شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در سال های اخیر اینترنت باب جدیدی را برای روابط عمومی ها گشوده است و بسیاری از صاحبنظران معتقدند که اینترنت از باقی رسانه ها جلوتر افتاده است و توانسته تبلیغات بیشتری را در شرکت های بزرگ داشته باشد. در این نوشتار به این مساله می پردازیم و اینکه چرا این همخوانی میان روابط عمومی و اینترنت وجود دارد.
چند دلیل عمده برای این همخوانی وجود دارد. این دلایل عبارتند از:
1. ارزان بودن این تبلیغات: شما می توانید هزینه های آن را با تبلیغاتی که در تلویزیون مطرح می شود مقایسه کنید. درست است که مخاطبان نسبت به تلویزیون کمتر هستند اما مخاطبانی به سایت شما می آیند که مخاطبان فعال شما هستند و مخاطبان بالقوه نیستند و شما مطمئن هستید که آن مخاطبان جذب خواهند شد.
2. اعتماد: مخاطبان فضای مجازی اعتماد بیشتری به محتواها دارند و کسی که به سایتی می رود، طبیعتا اعتماد بیشتری به آن سایت دارد و وقتی تبلیغات ما را می بیند به راحتی می تواند آن را بپذیرد.
اما چقدر از تبلیغات جهانی میان سال های 2013 تا 2016 صرف اینترنت خواهد شد؟ بسیاری از متخصصان پیش بینی می کنند که در سال 2013 حدود 40 درصد از سهم تبلیغات را تلویزیون ها داشته اند. این مساله تا سال 2016 به 39 درصد خواهد رسید. یعنی در این سه ساله روند کاهشی خواهد داشت. در اینترنت در رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها از 17 درصد به 18 درصد افزایش پیدا می کند و یک درصد بیشتر سهم بازار را خواهند گرفت. در روزنامه ها دوباره چند درصدی کاهش خواهند یافت. در اینترنت موبایل به شدت افزایش پیدا خواهند کرد و در تبلیغات محیطی ثابت خواهند ماند در مجلات، رادیو و سینما نیز کاهش خواهند یافت.
همانطور که مشاهده می کنید، تنها جایی که سهم تبلیغات زیاد می شود، اینترنت رومیزی و اینترنت موبایلی است. بقیه یا کاهش می یابند و یا ثابت می مانند. این نشان می دهد که دنیای آینده دنیایی است که تبلیغات در آن باید بیشتر در فضای مجازی صورت گیرد.
در واقع روابط عمومی نیز به دو دلیل عمده باید نسبته به این شرایط واکنش نشان دهد:
1. ارزانی تکنولوژی ها و جذابیت آنها باعث می شود که مخاطبان روابط عمومی به سمت این تکنولوژی ها کشیده شود و از خلال این مساله می توانند برای روابط عمومی ها جذابیت داشته باشند.
2. افزایش خرید دستگاه های کامپیوتر، موبایل و تبلت با کارایی بالا باعث می شود که دسترسی آنها به محتوا و فضاهای اشتراکی بیشتر شود. عموما مسائل پیرامون تمام شرکت ها و موسسات در این فضاها مطرح می شوند و لذا فقدان حضور موثر روابط عمومی در این فضاها به شرایط روابط عمومی لطمه می زند.
بنابراین روابط عمومی و فضای اینترنت هم از نظر نرم افزاری و هم از نظر سخت افزاری با همدیگر همخوان اند. مهمترین وجه این همخوانی در قیمت کالاهای دیجیتال و هزینه های روابط عمومی هاست که هر دوی آنها پایین می باشند. بنابراین روابط عمومی در هیچ کجایی همانند فضای دیجیتال و اینترنت نمی تواند موفقیت چشمگیری را به دست آورد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
برگردان: گروه ترجمه شارا
|