شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اخبار تخلفات گسترده مجموعه پدیده شاندیز در هفته های اخیر، موجی از جستجو را برای این مجموعه در اینترنت باعث شده است.
شاید اگر یک مربی روابط عمومی بخواهد رابطه میان شهرت و اعتبار را بیان کند، هیچ مثالی نتواند همانند پدیده شاندیز این امکان را برای درک تفاوت میان شهرت و اعتبار نشان دهد.
شهرت و اعتبار پدیده شاندیز
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، آمارهای موتور جستجوی گوگل رشد چند صد درصدی را در برای پدیده در سال اخیر نشان می دهند که این رشد برای سه کلید واژه «پدیده»، «شاندیز» و «پدیده شاندیز» وجود دارد.
در عین حال همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، خود پدیده شاندیز برای مخاطبان زیاد اهمیت ندارد، بلکه سهام آن که با اخبار روزهای گذشته دچار نوسان شده است، مهمترین موضوع مخاطبان این مجموعه بوده است.
اتفاقی که برای پدیده افتاده این است که این مجموعه دچار بحران شده و به شدت اعتبار خودش را از دست داده که باعث ایجاد چنین موجی از نگرانی ها شده است. در عین حال امروز شاید همان عده معدودی از مردم که در مورد سهام پدیده شاندیز اطلاعی نداشتند، امروز آن را می دانند. بنابراین پدیده شاندیز به عنوان یک شرکت دچار مشکل اعتبار شده است و در عین حال بسیار بیشتر از گذشته به شهرت رسیده است.
روابط عمومی و بحران پدیده شاندیز
در چنین شرایطی روابط عمومی پدیده شاندیز چه باید بکند؟ همانطور که می دانیم رسانه ملی معمولا چنین مسائلی را زیاد بزرگ نمی کند و منابع اطلاع گیری مردم به اینترنت و برخی نشریات که ریسک می کنند محدود می شود.
روابط عمومی در واقع امروز هیچ کاری نباید انجام دهد، چون باید از قبل فکر این روز را می کرده و به اندازه کافی در فضاهای مختلف فعالیت های اطلاع رسانی انجام می داده که امروز به راحتی بتواند بحران را در اینترنت کنترل کند.
برای نمایش این مدیریت نگاهی به گوگل می اندازیم و عبارت «تخلفات پدیده شاندیز» را جستجو می کنیم. همانطور که مشاهده می کنید، در میان 100 پاسخ اول گوگل هیچ نشانه ای از سایت یا وبلاگ یا شبکه اجتماعی که مربوط به پدیده شاندیز باشد دیده نمی شود. این در حالی است که 913 هزار نتیجه برای این جستجو پیدا شد.
روابط عمومی پدیده شاندیز چه می کند؟
معمولا روابط عمومی ها این گونه مسائل را خیلی ساده می پندارند و بنابراین می بینیم که در شرایط بحران به مرگ دیجیتال مبتلا می شوند. به عنوان مثال در مورد پدیده شاندیز، وکلای این مجموعه در حال تلاش هستند و فعالیت های گسترده ای را انجام می دهند تا شرکت از این شرایط بیرون بیاید و قطعا اخبار مثبتی هم دارند، اما این اخبار دیگر دیده نمی شوند. چون آنها باید پیشتر زمینه های مناسبی را در اینترنت فراهم می کردند که با طرح مساله بتوانند مسائل روز را برای مردم و مخاطبان خود شفاف سازی کنند.
قطعا خبرنگاران رسانه های مختلف اخبار منفی پدیده را برجسته سازی می کنند و حقیقتی که روابط عمومی به عنوان نماینده مردم در سازمان می تواند بازنمایی کند در این اخبار دیده نمی شود. لذا می توان گفت: «روابط عمومی پدیده شاندیز شکست خورده است.»
این می تواند تجربه خوبی برای روابط عمومی های زیادی باشد که فعالیت های خودشان را در فضای سایبر محدود کرده اند و توجهی به مسائل مهم اطلاع رسانی در این فضا ندارند.
روابط عمومی پدیده شاندیز چه باید می کرد؟
روابط عمومی پدیده شاندیز باید پیش از این در سال های اول تاسیس پدیده شاندیز، سایتی اطلاع رسانی با امکان شبکه اجتماعی ایجاد می کرد که سهامداران و ذینفعان بتوانند از طریق آن با هم ارتباط داشته باشند. همچنین باید وبلاگی برای درج مسائل پدیده ایجاد می شد و مرتب توسط روابط عمومی به روز می رسید. همچنین باید در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر، لینکداین و سایر شبکه ها اکانت های فعالی ایجاد می کرد تا اخبار پدیده از کانال های مختلف اطلاع رسانی شود.
حتی اگر پدیده یک بخش خبری و سایت خبری طراحی می کرد، با توجه به گستره وسیع آن می توانست برای روزهایی مثل امروز بسیار کارآمد باشد. در تمام این موارد پدیده باید از اصول سئو پی آر استفاده می کرد تا امروز نه تنها دیده شود، بلکه مانع دیده شدن سایر کانال ها نیز بشود. اما امروز می بینیم که همه چیز عکس آن چیزی است که باید اتفاق می افتاده است.
برای آگاهی درباره سئو پی آر می توانید مقالات ما را در شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، مطالعه کنید.
نویسنده: عادل میرشاهی (مدرس سئو پی آر)
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|