شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| سال 1400، سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها نامگذاری شده است. از منظر حرفه روابط عمومی و ارتباطات اگر بخواهیم به این شعار بپردازیم، تنها میتوان گفت که یک راه تاثیر گذار رفع موانع بر سر راه تولید، همانا توسعه روابطعمومی و ارتباطات داخلی و خارجی است.
عصر حاضر به عنوان عصر ارتباطات در برگیرنده یکسری اصول بنیادین است که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. جهان حاضر در سایه روابط عمومی و ارتباطات موثر و کارآمد است که میتواند دوام و قوام لازم و کافی را داشته باشد. اگر در روزگاران گذشته، کشور گشاییها با عملیات نظامی و جنگی اتفاق میافتاد، امروزه شاهد هستیم که تاثیر، نفوذ و قدرت نمایی در لایه های مختلف اجتماعی – سیاسی – فرهنگی و اقتصادی کشورها بیشتر مبتنی بر تکنولوژی و گسترش ارتباطات است. دقیقا کاری که امروزه فضای مجازی و پیام رسانهایی نظیر واتساپ – اینستاگرام – یوتیوب و... انجام میدهند.
رفت و آمدها، رایزنیهای چالشی، مذاکرات، چانهزنیها و نشستهای دیپلماتیک توسط مقامات مختلف کشورها نیز صدق همین ادعاست. به عبارت دیگر، برای موفق بودن در عرصه بازرگانی و تجارت و برای تحقق اهداف مربوط به رونق و جهش تولید، قطعا نیازمند توسعه ارتباطات خود در سطح داخلی و بین المللی هستیم. فرض کنید مولفه های رونق و جهش تولید عمدتا عبارت باشند از: مواد اولیه مناسب – تحولات بین المللی – قوانین و مقررات و سیاستها – بازار رقابت – مدیریت صحیح - ارتباطات و تعاملات مناسب.
ملاحظه میشود که در این میان، موضوع توسعه ارتباطات نقش مکمل و تعیین کننده ای دارد چرا که این انسانها هستند که تحقق یک هدف را رقم میزنند و در نتیجه کیفیت روابط عمومی و برقراری ارتباطات توسط انسانهاست که تعیین کننده حد و مرزهای تجاری و بازرگانی میباشد.
به بیان دیگر، برای رونق و جهش تولید اگر مواد اولیه مناسب – طرح و برنامه خوب و... داشته باشیم ولی از منظر روابط عمومی و ارتباطات، ضعیف و ناکارآمد باشیم قطعا در دنیای پر رقابت فعلی توفیقی نخواهیم داشت. این خود یک حلقه گم شده است که مدیران و مسئولان جامعه، شرکتها و سازمانها همواره از آن غافل بوده اند.
در حالیکه در کشورهای پیشرفته و شرکتهای موفق بین المللی شاهد هستیم که توجه به روابط عمومی و ارتباطات چقدر تعیین کننده و راهگشا هستند. حرفه – فن – هنر و دانش روابط عمومی و ارتباطات به ما کمک میکند تا با دیگران به یک فهم مشترک رسیده و یک رابطه و بازی برد - برد را دنبال کنیم. خسارت و ضرر و زیان در امر تولید و عدم تحقق رونق و جهش تولید وقتی حاصل میشود که ما جایگاه – نقش – اهمیت و کارکرد روابط عمومی و ارتباطات را نادیده گرفته و بدان آگاهی و باور نداشته باشیم.
امید است مدیران و مسئولان کشور و صاحبان صنایع و تولید و اشتغال آفرینی و... در سال 1400 تمرکز و توجه خود را بیش از گذشته معطوف به توسعه ارتباطات داخلی و خارجی نمایند. حقیقت آن است که یکی از راهکارهای مهم و تعیین کننده برای مانع زدایی و پشتیبانی از داستان تولید و نهایتا ایجاد رفاه و آسایش و امنیت اقتصادی برای جامعه، همانا توسعه روابط عمومی ها و ارتباطات داخلی و خارجی، مبتنی بر خرد ورزی و عقلانیت و دانایی محوری است. که فرمود: توانا بود، هر که دانا بود.
|