درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 04:26   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22207صفحه نخست » فناوری نو و هوش مصنوعیجمعه، 6 فروردین 1395 - 08:23
شرایط جدید روابط عمومی در فضای مجازی
اینترنت تاثیر به سزایی بر جهان روابط عمومی دارد. تکنولوژی جدید سطح، راهکارها و شیوه های روابط عمومی را ارتقا داده است. اینترنت این اجازه را به مردم داده تا سریع تر از هر رسانه دیگری، به اطلاعات به صورت گسترده دسترسی داشته باشند هر چند این دنیای همیشه در دسترس به برخی اطلاعات اشتباه، امکان منتقل شدن را داده است.
  

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اینترنت تاثیر به سزایی بر جهان روابط عمومی دارد. تکنولوژی جدید سطح، راهکارها و شیوه های روابط عمومی را ارتقا داده است. اینترنت این اجازه را به مردم داده تا سریع تر از هر رسانه دیگری، به اطلاعات به صورت گسترده دسترسی داشته باشند هر چند این دنیای همیشه در دسترس به برخی اطلاعات اشتباه، امکان منتقل شدن را داده است.

 

حوزه روابط عمومی، قبل از آن که شبکه جهانی وب (World Wide Web) پا به عرصه وجود بگذارد، و حتی پیش از بوجود آمدن اینترنت، وجود داشت. با این حال، با اطمینان می توان گفت که دنیای دیجیتال همه آن چه که اساتید روابط عمومی در دهه های گذشته انجام داده بودند را در بر دارد، و حتی آن را به نواحی که قبلا ناشناخته بودند گسترش می دهد. در حال حاضر حتی کوچک ترین فروشگاه های محلی و خانوادگی (mom & pop store) نیز می توانند به طور رایگان یا بسیار کم هزینه به مخاطبان خود در سراسر جهان دسترسی داشته باشد.

 

ولی چرا این چنین است؟ در سطح پایه، دلیل آن که روابط عمومی به صورت آنلاین به خوبی کار می کند چیست؟ درک این پدیده می تواند به شما کمک کند که بهتر بتوانید بر روی تلاش های روابط عمومی خود به صورت آنلاین و فراتر از آن تمرکز نمائید. در اینجا برخی از دلایل آن که چرا شکل آنلاین به خوبی کار می کند مورد بررسی قرار می گیرد.

 

1. همه کس همه چیز را دوست دارد
پتانسیل برای مخاطبان شما بسیار بالاست، همانطور که در بالا گفته شد. شما می توانید در اتاق نشیمن خود در ایندیانا بنشینید و اقلام خود را به کسی که در ایتالیا و یا آفریقای جنوبی زندگی می کند بفروشید. فراتر از آن، این توانایی وجود دارد که افرادی که واقعا کالای شما را دوست دارند را بیابید.


به عنوان مثال، شما می توانید مجسمه ناشناخته شیطان پین بال (pinball figurines)‌ مربوط به دهه 1960 را بفروش برسانید. نه تنها شما می توانید مشتریانی که عاشق آن مجسمه هستند را پیدا کنید، بلکه می توانید آنها را از هر گوشه دنیا بیابید. شما همچنین این شانس را دارید که این فروش را به طرفداران شیطان پین بال و یا حتی کسانی که عاشق نوستالژی دهه1960 هستند نیز انجام دهید.


هر کسی در وب چیزی را دوست دارد و برخی احتمالا به دنبال فروش "چیزی" در هر ظرفیتی هستند. چنین طرفدارانی همچنین مایل به صحبت با دیگر افراد به صورت آنلاین هستند.

 

2. ارتباط از طریق مسنجر (ارتباط فوری)
دلیل دیگر برای آن که که چرا روابط عمومی بسیار قوی است، علاقه افراد به گفتگو و صحبت در مورد کالاهایی است که دوست دارند. شما می توانید چیزی را به کسی در ایسلند بفروشید و زمانی که او در مورد مجسمه در وبلاگ خود (با نام طرفداران شیطان پین بال) پست هایی بگذارد، شما قادر خواهید بود از سرتاسر کره زمین سفارش دریافت نمائید. فقط از آن ها بخواهید در مورد آن که کالای مورد بحث چطور است، صحبت نمایند!


شما همچنین می توانید با استفاده از دکمه های (Facebook this!) و (Tweet this!) در صفحه پرداخت خود سود ببرید. به این ترتیب بلافاصله پس از خرید چیزی توسط مشتری، او می تواند به دوستان و خویشاوندانش درباره آن توضیح دهد. به عبارت ساده تر، ارائه این گزینه به تلاش های روابط عمومی شما چنان شانسی برای موفقیت تان می دهد که هرگز نمی توانید تصور آن را بکنید.

 

3. ترجمه به آفلاین
چقدر عجیب، روابط عمومی آنلاین به راحتی می تواند به برنامه های تبلیغاتی آفلاین شما کمک نماید. مهم نیست که شما زندگی می کنید و یا کار کسب و کار شما کجاست، مردم در اطراف شما به صورت آنلاین هستند. آن ها احتمالا حتی در وب سایت ها و یا گروه های فیس بوک در مورد جامعه محلی صحبت می نمایند. اگر شما آن ها را مشاهده کنید و با آن ها صحبت نمائید، آن ها به احتمال زیاد زمانی که شما آفلاین هستید نیز برای دیدن شما می آیند.

 

با کار پشت سر هم، روابط عمومی آنلاین و آفلاین می توانند تعداد بسیار بیشتر مخاطب را در اختیار شما بگذارند، حتی اگر برنامه های تبلیغاتی شما عمدتا بر روی نوحامی محلی تان متمرکز شده باشد. کسانی که هم محلی شما هستند، راحت تر به سیستم تبلیغاتی آفلاین شما دسترسی دارند، به علاوه آن ها به راحتی می توانند آنلاین شده و نسبت به تبلیغ کار و کالای شما در بین دوستان و آشنایان خود در سرتاسر دنیا اقدام نمایند. جمع آوری همه آن ها با هم در یک صفحه فیس بوک و یا انجمن ارسال پیام همه را دو هم نگه داشته و سبب ماندن تجارت شما در ذهن شان خواهد شد.


شرایط جدید روابط عمومی در فضای مجازی
اینترنت و به ویژه محیط ارتباطات شبکه ای گسترده با بی نهایت های مشخص اکوسیستم جدیدی برای کسب و کارهای امروز آفریده است. ما می بینیم که شرکت های مختلف اینکه رتبه شان در الکسا یا موتورهای جستجو بالاتر باشد دارند رقابت می کنند.


حوزه جدیدی در روابط عمومی با نام سئو پی آر شکل گرفته است. چراکه موتورهای جستجو می توانند جستجوی راحت تر مخاطبان را به طور راحت برای صاحبان صنایع فراهم کنند و علاوه بر آن هزینه تبلیغات شان را پایین تر می آورند. محیط اینترنت، فضایی هوشمند است با گستره ای از ارتباطات بی شمار و ظرفیت مشارکت بی نهایت و ویژگی که اینترنت و فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی دارند این است که مذاکرات در این گونه رسانه ها همه با هم است. یعنی ما پیش تر در وب یک، یک نفر تولید محتوا می کرد و مدیری آن را تایید می کرد و خیل عظیمی از مخاطبان آن را می خواندند. اما در وب دو که شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی جزئی از وب دو هستند به این شکل نیست. همین کار روح روابط عمومی در فضای مجازی است که اگر مدیران روابط عمومی آن را به خوبی درک کنند می توانند از پتانسیل های اینترنت به نفع فعالیت های روابط عمومی استفاده کنند.


روابط عمومی در فضای مجازی شرایطی را ایجاد می کنند که در آن این مردم هستند که همه تولید محتوا می کنند و همه آنها می خوانند و با استفاده از خرد جمعی فضای مجازی اداره می شود. انواع مخاطبان سازمان اعم از مصرف کنندگان، سرمایه گذاران، سهامداران، رقبا و همه این ها را می توانیم به


ویژگی های رسانه های دیجیتال
1. سرعت و وسعت دامنه انتشار: روابط عمومی ها طیف وسیعی از مخاطبان را شناسایی کرده و سعی در تولید محتوا برای آنها می کنند. بسیاری از این محتواها زمان دارند و باید به موقع به دست مخاطبان برسند و بنابراین رسانه دیجیتال می تواند در این مورد بسیار موثر باشد. همچنین با استفاده از این رسانه می توان افراد زیادی را تحت پوشش اطلاع رسانی قرار داد.


2. بستر نشر آسان (اینترنت/ تکثیر استمپری): اینترنت در ایران دسترسی خوب و نفوذ مناسبی دارد. بنابراین شما می توانید مطمئن باشید که بخش عمده مخاطبان شما در اینترنت پیدا می شوند. برای بخش دیگر نیز بای به فکر کانال های دیگر باشید.


3. تنوع و حجم بالای محتوا (نرم افزارهای چند رسانه ای حاوی چند صد جلد کتاب، چند ده ساعت فیلم و صوت با قابلیت جستجو و .../ بازی های رایانه ای): در رسانه های دیجیتال حجم محتوای شما کمتر اهمیت پیدا می کند. کسانی که بخواهند می توانند به حجم بسیار بالایی از داده ها از طریق این بسترها دسترسی پیدا کنند.


4. جذابیت و تعاملی بودن محصولات (بازی های رایانه ای/ اجتماعات مجازی): یکی از ویژگی های جهان دیجیتال و شبکه تعاملی بودن آن است. در واقع رسانه های دیجیتال در مقابل رسانه یکه گوی تلویزیون ظاهر شدند و توانستند به سرعت جایگاه خوبی برای خود پیدا کنند. مخاطبان شما در این رسانه ها صرفا شنونده نیستند و گاهی اوقات شما باید به صدای آنها گوش دهید.


5. بدون مرز بودن ارتباطات: هیچ محدودیتی برای روابط عمومی برای دسترسی وجود ندارد. حتی در مکان هایی که سیم تلفن نرفته است، امواج ماهواره ای موبایل می توانند پیام شما را برای مخاطبان منتقل کنند.


6. کم هزینه بودن تولید و دسترسی: روابط عمومی به راحتی می تواند محتوایی را با کمترین هزینه تولید کند و آن را با کمترین هزینه منتشر نماید. امروز فیلمبرداری، ضبط صدا، تایپ متن، هزینه های سرسام آور گذشته را ندارد. روابط عمومی می تواند به راحتی هر نوع داده ای را تولید کرده و به وسیله رسانه اجتماعی منتقل نماید.


7. طیف وسیع و متنوع مخاطبین: مخاطبان در فضای دیجیتال گاهی بسیار بیشتر از مخاطبان واقعی شما می شوند. بدین ترتیب شما می توانید با این طیف گسترده به منظور تحت تاثیر قرار دادن آنها و ساخت برند از طریق رسانه های اجتماعی روبرو شوید.


رسانه های دیجیتال مورد استفاده در روابط عمومی
1. نرم افزارهای رایانه ای (نرم افزارهای رسانه ای / نرم افزارهای چند رسانه ای): روابط عمومی از طیف گسترده ای از نرم افزارها بهره مند می شود. متاسفانه در زبان فارسی این نرم افزارها محدود هستند و به دلیل عدم توانایی غالب کارگزاران روابط عمومی در استفاده از زبان انگلیسی و پولی بودن این نرم افزارها، روابط عمومی های ایران از تعداد محدودی از نرم افزارها بهره مند می شوند.


2. بازی های رایانه ای (بازیهای آفلاین/ بازی های آنلاین/ بازی های موبایل /بازی های تحت شبکه): مقوله بازی ها در روابط عمومی های دنیا یکی از بحث های تخصصی هستند و برخی از روابط عمومی ها با استفاده از برنامه نویسان برای ترویج محصولات و خدمات خود بازی هایی را می نویسند و به طور رایگان در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. این بخش نیز در ایران کمتر مورد عنایت قرار گرفته است.


3. اینترنت (پایگاه های اینترنتی و سرویس های مختلف همچون اجتماعات مجازی/ گروه های اینترنتی/ گفتگوی اینترنتی): این حوزه از روابط عمومی که به نام روابط عمومی اینترنتی شناخته می شود، جزو حوزه های فعال روابط عمومی ایران است و در عین حال به دلیل پیشرفت های نو به نو در این عرصه و عدم روزآمدهای زبان فارسی، همچنان در این عرصه گام ها به کندی برداشته می شوند.


4. هنرهای دیجیتال (سینمای دیجیتال/ گرافیک رایانه ای/ نقاشی دیجیتال/ تئاتر دیجیتال/ موسیقی دیجیتال ): بحث های هنری دیجیتال نیز در روابط عمومی های دنیا مطرح هستند. در بسیاری از روابط عمومی های سازمان های بزرگ نیز برنامه هایی برای بهره گیری از این پتانسیل ها وجود دارند.


5. تلفن همراه و سرویس های مختلف آن (پیامک/ پیام چند رسانه ای / و... ): شاید اگر ایمیلی ناشناس به شما ارسال شود آن را نخوانید اما هیچ کس پیامک ناخوانده ای را در موبایل خود باقی نمی گذارد و همین امر باعث شده که فناوری موبایل یکی از بهترین ابزارها برای روابط عمومی ها قلمداد شود. روابط عمومی های ایران از پنل های اس ام اس برای ارسال متون کوتاه خود استفاده می کنند.


تاثیر طرح‌های دیجیتال روی روابط عمومی

تاکنون طرح‌های دیجیتال حضور خود را در زمینه‌های متعددی به اثبات رسانده‌اند، زمینه‌هایی نظیر تبلیغات و بازاریابی، چاپ و روابط عمومی، بعلاوه، تاثیر این گونه طرح‌ها در سایر زمینه‌ها، نظیر رفتار مشتری نیز مشهود و محسوس می‌باشد. در هر زمینه، حین تلاش برای درک و دریافت قابلیت‌های سریع‌الظهور دنیای دیجیتال، فعالان با چالش‌های خاص و فرصت‌های پیش بینی نشده‌ای مواجه می‌باشند.

در روزهای آغازین ظهور و معرفی این گونه از طرح‌ها، بسیاری از فعالان پیرامون حوزه فعالیت و مزایای دنیای دیجیتال، به ویژه برای مشتریان، تردید داشتند. با این حال، با ظهور تعداد بالا و روز افزون مشتریانی که به صورت مداوم و هرچه بیشتر وقت خود را برای بررسی سکوهای متعدد دیجیتال صرف می‌کنند، تردید اولیه مذکور جای خود را به تحسین جهانی داده است.

رابط طلسم کننده
جهت فهم سیطره طلسم‌آمیز دنیای دیجیتال، شاید به شکلی خیلی ساده نیاز داشته باشیم که انقلاب تلفن هوشمند را در نظر بگیریم که سرتاسر جهان، به ویژه نسل‌های جوان را شیفته و اسیر خود کرده است. کمتر جوانی را می‌توان یافت که تلفن همراه داشته باشد و به صورت مجازی و آنلاین، 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته را مجذوب دنیای دیجیتال نباشد. در حالی که نسل‌های مسن‌تر برای انجام کارها پای به میدان گذاشته و کارها را حضوراً نجام می دادند، نسل جوان هوشمندانه فقط از انگشتان خود برای رزرو کردن، خرید، بررسی و دیدن قفسه‌ها استفاده می‌کند و این کار را خیلی ساده و به صورت آنلاین انجام می‌دهد. در این فرآیند، نه تنها نسل جوان انرژی خود را ذخیره می‌کند، بلکه با انجام تمامی خریدها به صورت آنلاین، ذخیره انرژی بیشتری را تضمین می‌کند.

عجیب نیست که دنیای مجازی از طریق گوگل، یوتیوب، فیس بوک، لینکدین، توئیتر، وبلاگ‌ها، ویدئو وبلاگ‌ها و سایر کانال‌های دیجتال برای دنیای واقعی چالشی جدی را ایجاد کرده است. اغلب برندهای داخلی و بین اللملی که با واقعیت مجازی فراگیر روبرو می‌باشند، به ناگزیر گامی برای محسوس سازی حضور در آسمان مجازی را آغاز کرده‌اند. با در نظر گرفتن اقدامات و رفتارهای بی‌امان برندها و همچنین مشتریان، سران و پشگامان تبلیغات، صنعت چاپ و روابط عمومی اختصاص مقادیری بسیار بیشتری از بودجه خود به دنیای مجازی را آغاز کرده‌اند.

با در نظر گرفتن اولویت و برتری دنیای دیجیتال در زندگی روزانه، نیروهای پرسابقه و کاردان روابط عمومی مجبور شده‌اند که با توجه به رابط آنلاین و بازاریابی دیجیتال، به تغییر در قابلیت‌های دنیای مجازی اذعان نمایند. بازاریابان دریافته‌اند که مخاطبان هدف سنتی، خیلی سریع‌تر و فقط با صرف بخشی از هزینه‌های بازاریابی سنتی پیشین قابل دستیابی هستند. علاوه بر موضوع مذکور، تاثیر و کارآمدی کمپین‌های خاص را نیز می‌توان از طریق ابزارهای بازاریابی آنلاین افزایش داد. این امر به بازاریابان کمک می‌کند تا برای بیشینه سازی بودجه‌های بازاریابی به شکلی موثرتر از بهترین ابزارها ستفاده کنند- مزایا و امکاناتی که بازاریابی سنتی فاقد آنها بود.

همانند یک موج و باد بسیار قوی و مخالف، تمامی بازارهای جهانی و فروش در بسیاری از بخش‌ها افول و رکود داشته‌اند، مشتریان اقداماتی در جهت کاهش هزینه را تحمیل نموده‌اند تا تضمین نمایند که هر کمپین ارزش پولی بیشتری را برایشان در بر خواهد داشت. اینجا همان جایی است که بازاریابی دیجیتال حضور خود را از طریق ابزارهای مقرون به صرفه نظیر بازاریابی موتور جستجو، بازاریابی رسانه اجتماعی، بهینه‌سازی موتور جستجو و تحلیل‌های رسانه اجتماعی و ... محسوس و برجسته می‌نماید. اما جهت بهره‌گیری مثبت از دنیای دیجیتال، شرکت‌ها باید نخست دشواری‌های دنیای دیجیتال و خطرات استفاده بدون شناخت کامل از این سکو را بدانند. شناخت مناسب از استراتژی‌های مفید می‌توانند تضمین نمایند که مشتریان ارزش کامل را از طریق طرح‌های بازاریابی دیجیتال دریافت می‌کنند.

در حالی که شبکه جهانی کنونی شبکه شماره 2 نامیده می‌شود، نمونه قبلی شبکه شماره 1 نامیده می‌شد. در حالی که شبکه پیشین فقط یک نسخه صرفاً خواندنی بود، شبکه شماره 2 یک رابط خواندنی-نوشتنی است که بسیار محبوب و فراگیر است.

به ویژه، علیرغم این که بازاریابی دیجیتال در سطحی گسترده بازاریابی اینترنت‌محور را ارائه می‌نماید، این امر می‌تواند شامل مسیرهای غیراینترنتی نظیر مسیرهای موجود در فضای تلفن همراه (پیامک و ام‌ام‌اس)، مراجعه مجدد، آهنگ انتظار تلفن همراه، تبلیغات روی نمایشگرها، بازاریابی رسانه اجتماعی، کتاب‌های الکترونیکی، بازی‌های الکترونیکی و سایر صورت‌های رسانه دیجیتال باشد. در میان دامنه گسترده‌ای از گزینه‌ها، اهمیت دستگاه‌های تلفن همراه باید در نظر گرفته شود. جستجوها و گفتگوها در فضای تلفن همراه به همراه بهینه‌سازی این دستگاه، برخی از مسیرها و کانال‌های اصلی هستند که از طریق آنها مشتریان اطلاعاتی پیرامون کالاهایی که در پی خرید آنها هستند، را حاصل می‌کنند. در واقع، مشتریان مدرن به دستگاه‌های تلفن همراه وابسته هستند، که با توجه به این دستگاه‌ها، بازاریابان دیجیتال و استراتژی‌های روابط عمومی باید با استراتژی‌های بازاریابی ویژه تلفن همراه انطباق یابند.

وقتی که اصطلاح «رسانه اجتماعی» مد نظر است، بسیاری از افراد واژه «رسانه» را به عنوان یک عامل مهم در نظر می‌گیرند، اما این واژه «اجتماعی» است که در این اصطلاح حائز اهمیت است، چرا که جنبه اجتماعی اصطلاح مذکور است که مردم را به تعامل بدون مانع با یکدیگر تشویق و ترغیب می‌کند. با در نظر گرفتن این مسئله، محتوا هم به نوبه خود حائز اهمیت می‌باشد. بسیاری از مشتریان که از توانایی ارتباط در هر زمانی از روز یا شب برخوردارند، از به اشتراک گذاشتن نظرات خود پیرامون کالاها و خدمات متعدد راضی و خشنود هستند.

تغییر رفتار مشتری
تغییرات اساسی در رفتار مشتری و تعامل مستقیم با برندها پیش از ظهور شبکه شماره دو محقق نشده بود. اگرچه از ابعاد متعدد این مسئله خوب است، اما شرکت‌ها باید پیرامون نحوه مدیریت ارتباطات آنلاین با ذینفعان، شامل مشتریان هشیار باشند، افرادی که هم اکنون نه تنها از قدرت و تاثیر برخوردارند، بعلاوه آنها می‌توانند گستاخ و مخرب هم باشند.

با ظهور شبکه شماره 2، الگوهای رفتار مشتریان هم تغییر یافته است. متعاقباً، استراتژی‌های جدید و پیام‌هایی با تمرکز بیشتر باید توسط بازاریابان برندها تدوین و تولید شوند، استراتژی‌هایی که سریع‌تر اجرا شده و نتیجه می‌دهنند، حتی اگر تاثیرگذاری و کارایی آنها به میزان کارآمدی و اثربخشی پیام‌های بازاریابی سنتی دراز مدت نباشد.

با توجه به الگوهای متغیر رفتارهای مشتریان در سطح جهان، شرکت‌ها مجبورند تا روش های جدیدی را ابداع کنند و از این طریق پیرامون تمایلات و انتظارات متغیر مشتریان به روز و مطلع باقی بمانند. به علاوه، مشتریان صنعت روابط عمومی نیز انتظارات بیشتری از مراکز مشاوره روابط عمومی دارند و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی مورد انتظار آنان است که بخشی از عناصر قابل ارائه اصلی/محوری هستند و بدون هزینه اضافی تحویل و اجرا می‌شوند. لذا، شرکت‌ها و موسسات روابط عمومی و تیم‌های شان در حال افزایش شتاب خود برای رسیدن به سرعت بالای دنیای دیجیتال هستند تا از این راه استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال قوی و موثری را تهیه و تدوین نمایند که انتظارات مشتریان صنعت روابط عمومی را برآورده می‌سازند.

در زمینه ورود به دنیای دیجیتال الزامی است که در زمان تهیه و تدوین استراتژی‌های روابط عمومی، تفاوت در رفتار مشتریان عصر کنونی رسانه دیجیتال مد نظر قرار بگیرند، مشتریانی که متفاوت از مشتری نسل اول اینترنت می‌باشند. اگرچه مشتریان نسل پیشین نسبت به مشاوره و توصیه ناخواسته بسیار محتاطانه عمل می‌کردند، اما علاقه‌مندان به رسانه اجتماعی به توصیه‌های ارائه شده از طرف آشنایان آنلاین یا حتی افراد کاملاً غریبه‌ای اعتماد می‌کنند که روی شبکه صحبت می‌کنند. چون بخش اعظم خریدهای مشتریان امروزی به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، خریدهایی حتی بیش از میزان خریدهای سنتی پیشین، امروزه خریداران بیشتر مایل هستند تا نظرات خود درباره یک محصول یا خدمات را به اشتراک بگذارند.

شاید این نکته قابل ذکر باشد که بازاریابی در عصر پیش از اینترنت نسل دوم، در سطحی بالا تک‌بعدی بود و به ندرت پیامی توسط این نوع از بازاریابی ارسال می‌شد. بازاریابان رسانه اجتماعی باید از طریق بازاریابی دیجیتال که دو بعدی می‌باشد مکالمات و مباحثی را با مشتریان خود آغاز کرده و به ایجاد روابط بپردازند. این فرآیند دوطرفه به برندها کمک می‌کند تا به صورت معمول با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند، و در همین زمان پیام‌های خود را منتشر ساخته و پنداشت‌ها/ دیدگاه‌ها و ترجیحات مشتریان خود را نیز بشناسند. جمع‌آوری این اطلاعات به صورت عمده به برندها در زمینه بهبود و افزایش پیشنهادات و آگاهی از تغییر سلایق و رویه‌های مشتریان کمک می‌کند.

با در نظر گرفتن شبکه شماره 2، محتواسازان هم اکنون از فرصت‌های بیشتری برای نمایش مهارت‌های شان برخوردارند. اما نکته منفی این موضوع برای برندها این است که با ظهور وبلاگ‌ها و لوگوهای ویدئویی، مشتریان نیز از فرصت‌های بیشتری برای نشان دادن تنفرها (یا دوست داشتن‌های) خود جهت به زحمت انداختن برندهای هدف برخوردار هستند.

نظرات مخالف و مخرب مشتریان، مشتریانی که از امکان و قابلیت دستیابی جهانی رسانه اجتماعی برخوردار هستند، می‌تواند سریع منتشر شده و ظرف یک شب برای برند مربوطه بحران‌سازی کنند. در چنین شرایطی، نقش محتواآفرینان خوب بسیار حیاتی و حائز اهمیت است. اما استخدام محتواساز عالی همیشه یک مشکل و چالش بوده است، به ویژه بدین دلیل که مهارت‌های خوب نوشتن ممکن است که در دوره بحران، بازاریابی دیجیتال چندان موثر و مفید واقع نشود. برای کنترل و فرونشاندن یک بحران، محتواآفرینان باید از دانشی کامل پیرامون یک زمینه گسترده برخوردار باشند، به ویژه به صورت علمی و تجربی که کمتر زمانبر بوده و از رسوایی برند پیشگیری می‌کند. بدین صورت است که میسر ساختن امکان دستیابی به پیروزی در نیمی از نبرد مقابله با بحران بر عهده نویسندگان محتوای خوب می‌باشد.


تقسیم‌بندی و تعیین هدف
فارغ از محتوا، موضوع دیگری که بسیار حائز اهمیت است، بهینه‌سازی نرخ تبدیل است. این امر به معنای فرآیند افزایش تعداد بازدیدکنندگان از سایت است که در پایان، بازدیدهای صورت گرفته به خرید کالا یا خلق مشتری بدل می‌شود. جهت دستیابی به تبدیلات بیشتر، لازم است که به شکلی جامع و به وسیله تغییرات ایجاد شده از طریق آزمون تقسیم‌بندی، کاربران شناخته و درک شوند. بدین روش، بازاریابان دیجیتال می‌توانند به شکلی بهتر نوع سایت یا صفحه ورودی‌ای را بشناسند که سبب دستیابی به تبدیل‌های بیشتر می‌شود. اگرچه این امر کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما در پایان همین مسئله به افزایش فروش منتهی می شود.

تقسیم‌بندی هم عاملی دیگر است که باید جدی گرفته شود. این امر از طریق هدف‌گذاری بازارهای منتخب، در هر دو بخش تجارت به تجارت و تجارت به مشتری میسر می‌شود.

مفهوم مهم دیگر در هدف‌گذاری دیجیتال، بازاریابی از طریق عوامل تاثیرگذار است که در آن گره‌های مهمی در چارچوب ارتباطات مرتبط مشخص می‌شوند که به آنها «عوامل تاثیرگذار» گفته می‌شود. این کار از طریق تبلیغات پولی یا از طریق نرم افزار مدیریت روابط اجتماعی پیچیده مشتریان قابل انجام است (که ممکن است تبلیغات روی فیسبوک را شامل بشود). در چنین مواردی، می‌توان استراتژی‌های منتخب جذب را برای عوامل تاثیرگذار تهیه و تدوین کرد.

استراتژیست‌های روابط عمومی و فعالان بازاریابی دیجیتال که با فضای رقابتی روزافزون در بازار دیجیتال جهانی مواجه هستند، باید بازاریابی دیجیتال کشش و همچینین بازاریابی فشار را مورد استفاده قرار دهند. بازاریابی دیجیتال کشش نوعی از بازاریابی است که مشتریان در آن به دنبال محتوای بازاریابی هستند، اما بازاریابی دیجیتال فشار به معنی نوعی از بازاریابی است که چیزی یکسان را ارسال می‌کند، بدون آن که پذیرنده خواهان موضوع و مسئله ارسالی باشد. به خاطر داشته باشید که بازاریابی فشار و کشش می‌توانند در صورت نیاز، در ترکیب با هم مورد استفاده قرار بگیرند.

تا اینجا، شاید برخی از خوانندگان از خود پرسیده باشند چرا چیزی درباره توئیتر، وبلاگ‌ها و ویدئوهای یوتیوب گفته نشده است. بدون شک، موارد مذکور در عصر دیجیتال عناصر و آیتم‌های مهم و حیاتی هستند. اما به دلیل این که موارد مذکور در سطح جهان پیش از این مطرح و شناخته شده هستند، اغلب بازاریابان دیجیتال آنقدر با ذکاوت و باهوش هستند که از این موارد استفاده می‌کنند و نیازی به ذکر آنها در این مقاله نیست.

بدین دلیل که تعداد معدودی از خوانندگان باهوش پیش از خواندن این مقاله در زمینه استراتژی‌های فوق‌الذکر تسلط کافی را داشته‌اند، شاید حالا از این مسئله مغرورانه باشند. اما دلیلی برای غرور وجود ندارد. به خاطر داشته باشید تکنولوژی‌های دیجیتال همچنان و به صورت مداوم و سریع ظهور می‌کنند، لذا هیچکس نمی‌تواند همانند گذشته راحت و آسوده بنشیند. بلکه باید به صورت مداوم در پی بررسی استراتژی‌های جدید بازاریابی بود تا بتوانیم از سایر رقبا پیشی بگیریم.

 

پیشنهادها

در گذشته روابط عمومی ها در فضای دیجیتال بیشتر بر دریافت لینک از سایت های دیگر و قرار دادن بنر تبلیغاتی برای دریافت بازدید کننده بیشتر تکیه داشتند. امروزه با توسعه رسانه های اجتماعی و تغییر ارزیابی های گوگل از سایت ها و سنجش سایت ها از طریق میزان حضور در شبکه های اجتماعی، روابط عمومی های دیجیتال نیز تغییراتی را در تاکتیک های خود برای اعلان عمومی پیام اعمال کرده اند. در این نوشتار بر آنیم که 4 تاکتیک را که امروز روابط عمومی ها، بازاریابان و خبرنگاران برای اعلان عمومی پیام هایشان می توانند مورد استفاده قرار دهند، معرفی کنیم.

1. بهره‌وری بالاتر
 نرم افزار روابط عمومی به تیم‌ها این قابلیت را می‌دهد تا تمامی پایگاه داده‌ی مخاطبین خود را در یک سیستم واحد بگنجانند، این کار به آنها امکان دسترسی و مدیریت تمامی مخاطبین رسانه‌ای، نکات و یادداشت‌های مشتریان، مطالب ارسالی و کمپین‌ها را در یک نقطه می‌دهد. از ارسال اولین مطلب تا کمپین نهایی بازگشت سرمایه، تیم‌ها می‌توانند داده و دستورالعمل مورد نیاز را در زمان مقتضی دریافت نمایند.


2. مشارکت‌های پویا و بیش فعال
با حذف تعداد بالایی از آیتم‌های مزاحم و تقاضاهای ایجاد شده توسط چندین سیستم آشفته، تیم روابط عمومی می‌تواند خود را کاملاً وقف تهیه و تدوین استراتژی‌های بزرگی کند که در راستای اهداف شرکت و مشتریان عمل خواهند نمود. این نرم افزار سبب انتقال تیم از حالت عملیات‌های اضطراری پیاپی به فضایی با تنش کمتر و با آرامش بیشتر انتقال می‌دهد، فضایی که طرح‌های سنجیده‌تر و پویاتر را به ارمغان می‌آورد.


3. روابط رسانه‌ای بهتر
به دلیل این که چرخه زندگی روابط رسانه‌ای در این سیستم دنبال می‌شود، تیم‌ها قادر خواهند بود تا مطالب تکراری و چشم بسته را حذف نمایند و ارتباطات رسانه‌ای تک به تک را ایجاد کنند که به نتیجه مفید منتهی خواهد شد. با وجود این نرم افزار تیم به شکل بهتری می‌داند که چه کسی آنچه که مقید واقع می‌شود را پوشش می‌دهد، چه مطالبی برای کدام گزارشگر مناسب است، و چگونه شرکت‌های آنها می‌توانند به تاثیرگذاران ارزش افزایی کنند.


4. گردش مالی آسان‌تر
صنعت روابط عمومی نرخ گردش مالی بالاتر، تا 30 درصد در سال را در مقایسه با گردش مالی معمولی به ارمغان می‌آورد. این امر وقتی که یکی از پرسنل، اطلاعاتی ارزشمند پیرامون یک مشتری و روابط رسانه‌ای با او را به دست می‌آورد، می‌تواند فاجعه آفرین باشد. اما نرم افزار مناسب به ثبت این ارتباطات و اطلاعات شرکت می‌پردازد، و انتقال این اطلاعات به حساب‌های مشتریان در چارچوب تیم را آسانتر می‌سازد و تاثیر گردش مالی روی مشتری را به میزان حداقلی می‌رساند.


5. کمپین‌های جامع و یکپارچه
در روزهای انجام شدن یک اقدام، یک مطلب مطبوعاتی اینجا منتشر می‌شود و یک مقاله در جایی دیگر، و بدین صورت است که مسائل از کنترل خارج می‌شوند. ما در عصر کمپین‌های جامع و چندمسیره قرار داریم، و به عقب برنخواهیم گشت. اما بدون نرم افزای که انجام برنامه‌ریزی، پیگیری، سنجش و تحلیل آیتم‌های متعدد هر کمپین را برعهده می‌گیرد، مدیریت این سطح از دشواری همیشه امری تقریباً غیرممکن خواهد بود.


6. گزارش خردمندانه
اشتباهات انسانی دست در دست پیگیری دستی داده‌ها و تهیه و ارسال گزارش‌ صورت می‌گیرد: این مسئله اجتناب ناپذیر است. اما نرم افزار روابط عمومی فقط سرعت، عمق و دقت فرآیند گزارش را افزایش نمی‌دهد، بلکه به تیم‌ها کمک می‌کند تا در رویه‌های در حال ظهور مشاهده‌پذیر شوند، و همچنین بتوانند تاکتیک‌های موثر و موانع را بشناسند. نتیجه: اختصاص بودجه هوشمندانه‌تر و کمپین‌های قویتر، همراه با بینش داده‌گرا می‌تواند سبب شکل‌گیری اقدامات بازاریابی و فروش شود.


در نهایت نکته اساسی و کلیدی در روابط عمومی که هرگز تغییر نمی کند را به خاطر داشته باشید، محتوا و کیفیت آن بالاتر از هر تکنیکی می تواند به بهبود شهرت شما در فضای آنلاین کمک کند. فضای آنلاین و رسانه های اجتماعی امروز بیش از پیش در هم تنیده شده اند و لذا بایستی با بصیرت از امکانات موجود و فرصت شناسی بسته به کسب و کار خود در کنار استفاده از تاکتیک ها، از استراتژی های مناسب برای ورود به این حوزه استفاده کنید. در صورتی که تاکتیک ها و استراتژی های همخوانی را برای ورود به کار گیرید می توانید مطمئن شوید که پیام شما به دست مخاطبان می رسد و اثربخشی مورد نیاز را از فعالیت های روابط عمومی دیجیتال خود به دست می آورید.


 منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)


 


 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد