شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- غلامرضا کاظمی دینان در صد و هفتاد و هفتمین نشست انجمن روابط عمومی ایران سخنرانی کرد و دربارهی «مثبت اندیشی در روابط عمومی» گفت: ما انسانها باید سعی کنیم، همانند خداوند مثبت نگر، زیبا نگر، اهل ارتباطات و از همه مهمتر با هم دوست باشیم و محبت و لبخند به یکدیگر هدیه کنیم که هدیهی یک لبخند به اندازهی ثروت دنیا ارزش دارد.
رییس انجمن روابط عمومی ایران هوای محلهی روابط عمومی را پر از انرژی مثبت دانست و گفت: کسی که از در این محله وارد میشود، نمیتواند هوای منفی داشته باشد و در این محله همه باید مثبتنگر باشند.
کاظمی دینان با اشاره به انجمنی که پایهگذاران آن افراد بزرگی مثل مرحوم دکتر حمید نطقی بودهاند، یادآورشد: امیدوارم من و امثال من که وارث این انجمن هستیم، بتوانیم همچون گذشتگان عاشقانه به روابط عمومی نگاه و به آن خدمت کنیم. انجمن روابط عمومی ایران متعلق به تمام روابط عمومیهای کشور است، چه آنهایی که عضو هستند چه آنهایی که عضو نیستند و برای فرد خاصی نیست.
این مدرس ارتباطات با تاکید بر ادعای روابط عمومیها دربارهی سردمداری در توسعهی پایدار بیان کرد: روابط عمومی است که میتواند زندگی اجتماعی ما را رونق ببخشد و سازمانها و جامعه را به توسعهی پایدار برساند. ما هستیم که میتوانیم توسعهی پایدار را حمایت کنیم و به پیش ببریم زیرا همانند یک فرماندهی جنگ هستیم. ما باید قدر خود را بدانیم و جایگاه خودمان را بشناسیم. پس باید مثبت نگر و زیبا نگر باشیم و با مثبت نگری مسوولیتهایمان را انجام دهیم. باید منفی نگری را کنار بگذاریم. انسانهای منفینگر به دنبال مشکل در هر فرصتی هستند و انسانهای مثبتنگر همواره در فرصتها به دنبال موفقیت هستند.
غلامرضا کاظمی دینان ادامه داد: ما باید در چشمهی تفکرمان گل برویانیم و اجازه ندهیم علف هرز بروید که علف هرز هم ذهن و هم درون ما را زخمی میکند و باعث میشود که به طور مستمر زجر بکشیم. ما روابط عمومیها باید اشاعهدهندهی نگرش مثبت در جامعه باشیم و در ابتدا باید خودمان مثبت باشیم. باید باتلاقها را از ذهن خود بیرون کرد. ذهنی که جریان نداشته باشد، بو میگیرد و باتلاق میشود. پس وقتی مشکلی پیش میآید، مانعی جلوی آن قرار میگیرد، آن وقت، ذهن ما خلاق و فعال میشود و بعد ما میتوانیم پرش و به اوج آسمانها پرواز کنیم.
رییس انجمن روابط عمومی ایران، کار روابط عمومیها را شاد کردن ذهن انسانها از طریق اطلاع رسانی و آگاهدهی دانست و بیان کرد: روابط عمومی ترکیبی از هنر، علم، و فن است و آینهی تمامنمای سازمان، پل ارتباطی مردم و سازمان، جایگاه دریافت و انتقال اطلاعات و ایفاگر نقش اصلی در تبلیغ، ترغیب، تشویق و نفوذ در افکار عمومی است. همچنین عامل ایجاد حسن تفاهم و حسن رابطهی متقابل است.
کاظمیدینان گفت: روابط عمومی رکن حیاتی موفقیت سازمانها و افراد است. وظایف روابط عمومی عبارتند از بسترسازی، برجستهسازی، فرهنگسازی، بستر اعتماد سازی، سخنگویی، نفوذ در افکار عمومی، اطلاع رسانی، تبلیغ و ترغیب. حضور موفق در عرصهی روابط عمومی ویژگیها و مهارتهای فردی خاصی را میطلبد و کار هر کسی نیست و اولین مهارت برای روابط عمومی این است که باید ذاتاً روابط عمومی خوب داشته باشد.
رییس انجمن روابط عمومی ایران با اشاره به ویژگیهای فردی متخصصان روابط عمومی بیان کرد: افراد موفق در عرصهی روابط عمومی، صادق، متواضع، یادگیرنده، وفادار، حمایتگر، آرام کننده، خوشاخلاق، خستگیناپذیر، مستقل، عادل، صبور، مهربان و پیگیر هستند. اما انسانهای منفینگر، افرادی هستند که همواره موجب زخمی کردن دیگران و آزار و اذیت آنها میشوند در حالی که انسانهای مثبتنگر همواره کمک حال دیگران هستند.
کاظمی دینان با تاکید بر مهمترین کاربرد روابط عمومی در حل و فصل موقعیتهای بحرانی گفت: انسانهای مثبت، بحران را به مثابه یک موقعیت مینگرند و از آن ترسی ندارند. زیرا میدانند یک پیروزی و فرصت بعد از بحران برای آنها وجود دارد. بنابراین مثبتاندیشی مهمترین عامل مدیریت بحران و کنترل زمام امور است و چقدر زیباست آدمها به مثبتهای دیگران بیشتر از کارهای منفی بیندیشند.
رییس انجمن روابط عمومی با طرح این پرسش که شما لیوانهای اطراف زندگی خود را چگونه می بینید، بیان کرد: جریان نامحدودی از افکار هر روز در ذهن هر یک از ما میگذرد و ذهن ما به طور مداوم درگیر این جریان است. اگر غالب تفکراتی که در ذهن شما میگذرد و حرفهایی که با خود میزنید، جنبهی منفی داشته باشد، این موضوع به چشمانداز زندگی شما وارد میشود و هالهای از بدبینی و سیاهی پیرامون شما را فرا خواهد گرفت.
این مدرس ارتباطات برخی از نمودهای بدگویی با خود (خودخوری) را فیلتر سازی، شخصیسازی، به استقبال فاجعه رفتن، و مطیعسازی دانست و یادآورشد: خداوند تمام توانمندیهایی را که درون خود دارد، به انسانها تزریق کرده است. پس باید نگاه مثبت و زیبا نگر داشته باشیم. از منفینگری دوری و به سمت مثبتنگری حرکت کنیم. خود و دیگران را سرزنش نکنیم. مثبتها را نگاه کنیم و در اصلاح منفیها برآییم.
او ادامه داد: چند بار در طول روز متوقف شوید، فکرها و گفتههایی که در ذهنتان گذشته را، با خود مرور کنید و اگر به نتیجه رسیدید عمدهی افکار و صحبتهایتان منفی بودهاند، تلاش کنید تا از زاویهای دیگر به آنها نگاه کنید و این بار مثبت نگری را جایگزین کنید. مثلا به جای گفتهی: من تا به حال این کار را انجام ندادهام. بگویید این فرصتی برای من است تا تجربهای جدید بیاموزم. بنابراین انسانهای مثبتنگر آگاه، دانا، شاد و توانمند هستند و ترسی ندارند و انسانهای منفی همواره ترس، دلشوره و استرس دارند و ناآگاه و ناتوانمندند. هرگز به خودمان چیزهایی را نگوییم که از گفتن آنها به دیگران احتراز کنیم و خودمان و روابط عمومی را عاشقانه دوست داشته باشیم.
بعد از سخنرانی رییس انجمن روابط عمومی به دو تن از پیشکسوتان و اعضای انجمن روابط عمومی، هوشنگ عباس زاده و محسن امینی مدرسان روابط عمومی دانشگاه علامهطباطبایی لوح عضویت اعطا شد.
صد و هفتاد و هفتمین نشست ماهانهی انجمن روابط عمومی ایران روز چهارشنبه ششم اسفند سال 1393 در سالن اجتماعات پژوهشگاه جهاد دانشگاهی با حضور جمعی از متخصصان و پیشکسوتان روابط عمومی ایران برگزار شد. این نشست آخرین جلسه ماهانهی انجمن روابط عمومی ایران در سال جاری است.
شفقنا - یسرا معاذینژاد
|