شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- معمولاً شما علاقمند به دانستن نظرات دیگران در مورد خود و کسب و کارتان هستید. به عنوان کسب و کاری کوچک، پایش شهرت آنلاین حائز اهمیت است. کسب اعتماد مشتریان میتواند رونق یا ناکامی کسب و کار شما را رقم بزند.
بررسیهای مثبت و بازاریابی کلامی معادل اعتماد است و اکثر افراد از سایتهای آنلاین برای بررسی کسب و کار یا کسب نظر دوستان و آشنایان گله دارند. برای کسب و کار شما ضروری است که آنچه که مشتریان درباره آن میگویند را پایش کند به گونهای که بتواند بررسیهای مثبت را ترویج داده و درصدد جبران نظرات منفی برآید.
اگرچه پایش گفتههای افراد در مورد کسب و کار شما به نظر دشوار میآید، اما ابزارهای رایگان یا کمهزینهای برای کمک به شما در پایش شهرت آنلاین وجود دارد.
۱- گوگل آلرت (Google Alerts ) یا هشدارهای گوگل
گوگل آلرت را میتوان جستجوی سفارشی گوگل دانست که هنگامی که مطالب جدید مرتبط با کلمات کلیدی که مشخص کردهاید اضافه شد، به شما خبر دهد. این سرویس به جستجو و جمعآوری اطلاعات از صفحات وب مرتبط، وبلاگها، جستجوها یا مقالات موجود در شبکه گوگل میپردازد.
راهاندازی گوگل آلرت رایگان است و میتوان در چند مرحله این کار را انجام داد. کافی است اصطلاحات جستجو را که میخواهید در رابطه با آن به شما هشدار بدهد را وارد کنید، نوع نتایجی که میخواهید گوگل به شما بفرستد را انتخاب کنید و سپس مشخص کنید که هرچند وقت یک بار میخواهید هشدارها را دریافت کنید و این هشدارها باید کجا به شما ارائه شود.
۲- Naymz
Naymz ابزاری است که به شما در ردیابی و مدیریت نفوذ اجتماعیتان کمک میکند و ارتباط نزدیکی با شهرت آنلاینتان دارد. هرچه نفوذ اجتماعی شما بیشتر باشد، میزان شهرتتان مثبتتر است.
RepScore در واقع برنامه Naymz است که نفوذ آنلاین شما در شبکههای مختلف اجتماعی و در مقایسه نسبی با سایر اعضاء مشخص میکند. این برنامه به ارزیابی تفکر همسالانتان نسبت به شما میپردازد و همچنین مشخص میکند که سایرین به شما گوش میکنند و با شما تعامل دارند یا خیر و شما را به عنوان یک تاثیرگذار ارزشمند و منحصر به فرد خواهد ساخت. بدین صورت که این برنامه امتیازی بین یک تا ۹۹ به شما میدهد و سطح نفوذ شما را به عنوان یک سازنده، موسس، عضو ارشد یا عضو نخبه در مقایسه با سایر اعضای Naymz رتبهبندی میکند.
۳- Yext
Yext سایتی مفید برای زمانی است که بخواهید فهرستهی آنلاین خود را در موقعیتی مدیریتی نموده و سایتهایی (مانند صفحات زرد یا Yelp) را برای اطمینان از صحت اطلاعات ارسال شده بررسی کنید.
ابزار PowerListings به شما نرخ خطای اطلاعات ارسالی، جایی که خطا رخ داده و جاهایی که اطلاعات مربوط به کسب و کار شما اصلاً در آن نیامده را میگوید و بنابراین میتوانید آن را اصلاح کنید و اطمینان حاصل کنید که مشتریان ابزاری برای رسیدن به شما در اختیار دارند. شما باید نام کسب و کارتان، شماره تلفن، آدرس و کد پستی را وارد کرده و این برنامه تمام فهرستهای محلی را جستجو کرده و به بررسی سایتها در پایگاه داده خود میپردازد.
۴- Hootsuite
Hootsuite ابزار مدیریت رسانه اجتماعی است که به شما امکان حفظ انواع شبکههای رسانه اجتماعیتان را در یک محل خواهد داد. شما قادر به برنامهریزی پیامهای آینده، گوش کردن و تعامل با فالوورهایتان هستید و میتوانید تحلیلهای رسانه اجتماعی را به منظور مشاهده نحوه درک محتوا و بهبود در مواردی که مورد نیاز است مشاهده کنید.
شما میتوانیدبه سه پروفایل اجتماعی، زمانبندی پیامها و دریافت گزارش تحلیلی مبنا به رایگان متصل شوید. با وجود این، اگر مایل به به روز رسانی باشید به ازای پرداخت ماهیانه ۱۰ دلار، Hootsuite Pro به شما قابلیت اتصال به ۵۰ پروفایل اجتماعی، زمانبندی پیامها به صورت کلی و دریافت گزارشهای تحلیلی ارتقا یافته را خواهد دا
۵- Reputology
به ازای حدود ۲۵ دلار در ماه، Reputology سایتی است که تحلیلهای مربوط به مدیریت خدمات مشتری را فراهم آورده و به شما ایمیلهای حساس زمانی را در مورد هریک از تجربیات منفی مشتری ارسال خواهد کرد. این برنامه، خلاصه گزارشی از بازخوردهای مشتری را ارائه میکند که در پاسخ سریع به مشتریان و شناسایی حوزههای بهبود کسب و کار کمک خواهد کرد. همچنین تلفیق این برنامه با Hootsuite و سایر ابزارهای مدیریت رسانه ای امکانپذیر است.
۶- جعبه جستجوی شکایت (Complaint Search Box)
جعبه جستجوی شکایت که توسط Go Fish Digital ایجاد شده، وبسایتی را برای انجام جستجوی تخصصی گوگل در بیش از ۴۰ وبسایت شکایت تنظیم نموده است. این روشی آسان و سریع برای انجام جستجوهای رایگان روزانه در حصول اطمینان از عدم تجربیات منفی مشتریان در رابطه با شما یا برندتان است.
۷- Bonus Tools
در حالی که تمام ابزار ذکر شده میتواند به شما در مدیریت شهرت آنلاینتان کمک کند، گاهی اوقات نگهداشت روزانه شهرت آنلاین میتواند به سادگی جستجوی نامتان در گوگل یا یک سایت رسانه اجتماعی باشد.
سعی کنید از طریق هشتگ با برند خود ارتباط برقرار کنید و فالوورها و مشتریانتان را نیز به استفاده از آن ترغیب کنید. این کار به شما امکان جستجو حتی زمانی که پایش برند را انجام نداده باشید، خواهد داد.
ترجمه: دریک آنلاین
|