شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، نویسنده: عادل میرشاهی (مدرس روابط عمومی اینترنتی)- استفاده تخصصی از نرم افزار ها اگرچه یکی از وظایف روابط عمومی به شمار نمی آید اما آشنایی با نحوه استفاده از نرم افزارها می تواند به مدیر روابط عمومی در اصلاح و تغییرات کارهای انجام شده کمک کند.
یکی از نرم افزارهای کاربردی در روابط عمومی، Indesign است. این نرم افزار متعلق به شرکت بزرگ ادوبی است و به منظور صفحه بندی به کار می رود.
کارشناسان روابط عمومی در بخش انتشارات باید بتوانند از این نرم افزار به خوبی استفاده کنند. البته استفاده از نرم افزار تنها منوط به یادگیری نرم افزار نمی شود. در واقع علاوه بر استفاده از ابزارهایی که در این نرم افزار وجود دارد کاربرد یک سری استانداردها در طراحی، نماد شناسی، رنگ شناسی و تولید محتوا می تواند به کیفیت کار تولید شده کمک کند.
خوشبختانه نرم افزار این دیزاین به کاربران اجازه دریافت نسخه pdf را نیز می دهد. این نسخه می تواند از طریق شبکه اینترنت منتشر شود و در واقع شما بدین وسیله نیاز خود را به اطلاع رسانی در فضای اینترنت تامین می کنید.
مهمترین بعد استفاده از نرم افزار این دیزاین در روابط عمومی، حرفه ای بودن آن است. متاسفانه در بسیاری از روابط عمومی ها برای نشریات داخلی از نرم افزار مایکروسافت ورد استفاده می شود که اگرچه توانایی های زیادی برای انتشار دارد اما در کل برای صفحه بندی خبرنامه ضعیف تر از نرم افزار این دیزاین می باشد.
برای استفاده از این نرم افزار باید علاوه بر نصب آن فونت های فارسی استاندارد را نیز در سیستم خود نصب کنید. این فونت ها شامل فونت ب لوتوس، ب زر، ب مریم، ب نازنین، ب ترافیک و ب تیتر می باشند. با استفاده از این فونت ها می توانید کار خود را حرفه ای تر نشان دهید.
لطفا از دو الی سه فونت در هر نسخه خبرنامه بیشتر استفاده نکنید. همچنین در استفاده از فونت ها رنگ زمینه را نیز در نظر داشته باشید. استفاده از رنگ فونت و رنگ زمینه سرد به ویژه در فونت نستعلیق بزرگترین خطای متداول در انتشار نشریات درون سازمانی است.
در فایلی که لینک دانلود آن در زیر قرار گرفته امیر خانچی در نه مرحله آموزش جامعی از این دیزاین ارائه می دهد که کارگزاران روابط عمومی به ویژه در روابط عمومی های کوچک که باید همه فعالیت ها توسط مسئول روابط عمومی انجام شود استفاده کنند.
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گرافیک و صفحه آرایی به مقالات موجود در سایت شارا توجه کنید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|