تأثیر نحوه ارائه لیست قیمت ها بر روی رفتار خرید مشتریان (مطالعه موردی یک رستوران در شهر شیراز)
نویسندگان :
دکتر برآهویی
علی کشت ورزیان
ali_keshtvarzian@yahoo.com
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اصولأ تا اینجا تحقیقات تجربی بر روی طرح و منو و نحوه ارائه قیمتها ، بر روی تاثیرات نگرشی مشتریان تمرکز داشته است و لزومأ به رفتار خرید حقیقی مشتریان توجهی نداشته است. در این تحقیق بر روی نحوه ارائه قیمتها کار شده است تا مشخص کند که کدام فرم از قیمت ها ممکن است بر روی رفتار خرید مشتری تاثیر بگذارد.
بطور کلی نحوه ارائه قیمتها به عنوان یک پیش بینی کننده مهم در خرید مشتریان در یک محیط رستورانی گران به شمار نمی آمدند. زمانیکه علائم نشان دهنده ی پولی مثل ریال یا R استفاده می شود نتایج بوجود آمده نشان دهنده ی یک کاهش قابل توجه در خرید است. بعلاوه هیچ تفاوت قابل توجهی بین نمونه های ارائه شده عددی و حروفی در خرید دریافت نشده است.
واژگان کلیدی: طراحی منو، فرمت قیمت، رفتار مصرف کننده رستوران، روانشناسی منو، ارائه قیمت
مقدمه :
کلسون (1994) دادن منو به یک مهمان رستوران را به عنوان توانایی جا دادن یک تبلیغ در دستان هر مشتری قبل از اینکه آنها پولشان را تقسیم کنند توصیف می کند. گزارش گالوپ (1987) و رینولد و همکارانش (2005) نشانگر این موضوع بود که مجموعه ای از مشاوران ، طراحان گرافیک و مدیران شاغل در رستوران در جستجوی طرح ظاهری جهت عمل قیمت گذاری برای تحت تاثیر قرار دادن مشتری و رفتار خرید وی بودند. اگرچه مدارکی مبنی بر چنین روشهای طراحی برای افزایش توجه مشتری وجود دارد ولی هیچ ارتباطی بین توجه و رفتار خرید منتشر نشده است.
تحقیقات مدیریت جهت مهمان نوازی موجود برای رفتار خرید مشتری و ارزیابی کیفی ، تغییراتی را در برچسبهای منو پیشنهاد می کند (وانسینک و همکارانش 2001) .
وانسینک و همکارانش مختصرأ دریافتند که برچسبهای توضیحی می توانند تکرار موارد خرید را به خوبی رضایت مشتریان از خرید فراهم سازند ولی افزایش رضایت در افزایش تمایل به خرج کردن نشان داده نمی شود.
همچنین تحقیقات دیگر نشان می دهند که مهمانان ویژه ممکن است به صورت نگرشی توسط اعداد یا ارائه بهای قیمت تحت تاثیر قرار گیرند (کارمین و نورکاس 1990 ؛ نایپال و پارسا 2001) .
تحقیقات مربوط به ارائه قیمت هایی که منجر به رفتار خرید غذا در سوپرمارکتها می شود پیشنهاد می کند که اختلاف ارائه قیمتهایی که بر پایه موقعیت ، اندازه و استفاده از علائم می باشد می تواند بر روی رفتار خرید مشتری که از قیمتها اطلاعی ندارد تاثیر بگذارد ( میازاکی و همکارانش 2000) . در این تحقیق ما یک فاکتور از اینچنین ارائه و قیمتهایی در رستورانها برای مشخص کردن اینکه آیا ظاهرات قیمتها بر روی رفتار خرید مشتری تاثیرگذار است یا خیر را آزمایش میکنیم.
بطور معمول یک گستره ای از تنوع نمونه های قیمت های مورد استفاده در منوی رستورانها را مشاهده می کنیم ؛ برای مثال یک نمونه از منوهای 20 دلاری بصورتهای مختلفی معمولا به یک مهمان عرضه می شود: