شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی، منافع سازمان از یک سو و از طرف دیگر منافع مخاطبانش (فرهنگیان و اولیای دانشآموزان) را در هم ادغام میکند و در پرتو توسعه پایدار، جامعه فرهنگیان را تکامل میبخشد. واقعیت این است که در عصر جدید منافع هر دو طرف در فضایی آزاد و در پرتو برنامهها امکان ارائه خدمات و تشویق فرهنگیان به ایفای نقش اصلیشان در جامعه میشود. این شرایط به معنای شکلگیری مسئولیت اجتماعی مشترک بر اساس تکوین روابط عمومی پویا در ساختار آموزش و پرورش خواهد بود.در یک ساختار منسجم و حرفهای نقش روابط عمومی، پاسخگویی به نیازهای زمانه با بخشهای مختلف آموزش و پرورش در قبال آگاهی به جامعه فرهنگیان و مردم است و به آن وجهی قانونمند و تشکیلاتی میدهد. به عبارت دیگر در عصر جدید حرفه روابط عمومی به عنوان یکی از وظایف مدیریت کلان در آموزش و پرورش ماموریت دارد تا پیام های گوناگون و بازخوردهای مختلف را طبقهبندی و تفسیر کرده و رابط گروهها، تشکلها و زبانهای مختلف شود تا بدینترتیب براساس تعامل تفاهمآمیز با گروههای مختلف در فرهنگیان و اولیای دانشآموزان به سوی توسعه پایدار اجتماعیگذار کند.
هدایت و ارزیابی برنامههای اجرایی و ارتباطی برای دستیابی به تفاهم گروههای تاثیرگذار و تحقق اهداف سازمانی یکی از وظایف روابط عمومی است. اجرای برنامههای وزارتخانه و سیاستگذاریهای کلان اعم از تعیین هدفها، برنامهریزی، بودجهریزی، بودجهبندی، استخدام و آموزش کارکنان اداری و آموزشی، تهیه سایر تجهیزات و اداره منابع مورد نیاز برای اجرای تمامی این برنامهها همگی در گرو مشورتپذیری، دخالت گرایشهای مختلف و به رسمیت شناختن آنها در فرآیند تصمیمگیری در امور است.
با این وجود باید جایگاه روابط عمومی در آموزش را از یک بنگاه صرفا خبر پراکنی و صرفا مطبوعاتی و پخش آگهی ارتقاء داده و آن را به مثابه یک واحد عملیاتی سازمانی قدرتمند که برخلاف کالا فاقد تجلی عینی است برسانیم که نتیجه عملیاتش بر متغیرهای ذهنی مخاطبانش رنگ و تاثیر میگذارد. با توجه به تعدد کانالها و شیوههای اطلاعرسانی در جامعه روابط عمومی در آموزش و پرورش باید برای مخاطبانش خوراک فکری و فرهنگی را در قالب وعدهها و افزارهایی فراهم کند که حاوی انتظارات واقع بینانه بوده و باید قید احتیاط، مشروط و یا تعدیل برنامهها باشد. به عبارت دیگر در نگاه امروزی کار کرد روابط عمومی باید در جهت جلب مشارکت عمومی صاحبان فکر و اندیشه در راستای پیشبرد برنامهها و نظارت موثر و پایدار آنها در عملکرد دستگاه و پیگیری امور باشد که رسیدن به این مهم در دولتی که مزین به نام «دولت تدبیر و امید» است نیاز به عزم تمام نیروهای موجود در آموزش و پرورش از یک سو و تدبیر و درایت مسئولان عالی وزارتخانه دارد.
منبع: روزنامه رسالت
|