شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروز به دليل پيچيدگيهاي مسايل اقتصادي و اجتماعي، «نقش روابط عمومي در توسعه نهادهاي اقتصادي» بسيار حائز اهميت است. در تغييرات روز افزون جهان امروز روابط عمومي ميبايست پيوسته خود را با محيط تطبيق دهد و براي ارتباط با محيط، امكانات خود را بسيج كند و آماده سازد.
براي دستيابي به فناوريهاي روز جهاني بايد به دانش آن مسلط باشيم گشودن قفلهاي دانش و فناوريهاي امروز به كليدهاي امروز نياز دارد و باز كردن اين قفلها با كليدهاي ديروزي، محال است. در اين بين روابط عمومي پل ارتباطي بين سازمان و مخاطب است و هرچه اين پل ارتباطي مستحكمتر باشد ميتوان نتيجه گرفت كه سازمان در رسيدن به برنامهها و خدمات رساني به جامعه موفقتر حركت ميكند چرا كه مديران و كارشناسان يك سازمان در اتاقهايشان نشسته اند و از محيط پر تلاطم بيرون خبر ندارند و اين وظيفه روابط عموميها است كه اوضاع محيط بيروني را به مديران سازمان منتقل كنند تا از اين طريق بتوانند سازمان را بر شرايط محيط، منطبق سازند.
يك شركت يا سازمان بايد بداند به كدام سمت و سو ميخواهد برود و روابط عمومي با برنامه ريزي، سازماندهي، نظارت و كنترل، استراتژي سازمان را سمت و سو ميبخشد. از سويي در همه جا و همه چيز منابع محدود و خواستها و تقاضاها نامحدود است و همه ميخواهند منابع مورد نيازشان را ارزانتر تامين كنند. روابط عمومي بايد بتواند چشم اندازي از عقلانيت و بصيرت مالي به سازمان ارائه دهد و بر اساس نگرش پويا و جستجوگر خود نقشه راهي پيش پاي سازمان قرار دهد منجمله اينكه چگونه از يك قلم كالا ميتوان حداكثر استفاده را به عملآورد. اين عقل و بصيرت تنها به مسائل مادي محدود نميشود، سازمانها به بينش و بصيرت محيطي نيز نياز دارند تحقق اين مورد از جمله مختصات و وظايف روابطعموميها است.
عقل محيطي يعني اين كه اگر محيط ما دچار موج شود، كساني نجات مييابند كه موج سواري را ميدانند و در نتيجه عقل محيطي اجازه نميدهد موج آنان را به هر سمت و سويي كه دلش خواست، ببرد. عقل محيطي، محيط را به نفع سازمان تغيير ميدهد و به گفته يكي از مديران صاحب نام جهاني، لازمه موفقيت در اين امر سه كلمه است: يادگيري، يادگيري و يادگيري ....! همين يادگيري ميتواند كمك بسيار بزرگي باشد در جهت يافتن بصيرت بازاريابي كه نياز مهم سازمانها مخصوصأ سازمانهاي اقتصادي است.
تعامل با مشتريان رابطه مستقيمي با اين نوع بصيرت دارد. زيرا تمامي منابع پايان مييابد، اما «تعامل» منبعي است كه انتها ندارد و اين تعامل سازي هم از وظايف روابط عموميها به حساب ميآيد و اما اگر بخواهم از بصيرت پنجمي نام ببرم آن عقل يا بصيرت منابع انساني است.
مديريت منابع انساني بسيار مهم است سرمايههاي انساني و مديران موتور محرك و مهمترين عناصر موفقيت سازماني هستند از اين رو تعامل با كاركنان يك مجموعه بسيار، اهميت دارد. رويكرد با هر فرد در سازمان بايد بر مبناي سلسله مراتب شخصيت و شايستگي وي مواجهه نمود و به طور حتم جايگاه و توانمندي افراد شايسته و كاردان در تمامي بخشهاي يك سازمان، مغتنم محسوب و مورد استفاده واقع خواهد و اگر بخواهم با ششمين بصيرت سخنان خودم را پايان دهم آن عقل يا بصيرت فني است.
امروز يك ربات بهتر از يك انسان در كارخانه خودروسازي ميتواند اتاق خودروها را رنگ بزند و ديگر كارها را انجام دهد. بنابراين عقل فني يك انسان موقعي اهميت بيشتري دارد كه با تفكر و خلاقيت همراه باشد يعني آنچه كه رباتها ندارند.
در كل روابط عمومي پوينده و تحليل گر خواست ها، نيازها و گرايش هاي سازمان و مخاطبان سازمان است و هدف و چگونگي تمامي برنامهها را ترسيم ميكند، علم و هنري آميخته كه درون و برون يك سازمان را به هم پيوند ميدهد و شريان حياتي و دايمي يك مجموعه است. شايسته پاسداشت و نيازمند توجه و حمايت بيش از آنچه كه نثارش ميداريم.
براي همه بزرگواران فعال در اين حوزه آرزوي موفقيت و سربلندي روزافزون دارم.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)