شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| روابط عمومی حوزه ای تخصصی و پویاست. این حوزه در سال های اخیر بسیار رقابتی شده است، بنابراین اگر به اندازه کافی خوش اقبال باشید می توانید در آزمون استخدامی آن قبول شوید و بنابراین باید پیش از شروع مطمئن باشید که برای آن آماده شده اید. از آنجا که روابط عمومی درباره عمومی سازی و ایجاد احساس قوی است، شما باید کارهایی را پیش از انجام مصاحبه انجام دهید. در ایجاد نکاتی چند درباره این موارد ذکر می شود:
تحقیق کنید
وقتی برای مصاحبه آماده می شوید، باید به اندازه کافی درباره آنکه شرکت به چه منظور می خواهد شما را به کار بگیرد بدانید. این به شما اجازه می دهد که سوالات عمومی از قبیل اینکه «چرا می خواهید برای شرکت ما کار کنید؟» را بدانید. اگر شما برخی پیش زمینه ها را بدانید و اینکه چگونه می توانید مشارکت کنید، پاسخ به اینگونه سوالات آسان خواهد بود.
شمولیت روابط عمومی در عصر حاضر را درک کنید
روابط عمومی در عرصه ای بسیار ساده مورد استفاده قرار می گیرد. امروز، شامل رسانه دیجیتال مدرن و رسانه سنتی از قبیل نشریات چاپی، رادیو و تلویزیون می شود. این بدان معناست که شما بایستی در تمام این حوزه ها اطلاعات کافی داشته باشید.
متقاضیان قدیمی تری که با روابط عمومی سنتی سر و کار داشته اند ممکن است درباره بازاریابی آنلاین یا رسانه های اجتماعی کاملا خالی الذهن باشند. جوانترها نیز، که به ابزارهای جدید رسانه ای آشنا هستند باید مطمئن شوند که با رسانه های چاپی و سایر رسانه های سنتی که هنوز بخشی از روابط عمومی را تشکیل می دهند آشنا هستند. البته شما باید رویکرد دوگانه ای به شرکت های خاص در مصاحبه داشته باشید. یک شرکت رسانه اجتماعی ممکن است که اصلا اهمیتی به رسانه های چاپی نداشته باشد. با این حال، بهتر این است که برای آماده شدن جهت مصاحبه استخدامی، همه جایگاه های روابط عمومی را در نظر بگیرید و برای آن آماده شوید.
روابط عمومی حرفه ای مردم محور است
در حالیکه برخی مشاغل، از قبیل برنامه نویسی کامپیوتری، دانش فنی محور هستند، روابط عمومی رشته ای مردم محور است. وقتی شما برای چنین جایگاهی مصاحبه می شوید، شما می توانید مطمئن باشید که نه تنها در مورد دانش و تجربه تان گزینش می شوید بلکه همچنین شخصیت و رفتار اجتماعی شما نیز در نظر گرفته می شود.
این بدین معناست که شما نیاز دارید برخی از ویژگی ها نظیر شور و شوق و اعتماد به نفس خودتان را در طول مصاحبه نشان دهید. شما نباید در این زمینه افراط کنید، اما باید مطمئن شوید که توجه کامل به زبان بدن و تن صدایتان دارید. تماس چشمی خوبی با مصاحبه گر برقرار کنید و به طور شفاف و گویا سخن بگویید.
برخی از سوالات مورد انتظار
شما هرگز نمی توانید دقیقا پیش بینی کنید که چه سوالاتی در طول مصاحبه از شما پرسیده می شود. با این حال، سوالات قطعی وجود دارند که احتمال طرح آنها در یک مصاحبه شغلی روابط عمومی وجود دارد.
1. اهداف طولانی مدت شما چه هستند؟
2. خودتان را در 5 سال آینده در کجا می بینید؟
3. مهمترین وظایفی که در شرکت های روابط عمومی انجام می شود چیست؟
4. آیا روابط عمومی مشابه بازاریابی و تبلیغات است؟ اگر نیست، تفاوت آنها در چیست؟
5. چگونه می توانید از اهرم رسانه اجتماعی در کمپین های روابط عمومی استفاده کنید؟
6. یک کمپین روابط عمومی را که در گذشته بر روی آن کار کرده اید را شرح دهید.
7. شما چگونه می توانید در زمینه رسانه اجتماعی یا مدیریت بحران یک شرکت به آن کمک کنید؟
این ها سوالات معدودی بودند که شما باید برای پاسخگویی در هنگام مصاحبه شغلی روابط عمومی آماده باشید. هرچه بیشتر برای مصاحبه با منابع دانشی و تجربی خودتان را مجهز کنید، شانس قبولی شما در آزمون بیشتر است.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|