شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- پس از اینکه مطمئن شدید با تمام مراحل کار آشنایی کافی دارید و از طراحی سایت خود راضی هستید باید با تبلیغ و اطلاع رسانی صحیح آن را به همگان بشناسانید. در این نوشتار به نحوه ورود به این بحث در حوزه روابط عمومی اینترنتی می پردازیم.
در واقع تمام کارهای ما در اینترنت برای دیده شدن است. وقتی می خواهیم در اینترنت دیده شویم احتمالا بدین معناست که احساس کرده ایم که از طریق بقیه کانال های ارتباطی به خوبی دیده نمی شویم و لذا می خواهیم در اینترنت دیده شویم. نکته دیگره اینکه در بقیه کانال ها کامل دیده نمی شویم و می خواهیم در جایی قرار گیریم که بتوانیم بیشتر از سایر مکان ها اطلاع رسانی کنیم و از انوع مختلف ابزارها برای اطلاع رسانی خود استفاده کنیم.
بدین منظور باید یک سری فعالیت ها را برای اطلاع رسانی سایت روابط عمومی انجام دهیم اما پیش از آن باید مطمئن باشیم که اولا سایت را به خوبی بارگزاری کرده ایم و تمام باگ های آن را گرفته ایم. وقتی از این مساله مطمئن شدیم می توانیم کارمان را شروع کنیم. بدین ترتیب عمل می کنیم:
1. مکاتبه با کلیه مشتریان و تأمین کنندگان جراید
اینکه شما بتوانید از طریف ایمیل یا پست برای تمام مشتریان و تامین کنندگان مطبوعات معرفی جامع و کوتاهی از سایت خود ارائه دهید به دیده شدن شما بسیار کمک می کند. توصیه می کنیم که در این خصوص از اینفوگرافیک استفاده کنید.
2. ارائه خبر راه اندازی سایت به رسانه های جمعی
خبر خود را می توانید برای تمام جراید و نشریات مرتبط ارسال کنید و اگر دربرگیری فعالیت شما زیاد است نشریات سراسری نیز پذیرای معرفی شما می باشند.
3. چاپ نشانی وب روی کارت ویزیت، بروشورها و سربرگ ها
اینکه افرادی بدون استفاده از موتورهای جستجو وارد سایت شما شوند یک امتیاز برای سایت به شمار می رود بنابراین نباید فرصت های موجود برای چاپ نام سایت بر روی سربرگ ها و سایر متریال ها را از دست داد.
4. ثبت نام در موتورهای جستجوی گوگل و یاهو
این کار را به راحتی می توانید انجام دهید. عبارت «Submit a site in Google» را جستجو کنید و این کار را انجام دهید.
5. ارائه نشانی سایت در آگهی ها و تیزرهای تلویزیونی مربوطه
مخاطبان رسانه های تصویری عمدتا به اینترنت دسترسی دارند و می توانند برای اطلاعات بیشتر به صفحه شما بیایند. اما به خاطر داشته باشید که حتما برای ورود آنها به صفحه خود چیزی داشته باشید.
6. اتصال به سایر سایتها و طراحی لینک برای اینکه نشانی در سایت دیگری قابل رؤیت باشد.
یکی از مهمترین مهارت های روابط عمومی برای برقرار کردن ارتباط با سایر سایت ها و تارنماها برای دریافت لینک است. لینک از محتوای قوی و ارتباطات خوب نشات می گیرد و این ها چیزهایی هستند که روابط عمومی مسئولیت زیادی در قبالشان دارد.
در نهایت این اقدامات یا یکی از آنها را باید بطور دائم در یک مدت زمان خاصی مثلاً یک ماه تکرار کرد و در عین حال مطالب سایت را زنده و Update نگه داشت.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه نویسندگان شارا
|