شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- 23 سپتامبر 2008 در تاریخ فناوری اطلاعات یک روز به یاد ماندنی است چراکه برای اولین بار از نسخه 1.0 اندروید رونمایی شد. اقدامی که سرآغاز تحولی عظیم در حوزه روابط عمومی بود. این سیستم عامل نتیجه تلاشی بود که از سال 2003 آغاز شد. در سال 2005 نتیجه کار به حدی پیش رفته بود که شرکت گوگل اندروید را خرید و تا سال 2007 توانست اولین نسخه بتای آن را عرضه کند.
پدیده های عصر اپلیکیشن ها
جهان با اندروید وارد عصر اپلیکیشن ها یا نرم افزارهای کاربردی شد. اپلیکیشن ها با چند پدیده دیگر همراه شدند که یکی موبایل و دیگری اینترنت پر سرعت بود. در واقع این دو پدیده به همراه اندروید می توانستند از تلفن همراه ابزاری ارتباطی بسازند که روابط عمومی به صورت عینی در آن تجلی کند.
مخاطرات اپلیکیشن ها
اگرچه شاید در این شرایط حضور بدافزارهای مخرب رو به فزونی گرفتند و مشکلات زیادی را از نظر امنیتی برای کاربران اپلیکیشن ها ایجاد کردند، اما ساختار قوی نرم افزارهای کاربردی که به وسیله آنتی ویروس ها محافظت می شدند باعث شدند که کاربران بتوانند به سطح قابل توجه اعتماد نسبت به این ابزارها برسند و روابط عمومی نیز در این مصاف بتواند از امکانات گسترده ای که فراتر از اطلاع رسانی و اطلاع گیری است بهره مند شود و خدمات خود را فراتر از جنبه های ارتباطی گسترش دهد.
گیر انداختن مخاطبان
اپلیکیشن ها بر خلاف دنیای وب فضاهایی را ایجاد می کردند که یک گرداننده بتواند مخاطب خود را برای لحظاتی که اپلیکیشن در حال فعالیت است در حوزه اطلاعی خودش نگه دارد. به عبارت دیگر وقتی اپلیکیشن روابط عمومی یک سازمان در دستگاه یک کاربر باز شود، آن شخص مانند وب این امکان را ندارد که همزمان کارهای دیگری نیز انجام دهد. بنابراین کاربرد در فضایی قرار می گیرد که صرفا در چارچوب خدمت دهنده محاط شده است.
کلیدی به نام خلاقیت
از طرف دیگر این ابزارها به شدت متکثر هستند. فضایی لایتناهی که صرفا به خلاقیت نیاز دارد تا بتواند در عرصه های مختلف امکانات گسترده ای را در اختیار مخاطبان قرار دهد و از آن رو که در اینترنت رخ می دهد، نه تنها اطلاع رسانی و اطلاع گیری را انجام می دهد، بلکه خدمات مدنی که روز به روز در سطح جامعه گسترش می یابد در این ابزارها قابل ارائه است. به عبارت دیگر پیشخوان روابط عمومی تبدیل به پیشخوان خدمت رسانی به مخاطبان و مشتریان سازمان می شود و این یکی از بزرگترین اتفاقاتی است که تا کنون در جهان روابط عمومی اتفاق افتاده است.
به روز بودن اپلیکیشن ها
به روز بودن اپلیکیشن ها موضوع دیگری است که دقیقا متناسب با ذات و ماهیت روابط عمومی است. چراکه اگرچه شاید تبلیغات بتواند با تکرار یک موضوع واحد، آن را در اندیشه مخاطبان زنده نگه دارد اما روابط عمومی همیشه با چیزهای جدید سر و کار دارد و آنقدر حرف جدید و جذاب می زند که افراد (رهبران فکری) آن را در مجامع مختلف طرح کنند؛ این چیزی است که می توان آن را یکی از اهداف روابط عمومی دانست.
ارزیابی روابط عمومی اپلیکیشن
از همه مهمتر این است که اپلیکیشن ها توسط ابزارهای مختلف قابل ارزیابی هستند. یعنی شما می توانید به ابزارهایی دسترسی داشته باشید که کیفیت خدمات روابط عمومی تان را بسنجید و در صدد بهبود آن برآیید. به عنوان مثال گوگل ابزاری به نام WALT را در وب سایت GitHUB عرضه کرده است که می توانید با استفاده از آن سرعت تاچ یا عمل نرم افزار کاربردی تان را ارزیابی کنید. این اپلیکیشن ها اگرچه هزینه هایی برای روابط عمومی ها دارند، اما در عین حال می توانند نتایجی ملموس را به آنها بدهند که در نتیجه روابط عمومی بتواند توجیه مناسبی برای هزینه کرد در این خصوص به مدیران سازمان ارائه دهد.
فرصت های روابط عمومی در ایران
با این حساب طبیعی است که روابط عمومی ها بخواهند به سمت بهره گیری از این امکان جدید روابط عمومی اینترنتی حرکت کنند. در ایران نیز شرکت های زیادی هستند که طراحی و توسعه اپلیکیشن ها را با قیمت های متفاوت انجام می دهند که می توان با صرف هزینه های متعارف خدمات جدیدی را به مخاطبان روابط عمومی ارائه کرد. در حال حاضر این رقم از 500 هزار تومان تا 60 میلیون تومان است که بسته به نوع برنامه متغییر است.
علاوه بر این نرم افزارهایی با عنوان APP Maker نیز هستند که در سطح ابتدایی نرم افزارهای کاربردی را طراحی می کنند اما روابط عمومی را در طراحی با محدودیت هایی روبرو می کنند. در نتیجه بهتر است که از برنامه نویسان استفاده شود.
نتیجه گیری
به طور خلاصه باید گفت که در سال های آینده جریان روابط عمومی به سمت بهره گیری از اپلیکیشن ها به پیش خواهد رفت. اینترنت که تا امروز بیشتر یک فضای اطلاع رسانی بوده است تبدیل به ابزاری برای انجام فعالیت های مختلف مردم خواهد شد. بنابراین توجه به اپلیکیشن ها و به ویژه اپلیکیشن هایی که کارکرد مشخص و منحصر به فردی دارند یکی از مسائل بسیار مهم در آینده خواهد شد.
در این مصاف روابط عمومی هایی که زودتر وارد این عرصه شوند و سعی کنند مدام اپلیکیشن های خودشان را بر اساس نیازهای مخاطبان سازمان بهینه سازی کنند، می توانند در رقابت گوی سبقت را بربایند.
|