شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- با ورود به عرصه روابط عمومی دیجیتال که پس از همه گیر شدن کامپیوترهای شخصی اتفاق افتاد، نرم افرارهای کاربردی مختلفی روی کار آمدند که هر کدام به نوعی به تسهیل فعالیت های روابط عمومی کمک کردند.
این نرم افزارها به مرور گسترش یافتند و عرصه گسترده فضای وب نیز بر گسترش آنها تاثیر گذاشت. در نتیجه روابط عمومی به عنوان یک نهاد اطلاع رسان توانست از این ابزارها به نفع خودش و به منظور تسریع در فعالیت های روزمره استفاده کند. برنامه های کاربردی شامل طیف گسترده ای از برنامه ها می شود که علاوه بر روابط عمومی بسیاری از سازمان های دانش بنیان برای انجام کسب و کار خود از آنها بهره مند می شوند.
به طور کلی می توان این برنامه ها را به دو دسته تقسیم بندی کرد:
1. برنامه های کاربردی برای کارکنان روابط عمومی
این برنامه ها معمولا به کارگزار روابط عمومی در امور روزانه واحد روابط عمومی، دریافت اطلاعات، برنامه ریزی، اجرای برنامه ها و ارزیابی کمک می کنند. اکثر این برنامه ها به صورت رایگان بوده و در صورت نیاز روابط عمومی اقدام به خرید نسخه های حرفه ای می کند.
2. برنامه های کاربردی برای مخاطبان روابط عمومی
برنامه های کاربردی برای مخاطبان، طیفی از برنامه ها را تشکیل می دهند که به عنوان کانال ارتباطی روابط عمومی و مخاطبان سازمان ایفای نقش می کنند. غالب این برنامه ها یا نرم افزارها با هزینه واحد روابط عمومی و به طور اختصاصی برنامه نویسی می شوند. در نتیجه کاربران می توانند در بسیاری از موارد بطور مستقیم به اطلاعات، نرم افزارها، خدمات و کالای سازمان متبوع روابط عمومی دسترسی پیدا کنند.
نوع دیگری نیز از این برنامه های کاربردی وجود دارند که مخاطبان را در قالب بازی درگیر مسائل سازمان می کنند. به عنوان مثال می توان از بازی هایی نام برد که توسط روابط عمومی نهادهای سیاسی امریکا برای تنویر افکار عمومی نسبت به مسائل سیاسی جهان نظیر جنگ عراق و افغانستان ساخته می شوند. این نرم افزارها در قالب بازی مفاهیم مورد نظر روابط عمومی های این سازمان ها را در میان مخاطبان خود که غالبا نسل جوان را تشکیل می دهند منتقل می کنند.
اما در واقع آنچه ما امروزه با نام برنامه کاربردی یا «Apps» می شناسیم به برنامه هایی اطلاق می شود که برای موبایل و دستگاه های آی پد برنامه نویسی شده اند. این نرم افزارهای کاربردی چند ویژگی عمده دارند:
1. کار با آنها بسیار راحت است.
2. به دلیل عدم نیاز به لود صفحات، سرعت بسیار بالایی در دریافت اطلاعات دارند.
3. امنیت کاربران را تضمین می کنند.
4. به چند زبان متداول دنیا ارائه می شوند.
5. فضای محدودی را اشغال می کنند.
6. برخی امکانات خود را به صورت آفلاین در اختیار کاربران قرار می دهند.
7. علاوه بر خدمات اصلی، امکانات فرعی نیز به کاربران ارائه می دهند.
8. مشوق هایی برای استفاده از آنها در نظر گرفته شده است.
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|