درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 10:33   

هوش مصنوعی آنتروپیک به اندازه انسان‌ها متقاعدکننده است

  هوش مصنوعی آنتروپیک به اندازه انسان‌ها متقاعدکننده است


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت

  مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
  جستجوی گوگل در 10 سال آینده
  انتصاب مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
  سرپرست حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه ملی منصوب شد
  «مجتبی‌پور» جایگزین «نعمتی» در روابط‌عمومی استانداری خراسان رضوی شد
  هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان بوشهر انتخاب شدند
  سمیه‌سادات ابراهیمی مدیر‏کل‏ حوزه مدیرعامل، روابط‌عمومی و امور ‌‏بین‌الملل کانون شد
  پنج‌گانه‌ی اطلاعات: غول‌های اینترنتی در حال تغییر جهان
  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 18738صفحه نخست » دوشنبه، 30 شهریور 1394 - 11:56
تمرکز بر مثبت‌اندیشی جادو می‌کند
یک روز کاری عادی را در نظر بگیرید. طی روز ممکن است ده‌ها اتفاق خوب یا بد را تجربه کنید و این کاملا اجتناب‌ناپذیر است. اما بیشتر مردم دوست دارند بیشتر روی اتفاقات بد تمرکز کنند. بعضی هم «فقط» روی نکات منفی تمرکز می‌کنند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، یک روز کاری عادی را در نظر بگیرید. طی روز ممکن است ده‌ها اتفاق خوب یا بد را تجربه کنید و این کاملا اجتناب‌ناپذیر است. اما بیشتر مردم دوست دارند بیشتر روی اتفاقات بد تمرکز کنند. بعضی هم «فقط» روی نکات منفی تمرکز می‌کنند. یک اتفاق بد در یک لحظه روی می‌دهد، اما در همان لحظه به پایان نمی‌رسد. شما در مسیر بازگشت به خانه، با همکارتان درباره آن اتفاق صحبت می‌کنید و وقتی به خانه بازگشتید، آن را با همسرتان نیز در میان می‌گذارید. گاهی اوقات صحبت درباره یک رویداد بد، تاثیرات مثبتی دارد و باعث می‌شود احساس کنید سبک شده‌‌اید.


مثبت‌اندیشی از نظر بسیاری تنها یک شعار است. اگر کسی بیاید و به شما بگوید که طی روز کاری، تنها بر نکات مثبت تمرکز کنید، احتمالا خوشتان نمی‌آید. مردم تصور می‌کنند که تشویق کارمندان به مثبت‌اندیشی، روش مدیران کم‌تجربه برای کار کشیدن از آنها است. مثبت‌اندیشی به سبک «پولیانا» بسیاری از مردم را به یاد پوسترهای بی‌مزه‌ای می‌اندازد که روی آنها نوشته شده: لبخند بزنید! (پولیانا همان رمان مشهوری است که النور پورت آن را در سال ۱۹۱۳ نوشت. موضوع اصلی این رمان مثبت‌اندیشی است).
آنچه بیشتر مردم نمی‌دانند این است که تجربه‌ها و اتفاقات مثبت، هر چقدر کوچک هم که باشند در کاهش استرس و مشکلاتی چون سردرد یا گرفتگی عضلانی تاثیر بسزایی دارند. تمرکز بر تجربیات مثبت باعث می‌شود تا در پایان روز کاری، کاملا از کار و فشارهای ناشی از آن فاصله بگیرید.

من پس از انجام تحقیقاتی دریافتم که فکر کردن به خاطرات خوش و رویدادهای مثبت زندگی، به سلامت روح و روان شما کمک می‌کند. بنابراین بهتر است به جای مرور دائمی اتفاقات بد یا در اصطلاح «نشخوار فکری»، بنشینید و اتفاقات خوبی را که طی روز برایتان افتاده است مرور کنید، از فکر کردن به آنها لذت ببرید و این حس خوب را به دیگران هم منتقل کنید.

اما مشکل اینجا است که فکر کردن به نکات مثبت و لذت بردن از آنها در طبیعت انسان‌ها نیست. طی قرن‌ها، انسان‌ها ناچار بوده‌اند برای بقا، به رویدادهای منفی پیرامون خود توجه کنند. از سوی دیگر، طبیعت انسان به‌گونه‌ای است که رویدادهای مثبت به سرعت برایش عادی می‌شود تا حدی که حتی متوجه این پدیده‌ها نیست. اما این به این معنا نیست که هرگز نمی‌توانید از پدیده‌های مثبت لذت ببرید. یکی از روش‌های موثر برای ایجاد نشاط درونی، روش «سه چیز خوب» است که از روش‌های روانشناسی مداخله‌ای است و در درمان افسردگی‌های خفیف به‌کار گرفته می‌شود. تحقیقات نشان داده است که این روش برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی موثر بوده است اما من و همکارانم به نتایج این تحقیقات بسنده نکردیم و تصمیم گرفتیم ببینیم که آیا به‌کارگیری این روش در کاهش استرس کارمندان نیز موثر است یا خیر.

من و اعضای تیم تحقیقاتم، «وینی شن» از دانشگاه فلوریدای جنوبی، «یوجین کیم» از جورجیا تک و «آماندا کوچ» از مرکز تحقیقات منابع انسانی از پرستاران، خدمه و سایر کارکنان چند درمانگاه که از چند و چون تحقیقات ما خبر نداشتند خواستیم تا پس از پایان هر روز کاری به وب‌سایتی بروند و به سوالات یک نظرسنجی پاسخ دهند. در این نظرسنجی از آنها خواسته شده بود تا طی 5 تا 10 دقیقه درباره هر اتفاق مثبتی که طی روز افتاده بود (چه کاری و چه غیرکاری) یا هر چیزی که باعث شده بود همه چیز خوب پیش برود، بنویسند.

پاسخ‌ها هم جالب بودند و هم متنوع: «غذایی که همکارم آورده بود واقعا خوشمزه بود»، «امروز با همکاران و بیماران برخورد خوبی داشتم»، «امروز یکی از دکترها از من تعریف کرد چون در یک وضعیت اورژانسی به موقع اقدام کردم و توانستم به بیماری که تشنج کرده بود، کمک کنم».

پس از گذشت سه هفته، استرس این کارکنان و مشکلات جسمی آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت. به‌علاوه، زمانی که این افراد در محل کار بر رویدادهای مثبت تمرکز می‌کردند، در پایان ساعت کاری با آرامش بیشتری محل کار را ترک می‌کردند و در خانه نیز به مشکلات کاری خود کمتر فکر می‌کردند.

این تمرین ساده، یا همان یادآوری سه اتفاق خوب، نگرش و درک شما درباره زندگی حرفه‌ای‌تان را تغییر می‌دهد و از بازخوردهای افراد، حلقه بازخوردی ایجاد می‌شود که تاثیر آن را دوچندان می‌کند: کسانی که طی طول روز بر اتفاقات خوب تمرکز می‌کنند احتمال آنکه انرژی‌های مثبت خود را به اعضای خانواده یا دوستان نیز منتقل کنند بیشتر است. اگر با انرژی مثبت وارد خانه شوید و شادی‌هایتان را با افراد تقسیم کنید، میان شما و آنها ارتباط محکم‌تر و صمیمانه‌تری ایجاد می‌شود و در خانه استرس کمتری خواهید داشت. ما در ادامه تحقیقات خود دریافتیم که تمرکز بر رویدادهای مثبت باعث می‌شود آرام‌تر بخوابید و فردای آن روز با انرژی بیشتر و روحیه بهتری در محل کار حاضر شوید که همین تاثیرات مثبت، اتفاقات مثبت بیشتری را به دنبال خواهد داشت و این چرخه مثبت دائما تکرار خواهد شد.

یکی دیگر از تاثیرات این تمرین ساده و ارزان، افزایش خلاقیت است. احساسات مثبت، به‌ویژه احساساتی چون رضایت و لذت، تفکر خلاق و نوآوری شما را تقویت می‌کنند. رشد، توسعه سازمانی و آینده‌نگری، همه و همه از احساسات مثبت نشات می‌گیرند.

غر زدن و شکایت کردن از رئیس و همکاران در محیط کار یک امر کاملا عادی است و اگر احساس کنید کسی به حرف‌های شما توجه کرده و شما را درک کرده، درد دل کردن حتی می‌تواند مفید باشد. اما بیان احساسات منفی عواقب منفی بی‌شماری دارد. شواهدی مبنی بر اینکه بیان احساسات منفی استرس فرد را کاهش می‌دهد وجود ندارد. از طرفی، فراموش نکنید که در محیط کار، گله و شکایت‌های شما ممکن است به گوش مدیران برسد و برایتان دردسر ایجاد کند.

نمی‌توان انتظار داشت کسی در محل کار منفی‌گویی و منفی‌بافی نکند. این کاملا طبیعی است. اما تمرکز آگاهانه و عمدی بر نکات مثبت می‌تواند در زندگی شما توازن ایجاد کند. شاید شما از دیدن پوسترهای «لبخند بزنید» خوشحال نشوید اما سازمان‌ها می‌توانند محیطی فراهم کنند تا کارکنان، نکات مثبت زندگی حرفه‌ای خود را پیدا کنند و آن را با سایرین نیز در میان بگذارند. می‌توانید همین فردا جلسه‌ای تشکیل دهید و از کارمندان خود بخواهید اتفاقات خوب و تجربیات مثبتی را که طی هفته برایشان پیش آمده با شما در میان بگذارند. بهتر است گاهی به «خوب‌ها» توجه کنید نه به چیزهایی که باید بهتر شوند. بر اتفاقات خوب تمرکز کنید تا احساس قدرت کنید و شک نکنید که موجی از اتفاقات خوب به سمت شما روانه خواهد شد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3585

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  3 راه برای اینکه در جلسه بعدی هوشمندتر به نظر برسید


  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی


  اخبار ممنوعه


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات: صدای برابری برای افراد دارای معلولیت


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد