درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 16:43   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX
  نوآورترین شرکت‌های جهان در سال 2024
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25722صفحه نخست » روابط عمومی ایرانییکشنبه، 14 شهریور 1395 - 08:04
نقش های نوین روابط عمومی در سازمان های توسعه یافته
مهدی انگورج مدیر ارتباطات و امور مشتریان سازمان مدیریت صنعتی - سازمان‌ها باید روابط عمومی را جزئی از شغل مدیران عملیاتی قرار دهند. مدیران عملیاتی برای موفقیت کارکردهای روابط عمومی اهمیت زیادی قائلند؛ به‌ویژه اگر بتوانند پیامدهای اقدامات خود را از نظر روابط عمومی شناسایی کنند، نسبت به نگرانی‌های گروه‌های بیرونی حساس باشند و بدانند که در چه زمانی باید از کمک خبرگان روابط عمومی استفاده کنند.
  

چکیده
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی نهادی ارتباطی متعلق به جامعه مدرن است که در کشورهای توسعه یافته صنعتی، جایگاه مطلوب خود را یافته است اما در کشورهای توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته، این ساختار بیشتر تقلیدی و گرفتار پراکنده کاری و امور روزمره شده است.


روابط عمومی  ها به دلیل جایگاه استراتژیک و بنیادین خود یاری رسان سازمان ها در همگامی با پیشرفت و تحولات جهانی هستند، و به عنوان نهادی پویا در سازمان هیچ گاه سکون و تعطیلی ندارند.


حیات سازمان مستلزم فعالیت مستمر روابط عمومی است و بدون این نهاد زنده و پویا، سازمان در کسب و کار خود موفق و اثربخش نخواهد بود.


آن چه حایز اهمیت است، ماهیت غیر مادی وظایف و مسؤلیت های روابط عمومی است که مبتنی بر فرهنگ، جامعه، گروه ها، باورها و اندیشه ها است و با تمامی واحدهای سازمان در ارتباط است.


روابط عمومی در کشور ما نیاز به توسعه همه جانبه و تعالی دارد تا سازمان های ایرانی بتوانند به رقابت با همتایان بین المللی خود بیندیشند. امروزه هر سازمانی در سطح جهان دارای روابط عمومی توانمندی است. این امر نشانگر اهمیت جایگاه و نقش راهبردی روابط عمومی در زندگی فردی و اجتماعی افراد سازمان هاست. روابط عمومی چشم بینا و گوش شنوا و قلب تپنده سازمان است که بدون آن حیات سازمانی مختل می شود.


کلمات کلیدی: روابط عمومی، جایگاه روابط عمومی, مسئولیت های روابط عمومی

مقدمه
روابط عمومی، مرکز ارتباطی و اطلاعاتی سازمان و یکی از مبانی توسعه سازمانی است. سازمان به عنوان سیستمی اجتماعی از طریق روابط عمومی به جامعه؛ رسانه ها؛ مدیران و راهبران دیگر سازمان ها و نهادها معرفی می شود؛ بازخوردها را تجزیه و تحلیل می کند؛ کامیابی ها و ناکامی ها را مورد بررسی قرار می دهد و ممکن است در عرصه های رقابت، صحنه های بین المللی را تجربه کند.


توجه به جایگاه روابط عمومی، التفات به حجم وسیعی از مخاطبان و اهمیت قائل شدن به پاسخگویی و باور به کار گروهی و مشارکتی است که با نگرش سازمان یافته تطابق دارد.


از نقش های عمده روابط عمومی در سازمان، می توان به اطلاع رسانی، تبلیغات و برقراری ارتباط دو سویه بین ذینفعان و مدیریت سازمان اشاره کرد. علاوه بر این، روابط عمومی در سازمان های برتر، نقش های جدیدی را به عهده گرفته است که در ذیل به آن خواهیم پرداخت:


الف) اعتبارسازی برای سازمان
سازمان ها به طور نسبی از اعتبار و حیثیت اجتماعی برخوردارند، با این همه یکی از عوامل جلب و جذب مشتریان جدید و کسب مزیت رقابتی برای سازمان، ارتقاء اعتبار و نام سازمان است. این اعتبار اجتماعی ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلف برون و درون سازمانی نقصان یابد. بر این اساس، مهم ترین نقش روابط عمومی حفظ حیثیت و اعتبار سازمان و همچنین اعتبارسازی جدید متناسب با شرایط و ویژگی های سازمان است.


دومین نکته بیان و تبلیغ اقدامات اثربخش انجام گرفته در سازمان است. روابط عمومی از طریق تهیه خبر و ارسال خبرهای تولیدی به رسانه های جمعی این مهم را انجام می دهد و گاه نیز به واسطه دعوت از خبرنگاران در همایش ها.


نکته بعدی برقراری روابط درون سازمانی و برون سازمان است که به سه بخش سازمان و رسانه ها، سازمان و مراجعه کنندگان و کارکنان ومدیران سازمان تقسیم می شود. هشتمین عامل آماده نمودن اذهان عمومی در اجرای طرح ها و برنامه ها و نهایتا آخرین عامل اساسی سخنگویی سازمان است.


به طور کلی مکانیزم هایی همچون: دیدن نتایج فعالیت های سازمان از طریق نظرخواهی مستمر، آشکار کردن نتایج فعالیت از طریق رواج تبلیغات سازنده و علمی و مشخص کردن میزان تاثیرگذاری تولیدات سازمان بر افراد جامعه و ارتباط نزدیک با ارباب رجوع که در کاهش و ارتقای اعتبار سازمان بسیار موثر است، می باشد.

ب) آینده نگری
هدف از آینده نگری، محاسبه یا پیش بینی برخی از رویدادها یا شرایط آتی است. آینده نگری مدیر را یاری می کند تا شرایط آینده را به خوبی بشناسد و برای مشکلاتی که در راهند، چاره اندیشی کند. به بیان دیگر، هدف اصلی آینده نگری، کسب آگاهی درباره رخدادهای نامعلومی است که احتمالا در آینده روی خواهد داد. بدین منظور، جایگاهی که در آن می توان در این زمینه سرمایه گذاری کرد، روابط عمومی است.


با توجه به تحولات سریع و متنوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در محیط بیرونی سازمان رخ می دهد، لازم است در درون سازمان، مکانیزمی طراحی شود که بتوان به موقع تحولات را پیش بینی و راهبرد مناسبی برای مدیریت بر محیط تدوین کرد. به طور کلی روابط عمومی در نقش «آینده نگری» لازم است در زمینه هایی چون کسب آگاهی درباره حوادث نامعلوم که روی خواهد داد، تحلیل اطلاعات محیطی در زمینه های مختلف، پیش بینی های اندیشمندانه درباره تحولات محیط و اثرات آن بر سازمان، تقویت برنامه نویسی برای آینده، انتخاب آینده مطلوب و درپی آن آینده سازی برای سازمان فعالیت داشته باشد.

ج) مقابله با بحران
هر سازمانی در دوره فعالیت خود دچار بحران های مختلفی می شود که مدیریت بر بحران های سازمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نقش روابط عمومی، زمینه سازی برای به کارگیری همه ظرفیت ها و توانمندی های موجود سازمان برای حل بحران است.


کسانی که با سازمان یا خدمات و محصولات سازمان در ارتباط هستند و همچنین کسانی که در درون سازمان مشغول به کار می باشند طبیعتاً ممکن است با سوء برداشت هایی از عملکرد سازمان مواجه شوند.

قطعاً در یک چنین مواقعی روابط عمومی موظف است به رفع سوء تفاهم اقدام کند. راه رفع سوء تفاهم «پاسخگویی» و مسیر صحیح انجام آن رسانه های جمعی و رسانه های داخلی سازمان است.


پاسخگویی به انتقادات وشبهات مطرحه در رسانه ها، جامعه و درون سازمان درباره عملکرد سازمان است. قدم بعدی بررسی بازخورد اقدامات و فعالیت های سازمان در جامعه و درون سازمان و انتقال آن به مدیران و ایجاد رضایت در کسانی است که به نوعی با سازمان در ارتباطند.


ایجاد رضایت در سازمان به همکاری تمامی بخش های سازمان بستگی دارد و اگر واحدهای سازمان وظایف خود را به درستی انجام ندهند روابط عمومی به تنهایی قادر به ایجاد رضایت در ذینفعان و کارکنان نخواهد بود. اما نکته بعدی جلب همکاری ذینفعان مفید برای سازمان است که از طریق درج آگهی در رسانه های جمعی و در نظر گرفتن امتیازاتی برای کسانی که درارتقای سازمان همکاری می کنند، صورت می‌پذیرد.

د) فرهنگ سازی
هدف فرهنگ سازی، تقویت احساس هویت در اعضای سازمان است؛ طوری که نسبت به باورها و ارزش ها ایجاد تعهد کند. ارزش ها موجب تقویت و ثبات هر چه بیشتر سازمان می شوند و افراد تازه کار را با علت وجودی فعالیت و رویدادهای سازمان آشنا می کنند.


روابط عمومی از طریق مدیریت نهادی می کوشد تا خود نمونه ای از ارزش های سازمانی باشد و با فعالیت های خاص خود ارزش ها را به اثبات برساند و کارکنان روابط عمومی باید توجه داشته باشند که هر نوع عمل یا گفتاری بر فرهنگ و ارزش های سازمان اثر می گذارد.


روابط عمومی برای عملی کردن نقش فرهنگ سازی، لازم است در زمینه های زیر کوشا باشد:
۱- ارزش آفرینی با تقویت ارزش های فرهنگی مطلوب و تضعیف ویژگی های نامطلوب
۲- ایجاد انسجام فرهنگی میان کارکنان به منظور ساختن فرهنگ مشترک سازمانی
۳- ایجاد هویت فرهنگی در سازمان به نحوی که تمامی کارکنان به عضویت در آن مفتخر باشند.
۴- نهادینه کردن فرهنگ سازمانی از طریق اجرای صحیح سیاست ها و برنامه های سازمان

روابط عمومی در سازمان ها دارای نقش های بسیار زیادی هستند که فقط به اهم آن اشاره شد و مجموعه این فعالیت ها به عنوان پل ارتباطی بین درون و برون سازمان است.

ه) مسئولیت اجتماعی سازمان
نقش روابط عمومی در موضوعی مانند حمایت از محیط زیست چیست؟ مسئولیت اجتماعی سازمانی باید یکپارچه، پایدار و نظام‌مند باشد. متخصصان توصیه می‌کنند که در اولین گام باید یک بررسی جامع و ارزیابی زیست‌محیطی از تمام جوانب فعالیت‌های شرکت صورت پذیرد و در مرحله دوم نیاز به مدیریت پاکسازی آلودگی‌ها و رفع نقایص زیست محیطی در قالب تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام شود. روابط عمومی ابتدا باید تمام اقدامات مثبت زیست محیطی را که شرکت تاکنون انجام داده، جست‌وجو کند و در گفتمان «یک شهروند خوب» اطلاع‌رسانی کند. همچنین روابط عمومی باید همیشه یک طرح مدیریت بحران در صورت انتقادات مربوط به محیط زیست داشته باشد؛ طرحی که چگونه بحران به وقوع پیوسته است نه اینکه صرفا از خود دفاع کند.

عوامل موثر بر توسعه جایگاه روابط عمومی
از مهمترین عواملی که جایگاه سازمان را در میان افکار عمومی جامعه تقویت می کند، وجود روابط عمومی منسجم و توانمند است. روابط سازمان با مخاطبان خود در دو سطح ارزیابی می شود که عبارتند از:
نخست، توجه به افکار عمومی جامعه ای که سازمان در آن فعالیت می کند.
دوم، توجه دادن افکار عمومی به سمت فعالیت های سازمان.


مدیریت موفق و کارا در سازمان بنا بر ملاحظات متفاوتی به شکل گیری روابط عمومی در آن سازمان و جایگاه ویژه آن اهمیت زیادی می دهد و این ملاحظات در وظایف روابط عمومی نهفته است:


• روابط عمومی در دیدگاه بسیاری از متخصصان تلاش آگاهانه برنامه ریزی شده و مستمر برای ایجاد و حفظ حسن تفاهم میان یک سازمان و عموم افراد جامعه است.
• پذیرش این واقعیت ضروریست که هنر روابط عمومی اعمال مدیریتی است که دیدگاه جامعه را مورد سنجش و ارزشیابی قرار می دهد و عملکرد سازمان خود را با مصلحت جمعی و وجدان اجتماعی منطبق می کند.


• روابط عمومی در یک دیدگاه تخصصی نوعی مدیریت با عملکردی آگاهانه، پیوسته و برنامه ریزی شده است که شکل گیری افکار عمومی منطبق با سیاست های سازمان را رسالت اصلی خود می داند و بر اساس آن میان ارکان مختلف سازمان و افکار عمومی حسن تفاهم ایجاد می کند.


• سیاستگذاری به منظور انعکاس اهداف سازمان و برقراری ارتباط میان مردم، نخبگان و رسانه ها با سازمان و همچنین اطلاع رسانی درباره عملکرد سازمان، ضرورت وجودی روابط عمومی در کنار مدیریت سازمان را توجیه می کند و همه این موارد صرف نظر از سایر وظایف روابط عمومی در حوزه های تبلیغات، امور فرهنگی، نمایشگاه ها و ... است که البته نباید آن ها را نادیده گرفت و در هر سازمان متناسب با سیاست های سازمان طراحی و اجرا می شود.


آنچه که مورد اشاره قرار گرفت بخشی از وظایف و جایگاه روابط عمومی سازمان به شمار می رود. بنابراین موفقیت و تضمین عملکرد روابط عمومی در این چارچوب نیازمند صیانت از اهداف روابط عمومی است و این مهم با شیوه های گوناگون تحقق می یابد:


1- مدیریت قوی و کارامد در روابط عمومی: که جهت گیری های بدنه کارشناسی را به سمت استفاده بهینه از نیروی کار متخصص سوق داده و در جهت استفاده بهینه، آن را هدایت می کنند.


شناخت الگوی مدیریت قوی در سازمان و همچنین در روابط عمومی از نکات قابل توجهی است که روابط عمومی را به نگین درخشان در قلب سازمان تبدیل کرده و در نهایت منجر به شکوفایی سازمان می شود.


2- تقویت بدنه کارشناسی: روابط عمومی باید بتواند به درستی از امکانات و شرایط محیطی درون سازمانی و برون سازمانی بهره برداری کند، موقعیت ها را تشخیص دهد و در جهت حل مسایل سازمان تلاش کند، همه این ها مستلزم بدنه کارشناسی قوی و مطمئن است که اساسا با وجود نیروهای متخصص و کارآمد روابط عمومی امکانپذیر است.
3- برنامه ریزی و تدوین راهکارهای اثربخش: تردیدی نیست که سازمان با هدف تغییر و مشارکت عمومی شیوه های مختلفی را پیش رو دارد. برای فهماندن ضرورت توجه به این عوامل به مخاطبان باید با بکارگیری نوعی سیاست اطلاع رسانی اجماع عمومی را در جهت همراهی با این عوامل سوق داد که از آن به فرهنگ سازی تعبیر می شود. به عبارتی دیگر باید تدابیری اتخاذ کرد که روح خدمت و همکاری جای خودکامگی و زور را بگیرد و برای همیشه این نوع اندیشه ها را تقویت کند. غیر از این عوامل هر گونه اتخاذ روش و خط مشی برای پیشبرد اهداف روابط عمومی و تثبیت جایگاه آن مستلزم برنامه ریزی و تدوین راهکارهای مناسب در جهت توسعه بهینه روابط عمومی است.


4- ایده پردازی و خلاقیت: روابط عمومی محلی است برای طرح ایده های جدید و فکرهای سازنده، خلاقیت و به روزرسانی فعالیت ها. از مقتضیات این مهم آن است که این باور در سازمان به وجود آید و مورد حمایت و هدایت بالاترین مقام سازمان قرار گیرد. بنابراین ضرورت وجودی جایگاه سازمانی روابط عمومی را هم تراز با مدیریت های ارشد سازمان توجیه می کند.

5- استفاده از جدیدترین تکنولوژی های ارتباطی و اطلاع رسانی: بدیهی است در سال های اخیر تحولات شگرف و پیشرفته ای در حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی ایجاد شده است. متناسب با این پیشرفت ها، سرعت انتشار اخبار و اطلاعات شتاب فزاینده ای داشته است. شبکه های خبری و اطلاع رسانی و مخاطبان- در هر یک از سطوح اجتماعی- از سویی دیگر همواره بر سرعت انتشار اطلاعات یا سرعت دسترسی به اخبار تاکید دارند. اطلاع رسانی که از وظایف اصلی رسانه ها بوده است، با رشد فزاینده تکنولوژی، به عنوان یک فعالیت جنبی یا تخصصی توسط همه افراد با آگاهی ها و دانش های متفاوت انجام می شود. همه این ها توجه روابط عمومی یا به عبارت دیگر مدیریت سازمان را به این نکته جلب می کند که در عرصه رقابت اطلاع رسانی تلاش فزاینده جهت حفظ جایگاه روابط عمومی و سازمان ضروری است.

نتیجه گیری
سازمان‌ها باید روابط عمومی را جزئی از شغل مدیران عملیاتی قرار دهند. مدیران عملیاتی برای موفقیت کارکردهای روابط عمومی اهمیت زیادی قائلند؛ به‌ویژه اگر بتوانند پیامدهای اقدامات خود را از نظر روابط عمومی شناسایی کنند، نسبت به نگرانی‌های گروه‌های بیرونی حساس باشند و بدانند که در چه زمانی باید از کمک خبرگان روابط عمومی استفاده کنند.


امروزه در اغلب کشورهای صنعتی و پیشرفته روابط عمومی به موازات سایر ارکان مهم یک سازمان از غالب یک واحد کوچک سازمانی خارج شده و به عنوان مجموعه ای از افراد، جایگاه ها و تخصص ها، با برنامه ریزی قوی و منسجم وظایف خود را انجام می دهد. در حالی که بسیاری از ساختارهای اداری، روابط عمومی به عنوان یک واحد سازمانی فرعی اداری یا خدماتی منظور شده که در این صورت نمی تواند نقش موثری ایفا کند. بنابراین مهمترین نقش ایفا شده توسط روابط عمومی همواره در سازمان هایی بوده است که روابط عمومی آن سازمان جایگاه والایی حتی پس از عالی ترین مقام سازمان داشته است.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
علی محمدی
| 1402/2/29 - 20:47 |     0     0     |
بسیار عالی بود


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد