شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروز به دلیل پیچیدگیهای مسایل اقتصادی و اجتماعی، «نقش روابط عمومی در توسعه نهادهای اقتصادی» بسیار حائز اهمیت است. در تغییرات روز افزون جهان امروز روابط عمومی میبایست پیوسته خود را با محیط تطبیق دهد و برای ارتباط با محیط، امکانات خود را بسیج کند و آماده سازد.
برای دستیابی به فناوریهای روز جهانی باید به دانش آن مسلط باشیم گشودن قفلهای دانش و فناوریهای امروز به کلیدهای امروز نیاز دارد و باز کردن این قفلها با کلیدهای دیروزی، محال است. در این بین روابط عمومی پل ارتباطی بین سازمان و مخاطب است و هرچه این پل ارتباطی مستحکمتر باشد میتوان نتیجه گرفت که سازمان در رسیدن به برنامهها و خدمات رسانی به جامعه موفقتر حرکت میکند چرا که مدیران و کارشناسان یک سازمان در اتاقهایشان نشسته اند و از محیط پر تلاطم بیرون خبر ندارند و این وظیفه روابط عمومیها است که اوضاع محیط بیرونی را به مدیران سازمان منتقل کنند تا از این طریق بتوانند سازمان را بر شرایط محیط، منطبق سازند.
یک شرکت یا سازمان باید بداند به کدام سمت و سو میخواهد برود و روابط عمومی با برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت و کنترل، استراتژی سازمان را سمت و سو میبخشد. از سویی در همه جا و همه چیز منابع محدود و خواستها و تقاضاها نامحدود است و همه میخواهند منابع مورد نیازشان را ارزانتر تامین کنند. روابط عمومی باید بتواند چشم اندازی از عقلانیت و بصیرت مالی به سازمان ارائه دهد و بر اساس نگرش پویا و جستجوگر خود نقشه راهی پیش پای سازمان قرار دهد منجمله اینکه چگونه از یک قلم کالا میتوان حداکثر استفاده را به عملآورد. این عقل و بصیرت تنها به مسائل مادی محدود نمیشود، سازمانها به بینش و بصیرت محیطی نیز نیاز دارند تحقق این مورد از جمله مختصات و وظایف روابطعمومیها است.
عقل محیطی یعنی این که اگر محیط ما دچار موج شود، کسانی نجات مییابند که موج سواری را میدانند و در نتیجه عقل محیطی اجازه نمیدهد موج آنان را به هر سمت و سویی که دلش خواست، ببرد. عقل محیطی، محیط را به نفع سازمان تغییر میدهد و به گفته یکی از مدیران صاحب نام جهانی، لازمه موفقیت در این امر سه کلمه است: یادگیری، یادگیری و یادگیری ....! همین یادگیری میتواند کمک بسیار بزرگی باشد در جهت یافتن بصیرت بازاریابی که نیاز مهم سازمانها مخصوصأ سازمانهای اقتصادی است.
تعامل با مشتریان رابطه مستقیمی با این نوع بصیرت دارد. زیرا تمامی منابع پایان مییابد، اما «تعامل» منبعی است که انتها ندارد و این تعامل سازی هم از وظایف روابط عمومیها به حساب میآید و اما اگر بخواهم از بصیرت پنجمی نام ببرم آن عقل یا بصیرت منابع انسانی است.
مدیریت منابع انسانی بسیار مهم است سرمایههای انسانی و مدیران موتور محرک و مهمترین عناصر موفقیت سازمانی هستند از این رو تعامل با کارکنان یک مجموعه بسیار، اهمیت دارد. رویکرد با هر فرد در سازمان باید بر مبنای سلسله مراتب شخصیت و شایستگی وی مواجهه نمود و به طور حتم جایگاه و توانمندی افراد شایسته و کاردان در تمامی بخشهای یک سازمان، مغتنم محسوب و مورد استفاده واقع خواهد و اگر بخواهم با ششمین بصیرت سخنان خودم را پایان دهم آن عقل یا بصیرت فنی است.
امروز یک ربات بهتر از یک انسان در کارخانه خودروسازی میتواند اتاق خودروها را رنگ بزند و دیگر کارها را انجام دهد. بنابراین عقل فنی یک انسان موقعی اهمیت بیشتری دارد که با تفکر و خلاقیت همراه باشد یعنی آنچه که رباتها ندارند.
در کل روابط عمومی پوینده و تحلیل گر خواست ها، نیازها و گرایش های سازمان و مخاطبان سازمان است و هدف و چگونگی تمامی برنامهها را ترسیم میکند، علم و هنری آمیخته که درون و برون یک سازمان را به هم پیوند میدهد و شریان حیاتی و دایمی یک مجموعه است. شایسته پاسداشت و نیازمند توجه و حمایت بیش از آنچه که نثارش میداریم.
برای همه بزرگواران فعال در این حوزه آرزوی موفقیت و سربلندی روزافزون دارم.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|