شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سالهاست از ساختار و جایگاه روابط عمومی ها سخن گفته می شود ، سالهاست هزاران فارغ التحصیل رشته روابط عمومی وارد بازار نیروی انسانی کشور می شوند اینک همگان به این اصل رسیده اند که "روابط عمومی، هنر است " و کارگزاران روابط عمومی، با هنرمندی رابطه یک سویه سازمان و مخاطبین را به جاده رابطه دو سویه سوق می دهند.
هر چند در این مسیر در برخی نهادها و صنایع، روابط عمومی و اهمیت آن پذیرفته شده اما هنوز صنایعی در کشور هستند، اهمیت این هنر را درک نکرده اند.
صنعت بیمه در ایران بالغ بر 80 سال قدمت دارد. در این صنعت شعار این است بیمه خریدنی نیست بلکه فروختنی است.
برای فروش خدمات شما به ابزار نیاز داری، فن روابط عمومی و سنجش نیاز مشتری.
ماجرا از همین جا آغاز می گردد که طی این 80 سال جایگاه روابط عمومی در چارت سازمانی صنعت بیمه تبیین نشده است. در یک جا مسئول دفتر مدیرعامل متصدی روابط عمومی است و در یکجا روابط عمومی از کثرت نیرو در حالت خمودگی است.
هنوز جایگاه ستادی روابط عمومی در شرکتهای بیمه استاندارد سازی نشده است. یعنی الگوی مشخصی نیست که مدیر مافوق روابط عمومی کیست؟ مدیرعامل یا برخی معاونت ها! البته استثنائاتی وجود دارند که آن هم سرچشمه از کاریزما و قدرت خود مدیر روابط عمومی می گیرد.
تا اینجا مطلب ذکر مصیبت بود و بقول معروف طرح مشکلات، چه باید کرد و راهکار برون رفت از این حالت چیست؟
چند پیشنهاد عملیاتی پیش روی صنعت بیمه وجود دارد:
1- تدوین آیین نامه مستقل درباره تبلیغات و روابط عمومی در صنعت بیمه توسط شورای عالی بیمه
2- ابلاغ چارت سازمانی و تشکیلاتی روابط عمومی شرکت بیمه از سوی بیمه مرکزی بنحوی که همه شرکت ها مدیر مافوق مدیر روابط عمومی مدیرعامل باشد
3- ایجاد سازوکار برای فعالیت در بخش روابط عمومی صنعت بیمه بدین معنا که مدیر یا کارکنان باید دارای چه ویژگی و تحصیلاتی باشند.
دقیقا مانند مدیران فنی دیگر بخشهای صنعت بیمه که کاملا تخصصی منصوب می شوند .
روابط عمومی در صنعت بیمه، بعلت آنکه حجم مراجعات مردمی به شرکت بیمه بالاست می تواند نقطه قوت یا پاشنه آشیل شرکت باشد.
پاسخگویی، تولید محتوای اطلاع رسانیT ایجاد بستر مناسب عرضه خدمات سه عنصری هستند که یک روابط عمومی شرکت بیمه باید داشته باشد و بجای خلاصه کردن امور روابط عمومی به بحث " تبلیغات" گامی فراتر از آن بعنوان حلقه وصل درون و برون سازمان بردارد.
|