شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، نویسنده: بلاز لوسی- یک سوال ثابت شده که پیش روی هر متخصص روابط عمومی وجود دارد این است: بهترین راه برای پیچ کردن خبرنگاران چیست؟ قدیمی ترین پاسخ ایمیل است. برخی اوقات ممکن است به جای این کارها ترحیج دهید که تلفن را بردارید و تماس بگیرید.
اما نظرتان درباره رسانه اجتماعی چیست؟ آیا خبرنگاران دوست دارند با استفاده از توییت پیچ شوند؟ متخصصان روابط عمومی چگونه می توانند کانال های بیشتری از قبیل توییتر را به منظور اتصال به اثرگذاران مهیا کنند؟ یک مطالعه جدید که در دانشکده ایندیانا توسط دو نفر از متخصصان دانشکده روزنامه نگاری انجام شده است و طی آن از 1000 خبرنگار مورد مصاحبه قرار گرفته اند در مورد این موضوع پرسیده شده است.
در سن دیجیتال خبرنگاران امریکایی، 40 درصد گفته اند که رسانه اجتماعی برای شغل شان بسیار مهم بوده است. بیش از یک سوم آنها نیم ساعت از وقت روزانه خود را صرف رسانه های اجتماعی می کردند. بنابراین بدون شک رسانه اجتماعی بخشی از شغل بسیاری از خبرنگاران است. اما آنها در زمانی که در این شبکه ها هستند بیشتر به چه کاری می پردازند؟
برندینگ و تحقیق
توییتر به عنوان محبوب ترین راه برای دریافت اخبار با 53.8 درصد از خبرنگارانی که به رسانه های اجتماعی دسترسی دارند، بیشترین میزان محبوبیت را به خود اختصاص داده است. بیشتر خبرنگاران گفتند که ما برای دریافت اخبار بیشتر از میکروبلاگینگ به عنوان یک کانال به طور روزانه استفاده می کنیم.
سه دلیل اصلی که شرکت کنندگان برای استفاده از رسانه های اجتماعی عنوان کرده اند عبارتند از:
1. 78.5 درصد گفته اند که آنها برای دریافت آخرین و داغ ترین اخبار از این رسانه ها استفاده می کنند.
2. 73.1 درصد گفته اند که آنها این کانال ها را برای بررسی فعالیت های سایر سازمان ها چک می کنند.
3. 59.8 درصد گفته اند که آنها به دنبال ایده و داستان های جدید می گردند.
در عین حال اثرگذاران از رسانه اجتماعی برای بررسی اطلاعات جدیدی که می تواند به آنها برای طراحی مقالات کمک کند استفاده کرده اند. مهم است که اشاره کنیم که آنچه بیشتر برای خبرنگاران در رسانه های اجتماعی ارزشمند بوده است، این است که این رسانه یک رسانه فرد محور است.
4. 80.3 درصد از خبرنگاران گفته اند که آنها از رسانه اجتماعی برای ترویج خودشان در محل کار استفاده می کنند.
5. 69.2 درصد از آنها گفته اند که برای تعامل با مخاطبان از این شبکه ها استفاده می کنند.
6. 62 درصد از خبرنگاران اذعان داشته اند که آنها از اهرم رسانه اجتماعی برای گزارش دهی سریعتر استفاده می کنند.
این آمار چه پیامی برای متخصصان روابط عمومی دارد؟
پیشتر تحقیقات نشان می داد که تنها 5 درصد از خبرنگاران ترجیح می دهند که در توییتر پیچ شوند. اکثریت عمده (89 درصد) هنوز ایمیل را به عنوان بهترین راه برای دریافت پیچ ها می دانند. اما اگر ما این مساله را به حساب آوریم که چگونه خبرنگاران از رسانه اجتماعی استفاده می کنند، آنگاه متخصصان روابط عمومی می توانند پیچ های خودشان را با آنها هماهنگ کنند و خودشان را بیشتر با نیازهای خبرنگاران وفق دهند. اگر یک مشتری می تواند درباره عناوین آخرین اخبار صحبت کند به نظر می رسد که توییتر می تواند گزینه مناسبی برای او باشد. یا اگر شما می بینید که یک خبرنگار درباره عناوین اصلی توییت می کند یا بر روی یک داستان کار می کند، می توانید یک پیچ را منطبق با زاویه ای که او به آن موضوع می پردازد، سفارشی کنید.
حقیقت این است که یک خبرنگار احتمال کمی دارد که پیچی را که دقیقا به آن نیاز دارد از دست بدهد. آنها تنها چیزهایی را بی خیال می شوند که کاملا با موضوعاتی که به آن می پردازند متفاوت است یا اینکه افراد در کشورهای خاصی از برخی از رسانه های اجتماعی خاص استفاده نمی کنند.
روابط عمومی بین المللی، با یک طرف زمینه
مردم پیرامون جهان عادات متفاوتی در رسانه های اجتماعی دارند و عاداتشان معمولا بسته به هر کشور متفاوت است. یک چنین چیزی درباره رسانه نیز درست است.
برای مثال یک مطالعه در سال 2013 نشان می دهد که تنها 30 درصد از خبرنگاران در آلمان یک دسته شخصی توییتر دارند درحالیکه این دسته ها در ایالات متحده برای 60 درصد از خبرنگاران وجود دارد و ایتالیا نیز آمار آن به کمتر از 10 درصد می رسد.
این تفاوت های فرهنگی و تفاوت های منطقه ای باید دقیقا در نظر گرفته شود و بسیاری از تعاملات در سطح جهان به دلیل در نظر نگرفتن این موارد شکست می خورند. متخصصان روابط عمومی باید بدانند که اگرچه بسیاری از قوانین روابط عمومی در سراسر جهان موضوعیت پیدا می کنند اما روندهای خاصی نیز وجود دارند که در برخی نقاط تفاوت دارند و نادیده گرفتن این تفاوت ها ضربه های شدیدی به روابط عمومی می زند.
منبع: http://www.business2community.com/public-relations/journalists-use-social-media-today-pr-care-0898737#ri6xQTGhgwRcg5wC.99
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|