شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| نوع ارتباط هر فرد با خانواده و دوستان و همکارانش متفاوت است. درک موقعیت خود در زندگی افراد و نوع ارتباطمان با آنها و شناخت نوع روابط با آنها بسیار هائز اهمیت میباشد. مثلا حتی اگر با مدیرمان دوست صمیمی باشیم نمیتوانیم با وی در محیط کاری مانند یک دوست رفتار کنیم چرا که خارج از عرف کاری و اجتماعی میباشد.
ما در اینجا به نکاتی میپردازیم که برای همه نوع مهارت ارتباط بین فردی کاربردی باشد هرچند هر نوع رابطه نکات خاص خود را دارد و این نکات تنها نکات پایه برای تمامی روابط بین فردی هستند.
1. احترام در مهارت روابط بین فردی
یکی از اساسیترین و مهمترین پایههای هر نوع ارتباطی شناخت و رعایت احترام میباشد. حتی اگر ما با فردی ارتباط بسیار نزدیکی داشته باشیم در نهایت رعایت احترام او بسیار هائز اهمیت است. ممکن است در ابتدا رعایت نکردن احترام باعث جدایی نشود ولی در ادامه میتوان تضمین داد که روابط به سمت سردی کشیده شده و نهایتا میتواند به جدایی ختم پیدا کند. ابتدا باید افراد و چهارچوبهای آنها را بشناسیم و به آنها احترام بگذاریم.
2. شناخت تفاوتها در مهارت روابط بین فردی
نزدیک به هشت میلیارد انسان در کره زمین با سلیقهها و نظرات متفاوت و مشابه زندگی میکنند که هر یک از آنها منحصر به فرد است. مهم ترین اصل شناخت تفاوتهای بین فردی برای این است که بتوانیم با به اشتراک گذاشتن تفاوتها و بحث برد برد بین فردی با این تفاوتها به تفاهمها برسیم. چرا که ممکن است در طول زمان تفاوتهای حل نشده به جدایی ختم شود.
3. استفاده از تفاهمها در مهارت روابط بین فردی
بسیاری از افراد در نزدیکی شما و کسانی که شما با آنها ارتباط دارید دارای سلیقهها و تفکرات مشابهای هستند. با شناخت تفاهمها و سلیقههای مشابه میتوان آنها را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و آنها را بهتر و کاملتر کنید. تحقیقات نشان داده است کسانی که سلایق یکسان و مشابه دارند دوستهای بسیار صمیمی برای یکدیگر میباشند.
4. در باب عقاید و چهارچوبها
هر فردی بسته به شرایط زندگی و محیط زندگی خود دارای چهارچوبها و عقاید متفاوتی میباشد. در واقع میتوان گفت تفاوتها و تفاهمها در باب عقاید و چهارچوبها رقم میخورد. افراد ممکن است نسبت به یک موضوع یا یک اتفاق عقاید و چهارچوبهای متفاوتی داشته باشند که بسیار مهم است ما آنها را بشناسیم و از آنها عبور نکنیم و باعث اذیت آنها نشویم.
5. نگاه کردن از دید دیگران
در بحثها فارغ از اینکه حق با کیست ابتدا باید سعی کنیم اتفاقها و رخدادها را از دید طرف مقابل نیز بررسی کنیم. ممکن است یک حرف یک اتفاق برای ما مسئله سخت و پیچیدهای نباشد ولی برای فرد مقابل بسیار آزار دهنده باشد و برعکس. با نگاه کردن مسائل از دید فرد مقابل میتوانیم با ابزار بیشتری مسائل را حل کنیم.
6. درک کردن شرایط
فارغ از چهارچوبها و سلایق و علایق باید شرایط طرف مقابل را بتوانیم برای خود تحلیل کنیم و آنها را بفهمیم. ممکن است افراد بخاطر شرایطی که در آن قرار دارند پاسخهای متفاوتی به ارتباطات دهند. مانند شرایط بیماری، افسردگی، شرایط سخت مالی و... .
7. حرف زدن با یکدیگر
اگر مشکلی هست میتوانیم با رعایت احترام به طرف مقابل آن را ابراز کنیم و سعی کنیم مشکلات را برطرف کنیم. اگر نکات مثبتی در فرد مقابل است آن را بگوییم تا فرد مقابل بتواند آن را حفظ کند.
8. عذرخواهی و تشکر کردن
اگر باعث شدیم طرف مقابل ناراحت شود باید غرور خود را کنار گذاشته و از وی عذرخواهی کنیم و شرایط را برای وی توضیح دهیم و سعی در جبران آن داشته باشیم تا بتوانیم حفظ رابطه کنیم. اگر افراد باعث خرسندی ما شوند هرچند کوچک باید از آنها تشکر کنیم و این موضوع را انتقال دهیم که متوجه رفتار خوب وی شدهایم.
9. گوش دادن به یکدیگر
مهمترین اصل ارتباط گوش دادن به طرف مقابل است. ابتدا به یکدیگر گوش دهیم و سپس سعی در پاسخ باشیم. گوش دادن به حرفها و رفتارهای افراد باعث شناخت ما از آنها میگردد.
10. گذاشتن یاد بود
برای یکدیگر یادداشتهای کوتاه بگذارید. یادداشتها هرچند کوتاه میتواند به افراد این حس را بدهد که به یاد آنها هستیم. به یکدیگر هدیه بدهید. نیازی به هزینههای زیاد نیست یک شاخه گل یا یک سنجاق کوچک هم میتواند هدیههای ارزشمندی باشد به یاد همدیگر باشید. برای مراسمها تولدها و... به یاد یکدیگر باشید و با پیامی این به یاد بودن را به یکدیگر انتقال دهید.
نتیجه گیری
اینها نکات ابتدایی برای ارتباط بین فردی میباشد و همانطور که در ابتدا گفته شد هر رابطهای پیچیدگی خاص خودش را دارد که در ادامه به شناخت و نوع ارتباط روابط به طور تخصصی خواهیم پرداخت. منتظر نظرات شما هستیم.
منبع: alimirsadeghi
|