درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 02:54   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1111صفحه نخست » آموزش روابط عمومیشنبه، 5 مهر 1399 - 06:50
اصول مذاکرات خوب، اصولی یا حرفه‌ای
اصولا در مذاکرات و در هنگام مبادله امتیازات، از امتیازات حداقل شروع می‌شود و در مسیر کار، امتیازات بیشتری اعطا می‌شود. هیچ‌وقت از ابتدا نبایستی حداکثر امتیازات را به طرف داد؛ این امر به این دلیل است که امتیازات داده شده برای طرف به خط کف ما برای مذاکرات تبدیل خواهد شد و مذاکره تازه از آنجایی آغاز خواهد شد که به ظاهر برای ما به انتها رسیده است.
  

 

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| داشتن چندین راه‌حل در مذاکرات بسیار مهم است، زیرا مذاکرات نباید پس از به بن‌بست رسیدن یک راه‌حل به پایان برسند. از این رو، داشتن قدرت انعطاف در مذاکرات و داشتن راه‌حل‌های مختلف، چراغ مذاکرات را روشن نگه می‌دارد و احتمال رسیدن به نتیجه را بیشتر می‌کند. آنچه در ارائه راه‌حل‌ها مهم است این است که ابتدا ما راه‌حل می‌دهیم یا طرف مقابل باید این کار را بکند. یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای ابتدا منتظر می‌ماند اولین راه‌حل را طرف مقابل ارائه کند تا با محدوده و سطح پذیرش‌های وی آشنا شود. ولی در مواقعی طرف مقابل نیز به دلیل دانستن این اصل منتظر شخص مقابل خویش می‌ماند.


در این‌گونه موارد برای قفل نشدن مذاکره، حرکت اول را ما انجام می‌دهیم ولی بلافاصله منتظر حرکت بعدی از سوی طرف می‌مانیم و برای به حرکت درآوردن وی از حالت سکون یا بی‌تحرکی، اصطلاحا توپ را در زمین وی می‌اندازیم و با طرح سوالاتی همچون «نظر شما در این مورد چیست؟» یا «آیا با این نظر موافق هستید یا خیر و دلایل آن چیست؟»، طرف را وادار می‌کنیم که یک پله به سمت ما حرکت کند و در نهایت مذاکره را تا انتها به‌صورت پلکانی ادامه می‌دهیم. سوال دیگر در مذاکرات این است که آیا ما حق داریم در صورت پذیرفته نشدن راه‌حل نخست، راه‌حل دوم، سوم و... را ارائه دهیم.


باید دانست که یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای در صورت مخالفت با راه‌حل پیشنهاد شده، به هیچ‌وجه راه‌حل‌های بعدی را مطرح نمی‌کند. این مورد سه دلیل دارد که به شرح زیر است:


دلیل اول: وقتی ما ندانیم که طرف مقابل به چه دلیل، راه‌حل ما را رد کرده است، امکان دارد راه‌حل دوم ما را نیز به همان دلیل اول رد کند. بنابراین، ضروری است حتما چرایی رد شدن راه‌حل را متوجه شویم. اصولا در مذاکرات بایستی در فضای روشن گام برداریم. گام برداشتن در فضاهای تاریک، افزون بر نرسیدن به هدف، احتمال آسیب برخورد با جاهای مختلف یا طولانی شدن زمان را زیاد می‌کند.


دلیل دوم: اصلی در مذاکرات وجود دارد که می‌گوید: به پیشنهادهای جذاب اولیه، آری نگویید. در برخی موارد آری گفتن سریع به پیشنهادهای طرف مقابل موجب می‌شود حد پذیرش طرف به سرعت تعیین شده یا ممکن است این تصور را ایجاد کند که فرد مزبور، خودش انتظار این پیشنهاد را داشته است.


از این رو، به این دلیل یا به دلایل دیگر، در ادامه مذاکره، نوع پیشنهاد خود را تغییر دهد یا از سر و ته آن بزند یا چیز جدید یا شرط جدیدی را در ادامه به آن بیفزاید. توصیه می‌شود در صورتی که حتی از پیشنهاد طرف مقابل بسیار مشعوف هم شده باشید، بلافاصله جواب آری نگویید. البته خلاف این موضوع نیز صادق است، یعنی در هنگام ارائه پیشنهاد غیرمعقول یا غیردلخواه هم بلافاصله جواب نه ندهید، شاید در ادامه شرایط کار تغییر کند. در اینجا کاملا واضح است که احتمال دارد جواب رد طرف مقابل به دلیل بد بودن راه‌حل شما نباشد بلکه، طرف فقط می‌خواهد از این اصل پیروی کند و جواب فوری نداده باشد. لازم است تا زمانی که دلیل مخالفت مشخص نشده باشد از ارائه راه‌حل‌های بعدی به جد خودداری شود.


دلیل سوم: برخی از افراد از قدرت سکوت خوبی برخوردار هستند و در مقابل پیشنهادها و راه‌حل‌های طرف مقابل هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند، به این امید که طرف تمامی دست خود را رو کند و بتوانند به تمامی شرایط و جوانب آگاه شوند. در لحظات آخر و پس از اینکه تمامی موارد مطرح شد، فرد سکوت‌کننده امکان دارد راه‌حلی را انتخاب کند که بیشترین منفعت را برایش داشته باشد و برای شخص مقابل هم کمترین منفعت راداشته باشد، یا اینکه تمامی راه‌حل‌های طرف را رد کرده و خود راه‌حلی بدهد که با در نظر گرفتن تمامی اطلاعات موجود از طرف مقابل شکل گرفته باشد که معمولا یک روش و حیله مذاکراتی به حساب می‌آید.


این روش در مذاکرات به «سیاست جنازه» معروف است که به معنای دادن امتیازات متوالی به طرف مقابل و عدم تحرک وی در ازای حرکت‌های متوالی فرد اول است. اگر فرد مذاکره‌کننده متوجه این حیله نباشد، امتیازات بسیاری را از دست خواهد داد. بنابراین لازم است در ازای هر راه‌حل یا پیشنهاد، نظر طرف مقابل نیز پرسیده شود. در مذاکرات باید دانست که امتیاز اصولا دادنی نیست بلکه، معامله‌کردنی و مبادله‌کردنی است و هرکس که به دنبال دریافت یک‌طرفه امتیازات است، به نوعی دارد از حیله مذاکراتی یا روش‌های ناپسند آن استفاده و بهره می‌جوید.


اگر در یک جلسه مذاکراتی واجد چندین دلیل برای بیان مفهومی بودیم، بایستی در ابتدا دلیل یا موردی را بیان کنیم که جزو قوی‌ترین دلایل ما است. یا به عبارت دیگر، ما بیشترین قدرت و توانایی را در ابراز آن و به کرسی نشاندن آن داریم یا بیشترین احتمال پیروزی برای آن وجود دارد. وقتی در مذاکرات از قوی‌ترین دلیل خود شروع می‌کنیم، بیشترین احتمال پیروزی برای آن متصور است. از این رو، در صورت به کرسی نشانده شدن آن، فضای جلسه به نفع ما تغییر خواهد کرد و ما از اعتماد به نفس بهتری برخوردار خواهیم بود. برعکس اگر خواستیم با دلایل طرف مقابل مقابله کنیم، ضعیف‌ترین دلیل طرف را هدف قرار می‌دهیم که احتمال پیروزی ما در آن بیشتر است.


بدیهی است در این حالت نیز اعتماد به نفس ما بهتر خواهد شد. باید توجه داشت که منظور ما از دلایل برتر، ارائه امتیاز نیست. ارائه دلیل برای قبولاندن استدلال‌های ما، با ارائه امتیاز بسیار تفاوت دارد. اصولا در مذاکرات و در هنگام مبادله امتیازات، از امتیازات حداقل شروع می‌شود و در مسیر کار، امتیازات بیشتری اعطا می‌شود. هیچ‌وقت از ابتدا نبایستی حداکثر امتیازات را به طرف داد؛ این امر به این دلیل است که امتیازات داده شده برای طرف به خط کف ما برای مذاکرات تبدیل خواهد شد و مذاکره تازه از آنجایی آغاز خواهد شد که به ظاهر برای ما به انتها رسیده است.
 


منبع: اصول، فنون و هنر مذاکره،

نویسنده: محمد حسین غوثی و پرویز درگی، انتشارات بازاریابی

 

 

 

 


 

 


 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  چالش بازاریابی: اندازه‌گیری بازگشت سرمایه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد