شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اخبار تخلفات گسترده مجموعه پديده شانديز در هفته هاي اخير، موجي از جستجو را براي اين مجموعه در اينترنت باعث شده است.
شايد اگر يك مربي روابط عمومي بخواهد رابطه ميان شهرت و اعتبار را بيان كند، هيچ مثالي نتواند همانند پديده شانديز اين امكان را براي درك تفاوت ميان شهرت و اعتبار نشان دهد.
شهرت و اعتبار پديده شانديز
همانطور كه در تصوير زير مشاهده مي كنيد، آمارهاي موتور جستجوي گوگل رشد چند صد درصدي را در براي پديده در سال اخير نشان مي دهند كه اين رشد براي سه كليد واژه «پديده»، «شانديز» و «پديده شانديز» وجود دارد.
در عين حال همانطور كه در تصوير زير مشاهده مي كنيد، خود پديده شانديز براي مخاطبان زياد اهميت ندارد، بلكه سهام آن كه با اخبار روزهاي گذشته دچار نوسان شده است، مهمترين موضوع مخاطبان اين مجموعه بوده است.
اتفاقي كه براي پديده افتاده اين است كه اين مجموعه دچار بحران شده و به شدت اعتبار خودش را از دست داده كه باعث ايجاد چنين موجي از نگراني ها شده است. در عين حال امروز شايد همان عده معدودي از مردم كه در مورد سهام پديده شانديز اطلاعي نداشتند، امروز آن را مي دانند. بنابراين پديده شانديز به عنوان يك شركت دچار مشكل اعتبار شده است و در عين حال بسيار بيشتر از گذشته به شهرت رسيده است.
روابط عمومي و بحران پديده شانديز
در چنين شرايطي روابط عمومي پديده شانديز چه بايد بكند؟ همانطور كه مي دانيم رسانه ملي معمولا چنين مسائلي را زياد بزرگ نمي كند و منابع اطلاع گيري مردم به اينترنت و برخي نشريات كه ريسك مي كنند محدود مي شود.
روابط عمومي در واقع امروز هيچ كاري نبايد انجام دهد، چون بايد از قبل فكر اين روز را مي كرده و به اندازه كافي در فضاهاي مختلف فعاليت هاي اطلاع رساني انجام مي داده كه امروز به راحتي بتواند بحران را در اينترنت كنترل كند.
براي نمايش اين مديريت نگاهي به گوگل مي اندازيم و عبارت «تخلفات پديده شانديز» را جستجو مي كنيم. همانطور كه مشاهده مي كنيد، در ميان 100 پاسخ اول گوگل هيچ نشانه اي از سايت يا وبلاگ يا شبكه اجتماعي كه مربوط به پديده شانديز باشد ديده نمي شود. اين در حالي است كه 913 هزار نتيجه براي اين جستجو پيدا شد.
روابط عمومي پديده شانديز چه مي كند؟
معمولا روابط عمومي ها اين گونه مسائل را خيلي ساده مي پندارند و بنابراين مي بينيم كه در شرايط بحران به مرگ ديجيتال مبتلا مي شوند. به عنوان مثال در مورد پديده شانديز، وكلاي اين مجموعه در حال تلاش هستند و فعاليت هاي گسترده اي را انجام مي دهند تا شركت از اين شرايط بيرون بيايد و قطعا اخبار مثبتي هم دارند، اما اين اخبار ديگر ديده نمي شوند. چون آنها بايد پيشتر زمينه هاي مناسبي را در اينترنت فراهم مي كردند كه با طرح مساله بتوانند مسائل روز را براي مردم و مخاطبان خود شفاف سازي كنند.
قطعا خبرنگاران رسانه هاي مختلف اخبار منفي پديده را برجسته سازي مي كنند و حقيقتي كه روابط عمومي به عنوان نماينده مردم در سازمان مي تواند بازنمايي كند در اين اخبار ديده نمي شود. لذا مي توان گفت: «روابط عمومي پديده شانديز شكست خورده است.»
اين مي تواند تجربه خوبي براي روابط عمومي هاي زيادي باشد كه فعاليت هاي خودشان را در فضاي سايبر محدود كرده اند و توجهي به مسائل مهم اطلاع رساني در اين فضا ندارند.
روابط عمومي پديده شانديز چه بايد مي كرد؟
روابط عمومي پديده شانديز بايد پيش از اين در سال هاي اول تاسيس پديده شانديز، سايتي اطلاع رساني با امكان شبكه اجتماعي ايجاد مي كرد كه سهامداران و ذينفعان بتوانند از طريق آن با هم ارتباط داشته باشند. همچنين بايد وبلاگي براي درج مسائل پديده ايجاد مي شد و مرتب توسط روابط عمومي به روز مي رسيد. همچنين بايد در شبكه هاي اجتماعي نظير فيسبوك، توييتر، لينكداين و ساير شبكه ها اكانت هاي فعالي ايجاد مي كرد تا اخبار پديده از كانال هاي مختلف اطلاع رساني شود.
حتي اگر پديده يك بخش خبري و سايت خبري طراحي مي كرد، با توجه به گستره وسيع آن مي توانست براي روزهايي مثل امروز بسيار كارآمد باشد. در تمام اين موارد پديده بايد از اصول سئو پي آر استفاده مي كرد تا امروز نه تنها ديده شود، بلكه مانع ديده شدن ساير كانال ها نيز بشود. اما امروز مي بينيم كه همه چيز عكس آن چيزي است كه بايد اتفاق مي افتاده است.
براي آگاهي درباره سئو پي آر مي توانيد مقالات ما را در شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، مطالعه كنيد.
نويسنده: عادل ميرشاهي (مدرس سئو پي آر)
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)