شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- از روابط عمومی دو انتظار می رود که نهایت کوشش خود را بکار بندد تا از ابزارهای الکترونیکی برای گسترش جغرافیای توزیع پیام خود بهره جویی کند. بویژه زمانی که موضوع حساس سلامت افراد جامعه ای که در آن زندگی می کنی در میان باشد. پس درنگ جایز نیست و پیام خود را سوار بر ابزارهای الکترونیکی کرده و بگوش مخاطب می رسانی. ابزاری که به مدد گسترش فناوری های اطلاعات در اختیار است و می توان به نحو مطلوبی از آن بهره جست.
داستان میزان مصرف شیر در ایران که خود تراژدی غمباری است با فاجعه اطلاع رسانی ناقص مسئولان در مورد استفاده از روغن پالم، ابعاد تاسف بارتری به خود گرفت. در شرایط کنونی که مردم ما شیر گریز شدهاند، تشویشها در این زمینه بیش از پیش سلامت جامعه را تهدید میکند و این برخلاف سیاستهای کلی نظام بوده و کار ضد فرهنگی بود. در حالی که 90 درصد مردم از کمبود کلسیم رنج میبرند و جایگاه ایران از نظر میزان مصرف سرانه شیر و لبنیات در میان 190 کشور جهان، در پایینترین رتبه قرار دارد، انتشار خبرهای تایید نشده و غیرکارشناسی در این زمینه (روغن پالم) نه تنها کمکی به آشتیدادن مردم با شیر و لبنیات نمیکند بلکه آنها را به سمت استفاده از محصولات سنتی نیز میکشاند.
جدال صنایع شیر و لبنیات کشور با لبنیات سنتی در حالی ادامه دارد که در اروپا 70 سال پیش به این جدال پایان داده شده است و فروش شیر و لبنیات به صورت سنتی در این کشورها ممنوع بوده و جرایم سنگینی برای متخلفان درپی دارد.
این در حالیست که به گفته رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات فقط در تهران 1200 واحد تولید کننده و عرضه کننده محصولات لبنی سنتی در سطح شهر تهران مشغول فعالیت هستند!! که نسبت به دو سال گذشته این رقم با افزایش 3 برابری مواجه شده است !!! نتیجه اینکه سالانه 19 هزار نفر در کشور به تب مالت مبتلا می شوند!!!
اگر کارخانه یا تولیدکنندهای تخلف کرده، باید با آنها در چارچوب قانون برخورد شود و نامشان در رسانهها اعلام و به مردم اطلاعرسانی شود اما تعمیمدادن این خطا به تمامی صنایع و کارخانهها یک اشتباه است و مسئولان باید از عواقب آن آگاه باشند.شعار ما همچنان استفاده از شیر پاستوریزه است و برای آشتی بیشتر مردم با این ماده خوراکی حیاتی و مهم از هیچ کمکی دریغ نمیکنیم.
تهدیدی که از سالیان قبل به دلیل مصرف پایین مردم ایران از شیر، سلامت مردم را بیش از پیش دچار مخاطره ساخته بود موضوع حیاتی بود که نهاد روابط عمومی را سخت با چالش روبرو ساخته بود. لازم بود با تمام قوا به اطلاع رسانی صحیح پرداخته می شد و تصویر واقعی از آن چه که گذشت را ترسیم گر می شدیم. تولید پیام های مناسب انجام شد و این بار فقط به تکنیک های سنتی اطلاع رسانی نظیر بروشور و بنر و غیره اتکا نشد. سرعت برای اطلاع رسانی منجر به آن شد تا روابط عمومی به سراغ ابزارهای الکترونیکی دیگر برود. حلقه های وصلی که در میان گروههای نخبه جامعه در فضای مجازی شکل گرفته بود از جمله وایبر وسایر شبکه های اجتماعی مشابه، محملی شد برای شفاف سازی رویداد های مبهمی که ذهن جامعه را سخت دچار تشویش ساخته بود. تجربه ای موفق که از روابط عمومی دو انتظار می رود. سهولت در دریافت بازخوردها و برقراری ارتباطات چند سویه از ویژگی های منحصر به فرد روابط عمومی دیجیتال است که به دست اندرکاران این رشته، در تکمیل زنجیره های اطلاع رسانی کمک شایانی می کند. کاری که در روابط عمومی ما انجام شد فریاد سلامت بود بر مدار وب که انتقال تجارب کسب شده در این حوزه به سایر همقطاران نظام اطلاع رسانی کشور، موجب فخر و مباهات مان نیز خواهد بود.
|