستر سازي و ايجاد فرهنگ متناسب با شرايط جامعه اطلاعاتي و ديجيتال.

سه، عدم وجود زيرساخت هاي مورد نياز مانند وجود و گسترش اينترنت با سرعت كافي و عدم آموزش هاي لازم به مديران و دست اندركاران شكل گيري روابط‌عمومي ديجيتال.

به هر حال، با توجه به اين كه در سال هاي اخير تلاش هاي نه چندان كافي، براي گذر از جامعه سنتي به جامعه اطلاعاتي نظير طرح اجراي تحول اداري و برگزاري چند همايش صورت پذيرفته است ولي بايد با درك ضرورت و حساسيت تهيه و تدارك زيرساخت هاي مناسب جهت ورود به مرحله روابط‌عمومي ديجيتال ، مسئولان با همراهي و همكاري كارشناسان و متخصصان عرصه روابط‌عمومي ديجيتال ،اين گذار را سهل تر و سريع تر به انجام برسانند.

 

منبع: asriran