شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| بیشترین رشد تعداد نصب فعال در مقایسه با سال 98 مربوط به دسته های کودک، شبیه سازی و اکشن است. دسته های تفننی و اکشن و امتیازی به ترتیب بیشترین تعداد نصب فعال را داشتند.
رشد صنعت بازیهای موبایلی، از پیامدهای همه گیری کرونا بود. خانه نشینی مردم و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشگاهی بسیاری را به بازی های موبایلی علاقمند کرد. تازه ترین گزارش کافه بازار نشان می دهد درسال گذشته 6700 بازی فروشنده در این پتلفرم فروش برنامه فعال بوده است که از این تعداد، 1730 بازی فروشنده، از عرضه کنندگان جدید بوده اند. براساس این گزارش، در سال گذشته، 4300 بازی فروشنده، علاوه بر بازی، محتوای دیجیتال هم فروخته اند.
از مجموع کل بازی های عرضه شده در این پتلفرم، فروش 3000 بازی فعال در سال 98، در سال 99 متوقف شده است که این میزان، نسبت به ریزش بازی ها در سال های گذشته کمتر بوده است. گزارش کافه بازار نشان می دهد بازی های پولی اغلب از روش پرداخت درون برنامه ای برای کسب درآمد استفاده کردند و در بازی های اکشن، این روش بیشتر مورد استفاده بوده است. سهم بازی های رایگان از فروش بیش از بازی های پولی بوده است و بازی های رایگان دریافت شده توسط کاربران، بیشتر در سته های امتیازی، معمایی و شبیه سازی بوده است. کلمات و دانستنی ها، ورزشی و اکشن، بیشتر بازی ها رایگان نبوده است.
علاقمندان به بازی بیشتر در استان های تهران، خراسان رضوی و آذربایجان غربی بازی خریده اند. اصفهان، البرز و گیلان در رتبه های بعدی خریداران بازی بوده اند. 50 درصد از خرید بازی ها در استان های تهران و خراسان رضوی انجام شده است.
بازی های دسته اکشن، بیشترین اشتراک خریدار را از بین دسته های بازی دارند. بعد از این بازی ها، مردم بیشتر بازی های رانندگانی و تفننی را خریده اند و بازی های معمایی و امتیازی، کمترین اشتراک را بین فروشنده های مختلف داشته است. در سال گذشته از 10 دسته بازی، 8 دسته در تعداد نصب فعال رشد کرده اند. بیشترین رشد تعداد نصب فعال در مقایسه با سال 98 مربوط به دسته های کودک، شبیه سازی و اکشن است. دسته های تفننی و اکشن و امتیازی به ترتیب بیشترین تعداد نصب فعال را داشتند. در سال 99، دسته کلمات و دانستنی ها بیشترین کاهش رشد در تعداد نصب فعال را داشته اند.
|