درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 19:57   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین
  چشم‌انداز روابط‌عمومی در ایران: امید یا چالش؟
  پایگاه و جایگاه روابط‌عمومی در ایران
  ۲۷ اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  نقش روابط‌عمومی در جهش تولید با مشارکت مردم
  بیانیه انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن
  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم
  هفت اشتباه زبان بدن
  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33972صفحه نخست » روابط عمومی بحرانچهارشنبه، 6 تیر 1397 - 04:22
جلوگیری از بحران با رصد مستمر افکار عمومی
علی فروزفر مدرس دانشگاه - همه سازمانها و ارگانها در سطوح بالاتر یعنی دولت، باید روابط عمومی ها را موظف کنند تا مستمر به رصد افکار عمومی بپردازند و رگ و ریشه های نارضایتی را پیدا کرده و حتی پیشنهادات بهبود بخش بدهند و به دیدگاه های مردم اهیمت داده و آرامش موجود را مستمر و دائم تلقی نکنند چرا که هر لحظه ممکن است مشکلی پیش آید و اوضاع از کنترل خارج شود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  مدیریت بحران به شرایطی تعلق دارد که رویدادها و اتفاقات پیش بینی نشده ای گریبانگیر سازمانها در اندازه ها و ابعاد مختلف می شود و می تواند هم برای شرکت و هم برای سازمانها و هم دولتها در مقیاس بزرگتر در هر نقطه ای از جهان ایجاد شود.

اصولاً از لحاظ مفهوم بحران مثالهای مختلفی می توان آورد، مثلاً اعتصابات و تظاهرات اعتراض آمیز از سوی بخشی از مردم یا حادثه طبیعی در قالب زلزله و سیل و سقوط هواپیما یا فرض کنید شرکتی تولید کننده یا عرضه کننده خدمات ممکن است یک اشکالی در تولید یا عرضه محصول یا خدماتش ایجاد بشود که واکنش وسیعی در افکار عمومی بر انگیزد یا ممکن است درمسیر عادی تولید و عرضه ی محصولات به صورت ناگهانی موانعی ایجاد شود ،مثل تحریم ها و مشکل تامین مواد اولیه و مادی و مواردی از این قبیل و برای بحران ها مثال های زیادی میتوان عنوان کرد که در شرایط مختلف ایجاد می شوند.

اما مساله اصلی که باید در این رابطه مورد توجه قرار گیرد مفهوم مدیریت بحران است. در واقع نوعی مدیریتی پاسخ و واکنش مدیریتی برنامه ریزی شده به موقعیتهای بالقوه است.

استاد فروزفر با تاکید به اینکه گاهی باید با تعریفی از مدیریت بحران مواجه شویم که عبارت است از کاهش هزینه ها و زیانها که در شرایط پیش بینی نشده پیش می آید و به طور خلاصه باید گفت: برآمدن از پس رویدادهای و شرایط پیش بینی نشده است .

موضوع دیگری که باید به آن توجه شود دامنه بحران است که بعضی اوقات فقط در محدوده محلی کوچک است و گاهی فراگیر تر است که اگر بحرانهایی که جنبه محلی دارند و نقطه آغاز بحران های بزرگ را نشان می دهند خوب مدیریت نشوند به سرعت میت واند دامنه ملی و فراگیر تر پیدا کند.

مساله مهم دیگر رصد کردن مستمر افکار عمومی است. متاسفانه بسیاری از سازمانها توجهی به این موضوع ندارند و تلاشی در جهت رصد افکارعمومی و یافتن نوع داوری مردم در باره رویدادهای مختلف و فرایندهای گوناگون ندارند. به همین دلیل است که اگر دورانی از این بی توجهی به افکار عمومی سپری شود سر از جایی دیگری باز می کند مانند دمل چرکی ایجاد بحران کرده و تاثیر گذار است.

لذا روابط عمومی ها باید بطور مستمر افکار عمومی، نوع داوری و احساسات مردم را رصد کنند و نسبت به رد ابی مسائل مختلف بویژه مسائلی که به سازمان خودشان مربوط می شود راهکارهایی پیدا کرده و برنامه ریزی داشته باشند.

کلاً برنامه ریزی برای مدیریت بحران به دو شکل صورت می گیرد، یکی به شکل واکنشی و دیگر کنشی است.مدیریت کنشی بحران زمانی است که قبل از اینکه اساساً بحرانی به وجود آید برنامه جامع و مدون برای روز مبادا و مواردی که احتمالً روی خواهد داد را از ابعاد مختلف طراحی کنیم. به همین دلیل گفته می شود بحران ها در سطوح مختلف باید از طریق تشکیل ستاد مقابله با بحران مدیریت شوند و اگر مدیریت کنشی در پیش گرفته شود در صورتی که بحران اتفاق بیفتند بهتر می توان مدیریت و کنترل کرد.

در رابطه با نوع دوم مدیریت بحران که به آن اشاره داشت با عنوان مدیریت واکنشی باید گفت: این نوع مدیریت زمانی رخ می دهد که اگر از قبل برنامه ای وجود نداشته باشد قطعا مدیریت های واکنشی نیز پاسخگوی شرایط پیش آمده نخواهد بود.

بنابراین به نظر من اینکه همه سازمانها و ارگانها در سطوح بالاتر یعنی دولت، باید روابط عمومی ها را موظف کنند تا مستمر به رصد افکار عمومی بپردازند و رگ و ریشه های نارضایتی را پیدا کرده و حتی پیشنهادات بهبود بخش بدهند و به دیدگاه های مردم اهیمت داده و آرامش موجود را مستمر و دائم تلقی نکنند چرا که هر لحظه ممکن است مشکلی پیش آید و اوضاع از کنترل خارج شود.

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ۷ اصل حمایتی در روابط


  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد