درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403 - 16:48   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ما دقیقاً چه‌کاره‌ایم؟
  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟
  منصور شیخ‌الاسلامی مدیر حوزه مدیر روابط‌عمومی صندوق کارآفرینی امید شد
  تنزل جایگاه روابط‌عمومی: مشکلی دیرینه و فراتر از دولت‌ها
  ۲۷ اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  در روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی چه باید کرد؟
  عذرخواهی و گلایه‌های عضو باسابقه شورای روابط‌عمومی استان مازندران
  مدیرکل روابط‌عمومی‌ و امور بین الملل استانداری فارس: آموزش، پیش نیاز عملکرد مطلوب روابط عمومی‌هاست
  روز ملی روابط‌عمومی: بازگشایی پارادایم جدید روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی دیجیتال را با موفقیت با روابط‌عمومی داخلی ادغام کنیم
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20961صفحه نخست » دوشنبه، 28 دی 1394 - 06:58
بررسی برندینگ در صنایع ایران براساس 22 قانون ابدی برندسازی
قانون دهم برندسازی: قانون تابعیت
معمولا صاحبان صنایع تلاش می‌کنند که با توسعه دامنه خطوط ضمیمه خود تمامی بازار را در اختیار بگیرند،
  

قانون دهم برندسازی: قانون تابعیت

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، معمولا صاحبان صنایع تلاش می‌کنند که با توسعه دامنه خطوط ضمیمه خود تمامی بازار را در اختیار بگیرند، به‌نظر ما این حرص است و نه راه عقلانی و منطقی! تحقیقات شرکت ریس‌اند‌ریس نشان می‌دهد یک نام تجاری پیشرو حداکثر بین 40 تا 50 درصد بازار را می‌تواند در اختیار داشته باشد (البته کالا یا خدمات که معمولا در اختیار دولت است را باید انحصاری تلقی کرد که جزو این دسته محسوب نمی‌شود).با وجود این آمار برندها ناگزیر از رقابت هستند و سوال اینجاست که با این رقابت چه باید کرد؟ اول باید دید اصل رقابت برای یک شرکت خوب است یا بد؛ بهترین اتفاقی که برای کوکاکولا افتاد، به‌وجود آمدن شرکت پپسی بود! چرا؟ چون رقابت بین این دو برند باعث شد تا مردم نسبت به طبقه کولا حساس شده و به تبع آن بازار بزرگ‌تر شود.

 خوب اگر کوکاکولا می‌توانست مانع فعالیت پپسی شود چه اتفاقی می‌افتاد، آیا شرایط بهتر نبود؟ در جواب باید گفت خیر، چون اولا ماهیت رقابت را نمی‌توان از بین برد یعنی کوکاکولا در واقع بدون پپسی هم در حال رقابت با طبقه‌های دیگر مانند آب، آبمیوه و انواع نوشیدنی‌ها بود و علاوه بر آن مردم اگر ببینند در طبقه‌ای از کالا یا خدمات رقابت وجود ندارد فکر می‌کنند آن نوع کالا یا خدمات مشکلی دارد که دیگر شرکت‌ها وارد آن نمی‌شوند و بازار کوچک‌تر می‌شود.

از طرف دیگر رقابت باعث حق انتخاب و این حق انتخاب باعث گسترده‌تر شدن بازار می‌شود و این یعنی فروش بیشتر. همچنین رقابت باعث ایجاد طبقات دیگر در یک دسته از کالا یا خدمات می‌شود مثلا پپسی برای جوانان و کوکاکولا برای افراد مسن و افرادی که به اصالت اهمیت می‌دهند. ولی متاسفانه اکثر صاحبان صنایع به موضوع این‌گونه نگاه نمی‌کنند، آنها در تلاش هستند تا با هر ترفند که شده رقیب را از میدان به در کنند! آیا تاکنون با خود اندیشیده‌ایم که چرا وضع صنعت کشور بدین شکل اسفبار است، مثلا صنعت خودرو با بیش از 50 سال سابقه فعالیت هیچ حرفی برای گفتن ندارد که دلیل اصلی آن عدم رقابت است.

سال‌هاست که دولت با استفاده از اهرم تعرفه و بالا بردن آن به اسم حمایت از تولید ملی در واقع ندانسته و ناخواسته تولید ملی را نابود کرده است، درصورتی‌که با کاهش تعرفه و ایجاد رقابت، تولید‌کننده داخلی را می‌توانست قوی و توانمند و از طرف دیگر تلاش کند تا فرهنگ خرید تولید ملی را بین مردم نهادینه کند.سوال دیگر که به‌وجود می‌آید تعداد رقبا در یک طبقه کالاست، باید گفت در یک طبقه برندهای اول و دوم رقابت اصلی را دارند و برندهای 3 تا 5 معمولا در تلاشند تا سهمی از این بازار داشته باشند و مابقی برندها به دلیل عدم توانایی در رقابت و پیچیده شدن بازار که باعث سردرگمی مخاطبان می‌شود در این بازی نقش ندارند.

باز ممکن است سوال شود این برندهای ضعیف چه باید بکنند، آیا باید در شرکت خود را ببندند؟ جواب قطعا خیر است ولی راه نجات آنها در متمرکز شدن، محدود کردن دامنه فعالیت و خلق طبقه‌ای جدید در صنعت خود است. متاسفانه شرکت‌ها و کارخانه‌های داخلی کشور با این مفاهیم فاصله زیادی دارند و وسوسه گسترش بازار با خیال در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار صاحبان صنایع ما را می‌فربید که باعث ضرر و زیان این برندها و در بعضی مواقع از بین رفتن آن برند می‌شوند. اگر اینطور نیست پس چرا میهن به‌عنوان برند اول بستنی رقیبی جذاب ندارد و کاله با آن همه امکانات و سرمایه‌گذاری نمی‌تواند تهدیدی جدی برای میهن باشد؟

چون کاله با تولید بیش از 500 نوع کالا از جمله ماست، بستنی، خامه، سوسیس و کالباس و ده‌ها گروه دیگر محصول یک همه چیز تولیدکن است به عبارت دیگر میهن در ذهن مخاطبان یک بستنی فروش است ولی کاله چیست؟ نمی‌دانیم! سخن آخر، برای توسعه بازار مدیران شرکت‌ها باید نه‌تنها از ورود رقبا ناراحت نباشند که باید به آنها خوشامد نیز بگویند ولی از طرف دیگر سعی کنند با متمرکز شدن در دسته فعالیت خود طبقات متعددی را به‌وجود آورند و بازار را گسترده‌تر کنند.

 

منبع: فرصت امروز

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  ۷ اصل حمایتی در روابط


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  ایران قوی با روابط عمومی قوی


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد