شارا- «حجت الله ایوبی» در حالی بر کرسی مدیریت سینمایی کشور تکیه می زند که سینما طی سال های اخیر با مرارت های بسیاری در عرصه برنامه ای و رفتار مدیریتی روبه رو بوده و اهالی این عرصه بیش از هر چیز خسته از تبعیض های فرضی با عنوان برنامه در قالب های مختلف هستند.
دامنه رفتار غیرحرفه ای مدیریت سابق سینما فراتر از اهالی این حرفه بوده و فعالان حوزه رسانه و مطبوعات را نیز شامل شد.
ایجاد گعده رسانه ای - تبلیغاتی به مدد روابط عمومی کارنابلد و مبتدی سازمان سینمایی طی سال های اخیر با ترکیب نمایندگان برخی رسانه ها و سایت های خبری با ژست منتقد دولت به قصد تعریف کار و جذب منافع مالی و کارنامه سازی با رنگ و بوی هنری برای خود و چرخش ناگهانی و در عین حال تبلیغ برای مدیر پیشین تا دقیقه ۹۰(مصاحبه های اخیر مدیر پیشین سینمایی با رسانه های همسویش) با نوشتاری به ظاهر متفاوت از سالهای گذشته به نحو احسن نقش آفرینی کردند.
جالب اینکه همین گعده رسانه ای با هماهنگی روابط عمومی سازمان سینمایی که همچنان متاثر از خط کشی های فرضی دست اندرکاران سابق این سازمان بوده، عکس یادگاری - آشنایی با مدیر جدید سینمایی می گیرند و به تعبیر خود، اولین گفت وگوها را با نام و نشان خود به قصد تعریف آب و نان جدید در این دوره می گیرند.
اکنون با بسته شدن چمدان مدیریت قبلی سینما، افراد منتسب به این گعده های رسانه ای، که آمال و آرزوهای خود را «بقچه پیچ» شده می بینند، قصد دارند با ترفندهای متفاوت، خودی نشان داده و با گفتن «انا رجل»، میدان را از کف رسانه های منصف که ناجوانمردانه در دوره مدیرت قبلی سینما از دایره دید خارج شدند، بربایند.
این افراد طی دوره مدیریت قبلی سینما، معرکه گردان و مرجع پروپاگاندا برای سازمانی بودند که روابط عمومی آن ضعیف ترین کارنامه را در ارتباط گیری با اصحاب رسانه داشت.
به مدد رویکرد «یکسونگرانه» مدیریت روابط عمومی سازمان سینمایی دولت دهم، رسانه های دلسوز از قافله مواهب جا گذاشته شده، و باب «خاصه عنایت» ها به روی افرادی گشوده شد که با تز «به هر چمن که رسیدی گلی بچین برو»، سوزی بر بوستان خزان دیده سینما دمیدند.
بدون شک، ظهور و بروز چنین افرادی نیز به خودی خود امکانپذیر نیست و قد کشی این افراد معلول نگاه کوتاه نظرانه مدیری است، که پایداری خود را در گرو مجال دادن به آنان می داند.
مدیری روابط عمومی سازمانی که با فرو رفتن در لاک «سخن نگو» عافیت پیشه کرده و برای رهایی از گزند و آفت نقد، عرصه بر رسانه های باج گیر فراهم ساخت، پررنگ ترین نقش را در این پیوند دارد.
مدیری که در بزنگاه های مختلف طی دوره مدیریت قبلی سینما به جای اطلاع رسانی آگاهانه، سر بر جیب وبلاگ شخصی فرو برده، و به منبع خبری برای رسانه خاص تبدیل شد.
در دوره جدید مدیریت سینمایی دولت یازدهم، روابط عمومی سازمان سینمایی از جمله بخش های پر اهمیتی است که نیاز به باز تعریف در رویکرد و عملکرد دارد.
تبیین چارچوب صحیح اطلاع رسانی، تعامل منصفانه با رسانه های دلسوز، باج ندادن به رسانه های فرصت طلب و پرهیز از هرگونه خط کشی رسانه ای از جمله اهم مواردیست که می تواند مدنظر مدیریت جدید سینما قرار گیرد.
بدون تردید با اتخاذ این موارد، نه تنها باب نقد خیرخوانه، همواره باز می ماند بلکه فرصت برای «خوشه چین» های رسانه ای مسدود می شود.
سینما در دولت «تدبیر و امید»، دیده به طلوعی تازه دوخته و چشم به راه سحر است.
http://irna.ir/html/1392/13920605/80790565.htm
بازانتشار: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران |